اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۹۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 14 May 2022
در آینده ای نزدیک صورت می گیرد
مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: برای توسعه حداکثری میدان‌های مشترک و استفاده حداکثری از توانمندی شرکت‌های ایرانی فاز دوم میدان آزادگان شمالی و طرح در حال اجرای آزادگان جنوبی طی قراردادی به ارزش ۷.۵ میلیاد دلار به مجموعه‌ای از شرکت‌های اکتشاف و تولید در قالب کنسرسیوم سپرده می‌شود.
امضای قرارداد ۷.۵ میلیارد دلاری با کنسرسیومی از شرکت‌های داخلیخبرنگار- معصومه مرادی
به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، محسن خجسته‌مهر امروز (شنبه، ۲۴ اردیبهشت‌ماه) در دومین روز از بیست‌وششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران ، مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه نفت امسال را توجه به ظرفیت داخلی و باورمندی به توان متخصصان کشور دانست که بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در این دوره از نمایشگاه شرکت کردند و افزود: رویکرد شرکت ملی نفت ایران استفاده حداکثری از شرکت‌های دانش‌بنیان است و سه الگو برای استفاده از توانمندی آنها طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: استفاده از توانمندی یک دانش‌بنیان در یک قرارداد، شکل‌دهی به زنجیره‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان و تشکیل پیمانکاران عمومی فعال، سه الگوی شرکت ملی برای استفاده حداکثری از ظرفیت دانش‌بنیان‌هاست.

خجسته‌مهر گفت: برای توسعه حداکثری میدان‌های مشترک و استفاده حداکثری از توانمندی شرکت‌های ایرانی فاز دوم میدان آزادگان شمالی و طرح در حال اجرای آزادگان جنوبی طی قراردادی به ارزش ۷.۵ میلیاد دلار به مجموعه‌ای از شرکت‌های اکتشاف و تولید در قالب کنسرسیوم سپرده می‌شود.

وی تصریح کرد: این قرارداد که در چندماه آینده امضا می‌شود می‌تواند تحولی در اقتصاد ایران به‌وجود آورد و تصمیمی است که در مجموعه وزارت نفت گرفته شده‌ است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: این شرکت درصدد ایجاد بازار نفت خام و میعانات گازی از طریق گواهی سپرده کالایی نفت است که شکلی نوین از سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود.

وی درباره نگرانی بابت ورود روسیه با بازار آسیایی نفت ابران باتوجه به تحریم روسیه از سوی اروپا و همچنین برنامه جدید ابران برای صادرات نفت به اروپا اطهار داشت: بازار فروش نفت همیشه یک بازار انعطاف پذیر است که فقط مربوط به قیمت نیست، نفت لزوما یک کالای اقتصادی نیست، بلکه سیاسی هم بوده و متاثر از موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومی و همچنین تابع موضوعات جنگ و فرس ماژور هم است.

وی ادامه داد: زمانی قیمت نفت به ۸ دلار رسید که به شوک نفتی موسوم شد و اکنون از کانال ۱۰۰ دلار هم عبور کرده، ضمن اینکه فروش نفت رقابتی است.

مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: زمانی تمام هم و غم ما این بود که حداکثر توان را بکار بگیریم که سهم مان را از بازار پس بگیریم و مشتریان جدید داشته باشیم و اکنون این رویه استحکام یافته و همواره دنبال این هستیم که حداکثر فروش را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما اکنون باتوجه به اینکه ظرفیت تولید به میزان قبل برگشته، ادعا داریم میزان صادرات را به دو برابر ارتقا دهیم و پایانه های نفتی این آمادگی را دارند که افزایش صادرات داشته باشیم. 

خجسته‌مهر با اعلام اینکه شرکت ملی نفت فردا و در سومین روز از نمایشگاه نفت هشت قرارداد با تعدادی از هلدینگ‌های پتروشیمی از جمله هلدینگ پتروفرهنگ، اویک و ... به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار امضا می‌کند، اظهار کرد: سهم شرکت ملی نفت از ۱۶.۵ میلیارد قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای که تاکنون امضا شده ۹.۶ میلیارد دلار است که ۴.۵ میلیارد آن قرارداد و بقیه آن تفاهم‌نامه است‌.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شرکت ملی نفت ایران، کار حفاری در میدان آرش باید انجام شود، اکنون هم انتقال یک دکل به محل میدان برای آغاز حفاری آغاز شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: