اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۲۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - 04 April 2022
کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که قرار بود به صورت دو شوری بررسی شود به تصویب نمایندگان نرسید.
مخالفت مجلس با اصلاح قانون آیین‌نامه داخلیبه گزارش عصرپرس از خانه ملت، در جلسه علنی روز دوشنبه (۱۵ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در دستور کار قرار گرفت.

این طرح برای تصویب نیازمند دو سوم رای نمایندگان بود که با ۱۲۹رای موافق، ۱۰۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع نمایندگان، کلیات این طرح به تصویب نرسید.

سمیه محمودی ضمن قرائت گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در خصوص طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس با حضور طراحان، نمایندگان، صاحب نظران در جلسات متعدد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا با اصلاح در عنوان و متن تصویب شد.

سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این طرح با درخواست و پیشنهاد نمایندگان ارائه شده است؛ تلاش شده در این طرح به دو بخش سیاست‌های کلی نظام و قانونگذاری برای طرح‌ها و لوایح و همچنین پیش‌بینی شاخص توجه شود.

وی ادامه داد: در بررسی طرح‌ها و لوایح شاهد بررسی به صورت یک شوری و دو شوری بودیم که به عنوان مثال با رأی قاطع نمایندگان بررسی بودجه به صورت دو شوری انجام شد بنابراین مطابق اصلاح صورت گرفته از این پس طرح‌ها و لوایح به صورت دو شوری بررسی خواهند شد.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس ابتدا کلیات طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌ بررسی و در صحن رأی‌گیری می‌شود و سپس جزئیات در کمیسیون و صحن بررسی خواهد شد؛ در این میان فرصت برای ارائه پیشنهادات نمایندگان نیز وجود خواهد داشت.

محمودی تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از طرح‌ها بار مالی دارند مقرر شد هیأتی برای رسیدگی به این طرح‌ها تشکیل شود تا از حیث بار مالی و دیگر موارد مورد نیاز طرح‌ها را بررسی کنند؛ هر چند نمایندگان می‌توانند برای ارائه طرح‌هایشان مصمم باشند.

وی گفت: همچنین در ماده 9 تا 35 این طرح در خصوص فرآیند قانونگذاری صحبت شده است، به عنوان مثال همه ما شاهد بروز مشکل و موضوعات اساسی در روند بررسی بودجه بودیم که همه نسبت به آن گلایه‌مند بودند لذا این قانون می‌تواند تغییراتی را ایجاد کند به عنوان مثال ما می‌توانیم بر اساس ابزارهای نظارتی چارچوب‌هایی را مشخص کنیم و به دولت بدهیم تا بودجه را بر اساس آن بنویسد.

صباغیان در مخالفت: طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، خودکشی مجلس است

پیش از رای گیری محمدرضا صباغیان بافقی در مخالفت با این طرح گفت: این طرح دو محور دارد. نخست اصلاح ساختار بودجه و دوم گزارش کمیسیون‌ها است. اما این طرح شمشیر دو لبه است که می‌تواند به مردم و نمایندگان قدرت بدهد و از طرف دیگر می‌تواند نمایندگان را محدود کند. زیرا ابراز نمایندگان همین پیشنهادها و تذکرات است.

نماینده مردم بافق افزود: مهمترین ایراد طرح این است که به نمایندگان اجازه نمی‌دهد پیشنهادهای آنها مطرح شود و نظر کمیسیون‌های مطرح می شود. به عبارتی با دست خودمان، خودمان را محدود می‌کنیم. چرا که اگر این طرح به تصویب برسد، هر کمیسیون از طریق افرادی که تعیین می‌کند، پیشنهادها را مطرح می‌کنند ولی سایر نمایندگان باید نظاره گر باشند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در صورتی که این طرح تصویب شود، اخطار و تذکر نمایندگان دیگر جایگاهی ندارد. به عبارتی بر اساس این طرح می‌خواهند به نحوی برخورد کنند که پیشنهاد نمایندگان اگر رای آورد مطرح شود. در این صورت اول نظر کمیسیون مطرح می شود و پیشنهاد نمایندگان مطرح نمی‌شود که این سبب زد و بندها خواهد شد که در حقیقت خودکشی مجلس خواهد بود.

گودرزوند در موافقت: اخطارها و تذکرات با این طرح ساماندهی می‌شود

«مهرداد گودرزوند چگینی» در موافقت با این طرح گفت: بر اساس این طرح فعالیت نمایندگان رصد و سنجش می‌شود و موضوع بودجه ریزی و شفافیت مورد بحث قرار می‌گیرد. چرا که دو سوم بودجه به شرکت‌های دولتی اختصاص دارد و این طرح می تواند سبب شفافیت بودجه شود.

نماینده مردم رودبار در مجلس تاکید کرد: نمایندگان به سمت کارهای تخصصی خواهند رفت و طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌های پخته می‌شود، این اقدامات موجب خواهد شد طرح‌ها با پختگی بیشتریبه صحن علنی مجلس ارائه شود. ورود کمیسیون های تخصصی به بررسی طرح‌ها و لوایح موجب جلوگیری از واگرایی مجلس خواهد شد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مجلسی موفق است که لایحه محور باشد و کمیسیون‌ها تخصصی قوی‌تر عمل کنند. در صورت تصویب نهایی این طرح، حجم اخطارها و تذکرات که هیچ کمکی به روند بررسی لوایح و طرح‌ها نمی‌کند کاهش خواهد یافت و آنها را ساماندهی می‌کند.

زنگنه در مخالفت : طرح اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس در نظام بودجه ریزی کشور اختلال ایجاد می‌کند

«محسن زنگنه» در مخالفت با این طرح گفت: اینکه آیین نامه قرار است اصلاح شود، امری درستی است. اما در این طرح ۲ تا ۳ ماده را به طرح‌ها و لوایح اختصاص داده است و در ادامه وارد نظام بودجه ریزی شده که  کشکولی از همه موارد در این طرح ذکر شده است.

نماینده مردم تربت حیدریه افزود: از ماده ۱۰ این طرح درباره نظام بودجه ریزی است و آیا نباید کمیسیون بودجه در این باره ورود کند. به عنوان مثال بودجه ریزی شرکت‌ها و ورود به شبکه بانکی، نظام بانکی، تضمین اوراق اسلامی در این طرح آمده و حکم داده است که سبب تغییر در اسناد بالادستی و پایین دستی می‌شود.

وی تاکید کرد: در ماده ۱۶ هزینه‌ها را تعریف کردند که معلوم نیست این تعاریف از کجا آمده است. در ماده ۱۷ نظام بودجه سامانه جمع نویسی ذکر شده که بیشتر مسیر پرابهام می‌شود. بر همین اساس این طرح باید اصلاح شود در غیر این صورت اختلال جدی در نظام بودجه ریزی کشور ایجاد خواهد کرد.

علیپور در موافقت: آیین نامه داخلی مجلس نیازمند اصلاح است

«محمد علیپور رحمتی» در موافقت با این طرح گفت: موافقت و مخالفت دوستان درباره کلیات این طرح است در حالی که آقای زنگنه وارد جزییات طرح شده و مواردی را مطرح کردند.  آیا ضرورت بازنگری و اصلاح در آیین نامه داخلی مجلس وجود ندارد؟ 

نماینده مردم ماکو و چالدران افزود: مصوبات و طرح هایی که در مجلس به تصویب رسیده و تبدیل به قانون شده دوام و جامعیت کمتری دارد و این ایراد در این رویه وجود دارد و همه موافقیم که باید برای نحوه بودجه ریزی تجدید نظر شود. البته اگر کلیات طرح تصویب شود، در جزییات می توان ایرادات را برطرف کرد تا از وقت مجلس استفاده بهینه داشته باشیم.

ذوالنوری در مخالفت: این طرح سبب افتادن ما از چاله به چاه خواهد شد

«مجتبی ذوالنوری» درمخالفت با این طرح گفت: در طرح مذکور رسالت و مسئولیت نمایندگی محدود می شود. از سوی دیگر اعضای کمیسیون ها مورد فشار دستگاه‌ها و لابی‌ها از بیرون قرار می‌گیرند و براساس توصیه ها و فشارها تصمیم گیری می کنند. از این رو سایر نمایندگان باید بتوانند از منافع آن صیانت کنند. 

نماینده مردم قم در مجلس افزود: اگر صرفا به پیشنهاد کمیسیون‌ها توجه شود، اختیار نمایندگان محدود خواهد شد، از سوی دیگر نمایندگی قابل تفویض نیست و ما نمی‌توانیم حق خود را به اعضای کمیسیونی تفویض کنیم.  

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه نسبت به شیوه فعلی قانونگذاری نیز نقد وجود دارد، بیان کرد: اگر لایحه بودجه‌ای که دولت آورده بود را دست نمی زدیم و بدون تغییر به دولت می‌دادیم، بهتر بود زیرا لایحه اولیه دولت بهتر از این لایحه بود که ۲ ماه وقت مجلس را از بین برد.

ذوالنوری ادامه داد: اصل اینکه روش فعلی نقصی دارد، پذیرفته است، اما پیشنهاد کمیسیون آیین نامه داخلی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باعث سلب اختیار نمایندگان می‌شود. بهتر بود برای اصلاح قانونگذاری فراخوانی داده می‌شد تا کارشناسان خارج از مجلس نیز اظهارنظر کنند.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم تاکید کرد: نباید از چاله به چاه بیفتیم، با تصویب طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مشکلات ما افزایش می یابد.

رییس کمیسیون آیین نامه داخلی :  تصویب این طرح باعث اصلاح نظام بودجه ریزی کشور می‌شود و تحول مهمی خواهد بود

محمد حسین حسین زاده بحرینی رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در دفاع از این طرح گفت: این طرح یکی از موضوعاتی است که سرنوشت قانونگذاری را تعیین می‌کند و حتی مخالفان نیز اذعان دارند که رویه های کنونی کارآمد نبوده و باید اصلاح شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با بیان اینکه ۲ سال کار کارشناسی برای این طرح انجام شده است، اظهار داشت:  قرار نیست این موضوع، اختیار نمایندگان را بگیرد چرا که مجلس یک کل به هم پیوسته است و نماینده اختیار اظهارنظر دارد و اگر شائبه‌ای در این موضوع دیده می‌شود مخالفان می‌توانند زمان بررسی جزئیات درباره آن نظر دهند.

وی افزود: یکی از مخالفان می گفت تضامین، استفاده از منابع بانکی و تهاتر در این موضوع آمده که همه این‌ها در لایحه بودجه آمده است و منظور این است که اصل و ضمیمه‌ای که در بودجه می آید باید عوض شود و در حال حاضر جداول که اصل بودجه است مغفول می ماند و نمایندگان فرصت بررسی آن را ندارند.

حسین زاده بحرینی ادامه داد: این بدبینی را داریم که دولت ها قصد دارند با الفاظ و تبصره ها ما را مشغول کرده تا به جداول که موضوع مهم تری است توجه نکنیم. باید اصل و فرع به جای خود بازگردد چرا که اکنون از اصل بودجه که اعداد و ارقام است غافل شده ایم.

رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس خاطرنشان کرد:  تصویب این طرح باعث اصلاح نظام بودجه ریزی کشور می‌شود و تحول مهمی خواهد بود. اگر این طرح رأی نیاورد فرصت اصلاح آئین نامه را از دست می دهیم به خصوص که ۲ سال روی این موضوع کار شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: