اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۹۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - 25 May 2022
با حضور شرکت ساتکاب و مرکز پژوهش‌های توسعه سازمان برنامه و بودجه؛
تفاهم‌نامه‌ شرکت مادر تخصصی ساتکاب و مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه با هدفِ توسعه و کمک به آینده‌نگری در صنعت آب و برق و رفع چالش‌های احتمالی امضا شد.
تفاهم‌نامه توسعه و آینده‌نگری در صنعت آب و برق کشور امضا شدبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، «مجتبی اکبری» رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساتکاب، ضمن اشاره به حمایت جدی این شرکت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال در صنعت آب و برق گفت: با وجود تحریم‌ها و چالش‌های موجود در صنایع آب و برق، با تکیه بر توانِ کارشناسانِ داخلی توانسته‌ایم اختراعات زیادی در زمینه‌های «ارائه الگوهای بهینه‌سازی مصرف با استفاده از هوش مصنوعی»، «کنتورهای هوشمند» و «فناوری های نوین و IT  و ICT» به ثبت برسانیم.

وی با اشاره به حضور 700 شرکت دانش بنیان در حوزه صنعت آب و برق اظهار کرد: موضوع ساماندهی شرکت‌های دانش بنیان و هدایت توانمندی‌های آنها در مسیر «سرمایه گذاری»، «حمایت از ساختِ داخل» و «نفوذ به بازار های صادراتی» توسط ساتکاب اجرایی شده که در صورت ارتقای حمایت از پتانسیل‌های موجود علاوه بر رفعِ نیاز داخلی در بخش صنایع آب و برق، خواهیم توانست در خارج از مرزهای کشور نیز حضوری مطلوب داشته باشیم.

اکبری با تاکید بر اینکه «تجاری‌سازی» پارامتر مهمی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی در داخل و خارج از کشور محسوب می‌شود، گفت: «تجاری‌سازی» مقوله‌ای مهم به شمار می‌آید که نیاز به تدوین نظامنامه قوی در این خصوص دارد و همچنین مستلزم بررسی و تصویب در کمیسیون اقتصاد جهت اجرا در سطوح مختلف است.

مدیرعامل ساتکاب در ادامه خاطر نشان کرد: موضوع «توسعه‌ای شدنِ ساتکاب» در هفدهم بهمن‌ماه سال گذشته بررسی شد و در این راستا مقرر شد، ساتکاب در شرکت‌های دانش بنیان با سرمایه گذاری بالغ بر 49 درصد حضور داشته باشد و پس از 5 سال سهمِ مربوطه را به همان شرکت واگذار کند.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند این هستیم که «صنعت آب و برق»  یک صنعت نوآورانه و هوشمندانه شده و به این منظور نیاز به حفظُ نخبه‌ها در کشور است.

در ادامه این مراسم «سید مهدی پاک ذات» رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه نیز ضمن تاکید بر اهمیت مقوله «آمایشِ سرزمینی» در کشور گفت: با توجه با توجه به اهمیت آمایش و تاکید رهبر معظم انقلاب به توجه آمایش سرزمین و نقش محوری مرکز توسعه و آینده‌نگری در خصوص انجام مطالعات پشتیبان تدوین سند ملی آمایش که نقش‌آفرینی این مجموعه در نهایت منجر به تصویب سند ملی آمایش در اسفندماه ۱۳۹۹ شد. همچنین نقش جدیدی از طرف سازمان برنامه به مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در سال جاری داده شده و آن هم کمک به استقرار و پیاده‌سازی سند ملی آمایش سرزمین است.

وی در ادامه به تشریح وظایف مذکور در ارتباط با وزارت نیرو پرداخت و خاطرنشان کرد: بند ۱۱ الزامات تحقق و اجرایی‌شدن سند آمایش به وزارت نیرو مرتبط بوده و به مسئله آب قابل برنامه‌ریزی می‌پردازد که مجموعه مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری می‌تواند در این حوزه کمک کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری ادامه داد: رسیدن به چشم اندازِ مطلوب افق ۱۴۲۴ که در سند ملی آمایش تصویب شده، در حوزه‌هایی نظیر آب، برق و انرژی تجدیدپذیر هم مورد تاکید قرار گرفته که از مفاد مورد نظر در تفاهم‌نامه با وزارت نیرو محسوب می‌شود.

به گفته وی، تدوین نظام مسئله اقتصاد دانش بنیان با توجه به لزوم بهره‌برداری همه‌جانبه در فضای کشور از دیگر موارد همکاری است.

پاکذات با اشاره به اینکه شرکت ساتکاب اگر بخواهد در حوزه دانش‌بنیان با نگاه آینده‌نگرانه نگاه کند، به چهار نوع شرکت دانش‌بنیان نیاز دارد، تصریح کرد: نوع اول شرکت‌های دانش بنیانی که در حوزه تولید فعالیت داشته و نوع دوم همان بحث شرکت‌های استارتاپی است که در بحث لجستیکی، فین‌تک و بخش تحریمی می‌توانند کمک کنند تا بخش تأمین و تهیه کالاها با سهولت بیشتری اتفاق بیفتد. مدل سومی نیاز ما استارتاپ‌هایی هستند که در موضوع کلان‌داده کار می‌کنند. دسته چهارم شرکت‌هایی هستند که در حوزه‌های مدیریتی همچون منابع انسانی، برنامه‌ریزی لجستیک و … می‌توانند به ما کمک کنند.









نام:
ایمیل:
* نظر: