اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۲۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - 18 April 2022
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد:
رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه به دنبال گذار از تجارت سنتی به تجارت نوین و به‌روز جهانی هستیم، گفت: دولت قول داده است که مشوق‌های صادراتی سال ۱۴۰۱ را ابتدای سال پرداخت کند، حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال شکل‌گیری است و استفاده از شیوه‌های نوآورانه در حوزه تجارت خارجی در دستور کار است که شامل توسعه فعالیت‌های تجاری در فضای مجازی مانند توسعه صنایع خلاق، پلتفرم‌ها و مواردی ازاین‌دست، می‌شود.
گذار از تجارت سنتی به تجارت نوین و به‌روز جهانیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس،علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه از افزایش بیش از ۱۳ میلیارد دلاری صادرات در سال گذشته خبر داد و گفت: به دنبال افزایش عمق صادرات و تثبیت آن با حضور ماندگار در کشورهای هدف صادراتی هستیم.

پیمان پاک افزود: میزان صادرات در سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار و میزان واردات ۵۳ میلیارد دلار بوده است و درمجموع شاهد رشد قابل‌توجهی در تجارت خارجی بودیم.

وی با اشاره به برخی آمارهای مثبت صادراتی، بیان کرد: صادرات به عمان در سال گذشته رشد ۶۵ درصدی و صادرات به ترکیه رشد ۱۴۰ درصدی داشته است. همچنین رشد صادرات به اندونزی ۷۰ درصد و صادرات به آفریقای جنوبی ۵۰۰ درصد برآورد می‌شود.

افزایش ۲.۵ درصدی درآمد کشور از ترانزیت و کریدورها

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین بیان کرد: درآمد کشور از ترانزیت و کریدورها نیز در سال گذشته ۲.۵ درصد افزایش داشته است.

پیمان پاک، بابیان اینکه پروژه‌های عملیاتی برای ارتقاء صادرات کشور مشخص و تعریف‌شده است، توضیح داد: برای اینکه تولید صادرات محور شود به دنبال تشکیل کنسرسیوم‌ها و کنسرسیوم سازی با استفاده از حوزه‌های فناورانه در بخش‌های مانند لوازم‌خانگی، کشاورزی و صنایع غذایی هستیم.

آینده‌پژوهی در رویکردهای بازار هدف صادراتی

وی بابیان این‌که آینده‌پژوهی رویکردهای بازار هدف صادراتی در این نگاه در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: تحلیل و بررسی بازار برای جهت‌گیری‌های آتی تولید بر اساس تغییرات بازارهای جهانی با کمک صاحب‌نظران و بخش خصوصی در دستور کار است.

معاون وزیر صمت بر استفاده از فرصت‌های صادراتی کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: با هماهنگی دستگاه‌های بالادستی، ریاست‌جمهوری و معاون اول رئیس‌جمهوری به دنبال جهش صادراتی در کشورهای اوراسیا هستیم. سفرهای رئیس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت به کشورهای همسایه فرصت‌های خوبی را به وجود آورد.

پیمان پاک بابیان این‌که قاره آفریقا فرصت بکر برای افزایش صادرات کشور است، تصریح کرد: اداره کل آفریقا را در ساختار سازمان توسعه تجارت ایران تعریف کرده‌ایم تا سهم صادراتی کشور از بازارهای آفریقا افزایش یابد.

برای رفع چالش‌های بخش خصوصی تلاش می‌کنیم

وی با تأکید بر استفاده از نظرات بخش خصوصی بیان کرد: در سیاست سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها ازنظر بخش خصوصی استفاده می‌کنیم، زیرا بخش خصوصی چالش‌ها را بیشتر می‌داند و برای حل‌وفصل مسائلی که این بخش مطرح می‌کند، تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران بر استفاده از ظرفیت‌های اتاق مشترک به عنوان یک اولویت تأکید کرد و افزود: بهترین تجربه را در همکاری با اتاق مشترک عمان داشتیم، حدود ۵۰ اقدام برای توسعه تجارت با عمان طراحی شد که بخشی از آن را اتاق مشترک دنبال می‌کند. همچنین از ظرفیت اتاق مشترک قطر نیز استفاده می‌کنیم.

به دنبال استفاده از شیوه‌های نوآورانه در تجارت خارجی هستیم

پیمان پاک در ادامه این نشست با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین بیان کرد: دولت قول داده است که مشوق‌های صادراتی سال ۱۴۰۱ را ابتدای سال پرداخت کند، حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان در حال شکل‌گیری است و استفاده از شیوه‌های نوآورانه در حوزه تجارت خارجی در دستور کار است که شامل توسعه فعالیت‌های تجاری در فضای مجازی مانند توسعه صنایع خلاق، پلتفرم‌ها و مواردی ازاین‌دست، می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: با استفاده از شیوه‌های نوین برای توسعه تجارت به دنبال گذار از تجارت سنتی به تجارت نوین و تجارت به‌روز جهانی هستیم.

پیش‌بینی صادرات حدود ۶ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی

معاون وزیر صمت در خصوص اهمیت صادرات خدمات فنی مهندسی ادامه داد: پیش‌بینی امسال صادرات حدود ۶ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی است که ما را به اعداد و ارقام صادرات این حوزه در سال‌های 1391 و 1392 می‌رساند.

پیمان پاک از بازاریابی برای حدود ۲۰ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی خبر داد و گفت: از مجموعه‌ها و شرکت‌های خارج از کشور برای معرفی پروژه‌های جذاب اقتصادی کمک گرفته‌ایم و از شرکت‌ها می‌خواهیم که وارد این پروژه‌ها شوند.

وی در ادامه بابیان این‌که به دنبال این هستیم که شرکت‌ها به قراردادهای دقیق تجاری رو بیاورند، توضیح داد: تفاهم‌نامه‌های لازم برای استفاده از شیوه‌های درست در قراردادهای حقوقی شرکت‌ها پیگیری خواهیم کرد.

تقویم نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور به‌زودی تدوین و ابلاغ می‌شود

رییس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به حمایت از هیئت‌های تجاری اعزامی کشور نیز تصریح کرد: با توافقات انجام‌شده از هیئت‌های تجاری اعزامی توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنیم؛ ضمن اینکه تقویم نمایشگاه بین‌المللی کشور تدوین و به‌زودی ابلاغ می‌شود.

پیمان پاک، همچنین از تغییر رویکردهای صندوق ضمانت صادرات خبر داد و گفت: صندوق با طرف‌های متناظر در کشورهای هدف صادراتی قرارداد می‌بندد و آنها برای فعالیت تجاری تاجران ایرانی ضمانت می‌دهند، پس ریسک‌های صندوق با این قراردادها کاهش‌یافته و از حالت منفعل بیرون می‌آید تا در کشورهای هدف حضور و نمایندگی فعال داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و تأثیر آن بر تجارت خارجی کشور، بیان کرد: البته مشکلات تجارت فرابخشی است، افزایش تجارت متأثر از مسائلی چون بیمه، بانک، لجستیک، کشتیرانی و تنظیم بازار است. در این خصوص کارگروه توسعه روابط تجاری با اوراسیا با تمرکز بر کشورهایی که از بحران آسیب‌دیده‌اند، تشکیل شد، زیرا جنگ روسیه و اوکراین ممکن است زمان‌بر باشد، پس برنامه‌ریزی و اقدامات لازم شکل‌گرفته است.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران موضوع امنیت غذایی را نخستین موضوع در مدیریت جنگ روسیه و اوکراین دانست و گفت: برای تأمین اقلام تأثیرپذیری مانند روغن، گندم و جو، وزارت جهاد کشاورزی با طرف روسی توافقات خوبی داشته است و برای تأمین بخشی از محصولات به‌صورت بلندمدت توافقات لازم انجام‌شده است.

حضور ۷۰ نفر از تجار بخش خصوصی کشور در سفر اخیر به روسیه

پیمان پاک بابیان این‌که گروه‌های تأمین کالای کشور را در این زمینه به خط کرده‌ایم و ظرفیت‌های دو طرف ایرانی و روسی مشخص‌شده است، گفت: در سفر اخیر به روسیه، ۷۰ نفر از تجار بخش خصوصی حضور داشتند و حدود ۴۰ نشست با طرف روسی داشتیم.

وی، بابیان این‌که تسریع در موافقت‌نامه تجارت اوراسیا در این سفر موردبحث و بررسی قرار گرفت، ادامه داد: توافقاتی انجام شد که تا سال ۲۰۲۲ بتوانیم این موافقت‌نامه را امضا کنیم. ضمن این‌که پس از سفر یادشده، اقدامات خوبی برای اصلاح موارد در حوزه‌های جهاد کشاورزی و صمت در ۶ کشور عضو اوراسیا انجام شد.

انجام گفت‌وگوهای گسترده B2B و انعقاد توافقنامه‌های مختلف در سفر روسیه

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سفر اخیر به روسیه، گفت: گفت‌وگوهای گسترده B2B از سوی اتاق بازرگانی روسیه و مسکو و انجمن کارآفرینان روسیه و مجموعه‌های دیگر با تجار ایرانی برگزار شد و قراردادهای خوبی در این سفر به امضا رسید.

پیمان پاک، موضوع لجستیک را از موضوعات موردبحث در این سفر دانست و ادامه داد: فعال‌سازی لجستیک حوزه خزر به تمام مسائل کمک می‌کند و موضوعات مرتبط با صادرات را پوشش می‌دهد و در این سفر مدیریت کشتیرانی خزر و کشتیرانی مرتبط را همراه خود بردیم و با توافقات انجام‌شده مقرر شد که تجهیزات اولیه مناسبی در ناوگان دریایی ایجاد شود.

وی همچنین بابیان این‌که در حوزه‌های گمرکی نیز توافقات خوبی صورت گرفته است، افزود در تجارت با روسیه نباید تنها مسکو دیده شود، بلکه باید میان استان‌های روسیه و صنایع کشور ارتباط ایجاد کنیم.

شرکت‌هایی که به‌واسطه تحریم با ایران کار نمی‌کردند پای‌کار آمدند

معاون وزیر صمت همچنین احیای صنایع کشور را از دیگر موارد توافق شده در این سفر دانست و عنوان کرد: شرکت‌هایی که به‌واسطه تحریم با ایران کار نمی‌کردند، پای‌کار آمدند و به توافقات سریع و کوتاه‌مدت در حوزه‌هایی مانند خودرو، هوافضا، صنایع معدنی و ... رسیدیم، در بخش‌هایی ما از توانمندی روسیه و در بخش‌های دیگر روس‌ها از توانمندی ما استفاده می‌کنند.

پیمان پاک همچنین گفت: طرف روسیه برای انتقال دانش فنی از ایران در حوزه‌هایی ازجمله تجهیزات پزشکی، لوازم‌خانگی و سیمان ابراز علاقه کرد.

وی همچنین با اشاره به توافقات انجام‌شده با روسیه و بلاروس و کشورهای عضو CIS برای احیای سریع کریدور شمال جنوب در این سفر، تأکید کرد: احیای این کریدور کاهش حدود ۴۰ درصدی در زمان و حدود ۳۰ درصدی در هزینه ترانزیت را در بردارد، البته با طرف هندی نیز پس از سفر روسیه جلسات خوبی داشته و برای انتقال کالاهای کشورهای عضو CIS از طریق ایران به توافقات خوبی دست‌یافتیم.

به‌زودی موافقت تجارت ترجیحی با آذربایجان امضا می‌شود

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص موافقت‌های تجاری با کشور آذربایجان، گفت: روی برخی اقلام به تفاهمات خوبی رسیدیم که در کمیسیون مشترک تفاهمات لازم صورت گرفت و به‌زودی موافقت تجارت ترجیحی با کشور آذربایجان امضا می‌شود.

پیمان پاک در خصوص وضع عوارض پلکانی صادرات نیز بیان کرد: نگرانی‌هایی در خصوص جهش قیمت صادراتی کالاهای خام و نیمه‌خام که سود مضاعفی را نصیب صادرکننده کرده و از جذابیت بازار داخلی این کالاها می‌کاهد وجود داشت و وضع عوارض پلکانی صادرات باهدف کنترل این موارد بوده است.

دولت به دنبال هدایت و وضع عوارض بدون ممنوعیت‌های صادراتی است

وی با یادآوری این‌که در شیر خشک نیز زمانی که بحران داشتیم این عوارض وضع شد، ادامه داد: با توجه به قول دولت که هدایت و وضع عوارض را بدون ممنوعیت‌های صادراتی در دستور کار دارد، عوارض پلکانی به تصویب رسید.

معاون وزیر صمت گفت: عوارض درواقع بخشی از سود مضاعف مجموعه تولیدکننده یا شرکت است و تأثیر در بازارهای فعلی آن ندارد تا این‌که این جذابیت صادراتی آن‌چنان زیاد نشود که کالا در کشور عرضه نشود.

وضع عوارض صادراتی مقطعی است

پیمان پاک همچنین عوارض صادراتی را مقطعی دانست و گفت: این عوارض پس از سه ماه بازنگری می‌شود و اگر قیمت‌ها به نرخ قبل برگشت، عوارض نیز منتفی است.

وی در خصوص اعزام رایزن‌های بازرگانی نیز بیان کرد: ۹ رایزن بازرگانی اعزام کردیم و برای اعزام ۳۰ رایزن بازرگانی نیز بودجه لازم را گرفتیم.

افزایش رایزنان بازرگانی در امارات، قطر، هند و روسیه در دستور کار است

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت بابیان این‌که تعاریف برای رایزن بازرگانی باید بازنگری شود، بیان کرد: مصوبات لازم را اصلاح می‌کنیم تا از ظرفیت افراد توانمند برای رایزنی استفاده شود. در کشورهایی مانند امارات، قطر، هند و روسیه نیز برای افزایش ظرفیت رایزنان بازرگانی اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

پیمان پاک همچنین گفت: به مراکز تجاری مجوز می‌دهیم که تمام محورهای موردنظر ازجمله پشتیبانی، بازار، لجستیک، مسائل بانکی و تضمینی در کشور هدف را انجام دهند تا مراکز بازرگانی سفارتخانه‌های تجاری ایران در کشورهای هدف باشند و در این حوزه نقش بخش خصوصی بسیار پررنگ است.

شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت مشوق‌های صادراتی

وی در ادامه سخنان خود در خصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان کرد: مشوق‌های لازم شامل منابع صندوق توسعه ملی و مشوق‌های صادراتی تعریف‌شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، ستاد نانو و ستاد زیست‌فناوری در اولویت قرار گرفتند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بابیان این‌که توانمندی‌های صنعتی شرکت‌های دانش‌بنیان برای کشورهای هدف صادراتی در سفرهای خارجی رئیس‌جمهوری و وزیر صمت معرفی می‌شود، گفت: در سفرهای اخیر نیز گفت‌وگوهای خوبی شکل‌گرفته و مراکز تجاری در هند و چین برای معرفی ظرفیت‌های دانش‌بنیان فعال‌شده‌اند.

پیمان پاک بابیان این‌که با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به دنبال استفاده از پتانسیل‌های سازمان توسعه تجارت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین فعال کردن ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای تغییر رویکردها هستیم، گفت: همکاری‌های مشترک در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را برای بازاریابی با شرکت‌های دانش‌بنیان، داریم.

وی در خصوص تجارت با کشور عراق نیز بیان کرد: سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیون دلار افزایش صادرات به عراق داشتیم که در پی آن ۴ مرکز تجاری در بغداد، نجف، کربلا و اقلیم کردستان ایجاد شد.

پیش‌بینی صادرات ۱۰ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی به عراق

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: در حال رایزنی در خصوص مسائلی ازجمله بیمه، ترانزیت و ضمانت با کشور عراق هستیم و در حوزه صادرات خدمات فنی مهندسی نیز از ۲۰ میلیارد دلار صادرات پیش‌بینی‌شده، ۱۰ میلیارد دلار آن مربوط به عراق است.
نام:
ایمیل:
* نظر: