اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۸۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - 22 February 2022
امیرعبداللهیان
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه چندین موضوع در مذاکرات باقی مانده است که جزو خطوط قرمز ما هستند، گفت: ما هنوز در موضوع تضمین نتوانسته ایم یک ابتکار عملی و قابل اعتماد را از طرف آمریکایی دریافت کنیم.
نوبت آمریکا و طرف‌های غربی است که ابتکار و انعطافی از خود نشان دهندبه گزارش عصرپرس از مرکز رسانه ای وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، با اشاره به نگاه ایران به مذاکرات وین، گفت: ما نسبت به نتیجه مذاکرات در وین خوش‌بین هستیم؛ اما به بخشی از آن که مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. به این دلیل که دولت آقای رئیسی اراده جدی برای دستیابی به یک توافق خوب و فوری در وین دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما برای رسیدن به یک توافق خوب تلاش های زیادی را در هفته‌های گذشته به عمل آوردیم و اکنون می‌توانم بگویم که تاکنون هرگز تا این اندازه به رسیدن به یک توافق خوب نزدیک نبوده‌ایم.

وی اضافه کرد: برای آنکه به این توافق خوب نزدیک شویم از طرف هیئت ایرانی، ابتکارات و انعطاف زیادی نشان داده شده است. اکنون نوبت آمریکا و طرف‌های غربی است که ابتکار و انعطافی از خود نشان دهند.

امیرعبداللهیان یادآور شد: ابتکار و انعطاف طرف غربی می‌تواند مذاکرات را در کمتر از چند ساعت یا چند روز به سرانجام برساند.

 وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آقای بایدن تلاش دارد تا از طریق میانجی ها به ما بگوید که حسن نیت دارد، اضافه کرد: از طرف دیگر آقای راب مالی در میز مذاکرات از خود انعطاف نشان می‌دهد. این در حالی است که آمریکایی‌ها در برجام اخلال ایجاد کردند لذا اکنون باید مسئولانه مسئولیت این کار را بپذیرند و انعطاف لازم را از خود نشان دهند تا این مذاکرات به یک توافق قطعی منجر شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در تشریح انتظارات جمهوری اسلامی ایران از آمریکا در جریان مذاکرات وین گفت: چندین موضوع باقی مانده است که جزو خطوط قرمز ما هستند. ما هنوز در موضوع تضمین نتوانسته ایم یک ابتکار عملی و قابل اعتماد را از طرف آمریکایی دریافت کنیم. ما معتقد هستیم که تمامی موضوعات چه در حوزه هسته‌ای و چه در حوزه رفع تحریم ها باید به صورت یک بسته حل و فصل شوند.

وی اضافه کرد: در بازگشت همه طرف‌ها به برجام، این امر پذیرفته نیست که ما هم نظام سخت راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیریم و از دیگر سو بطور همزمان برخی از موضوعات ما در دستور کار شورای حکام آژانس قرار داشته باشد. ما در سال ۲۰۱۵ تمامی موضوعات پادمانی را طی یک توافق نامه سیاسی با طرف‌های مقابل حل و فصل کردیم و الان نیز می‌توانیم همان مدل را اجرا کنیم و من این موضوع را در گفت و گو با وزیر خارجه آلمان به ایشان نیز اعلام کردم.

امیرعبداللهیان یادآور شد: گمان می‌کنیم اگر در این شرایط حساس مذاکرات در وین، آمریکا و طرف‌های غربی، واقع بینانه عمل نکنند، به طور قطع مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر علت عدم مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا، گفت: یک دیوار بلند بی‌اعتمادی بین ما و آمریکایی ها وجود دارد. ما طی هفته های اخیر از کانال‌های مختلف پیام هایی را دریافت کردیم مبنی بر اینکه مقامات آمریکا علاقمند هستند با جمهوری اسلامی ایران گفت و گوی مستقیم داشته باشند. حتی چند روز قبل از اینکه من برای اجلاس امنیتی مونیخ عازم آلمان شوم نیز پیام‌هایی را دریافت کردم مبنی بر اینکه آیا شما علاقمند هستید در حاشیه این کنفرانس با مقامات آمریکایی گفت‌وگو کنید؟  من در پاسخ به صراحت اعلام کردم که آمریکایی‌ها باید رفتار خود را تغییر دهند.

امیرعبداللهان اضافه کرد: آقای بایدن نمی‌تواند هم از حسن نیت حرف بزند و هم در طرف مقابل، تنها در طول چند ماه گذشته، در سه نوبت تحریم‌های جدیدی را علیه اشخاص حقوقی و حقیقی ایران اعمال کند. این بدین مفهوم است که آقای بایدن نیز همان راه ترامپ یعنی اعمال تحریم ها را ادامه می‌دهد آن هم در حالی که صحبت از بازگشت به برجام کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان بیان داشت: ما نمی‌توانیم این تناقض در گفتار و رفتار را درک کنیم. مقامات آمریکایی صحبت از حسن نیت می‌کنند و سپس تحریم‌های جدیدی علیه ما اعمال می‌کنند؛ بنابراین ما این حق را داریم که آنها را بر اساس رفتارهایشان مورد قضاوت قرار دهیم.

وی با بیان اینکه آقای راب مالی در وین علاقه‌مند است با مذاکره کننده ارشد ما گفت‌وگو کند؛ اما اکنون این ارتباط از طریق تبادل non-paper توسط آقای مورا انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: من در ماه سپتامبر در نیویورک اعلام کردم چنانچه آقای بایدن حسن نیت دارد و جدی است؛ ابتکاری از خود نشان دهد و بعنوان مثال بخشی از دارایی‌های ایران را آزاد کند.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما از آقای بایدن نمی‌خواهیم از بانک‌های آمریکایی به ما پول و یا وام بدهد بلکه پول خود ملت ایران را به نشانه حسن نیت آزاد کند. اما تاکنون نیز به ما گفته می شود که هر اتفاقی تنها بعد از مذاکره مستقیم می تواند روی دهد و این نشان می‌دهد که حسن نیت تنها در قالب الفاظ بیان می‌شود.

وی با اشاره به موضوع بازپرداخت بدهی انگلیس به تهران در ازای آزادی یکی از زندانیان تبع این کشور، گفت: برای ما موضوع تبادل زندانیان یک موضوع کاملاً انسانی است. سال گذشته نیز توافقی صورت گرفت که بر مبنای آن قرار بود زندانیان، جدا از مقوله مذاکرات در وین، مورد تبادل قرار گیرند. حتی در لیست تبادل زندانیان، نام فردی که شما از او اسم بردید نیز قرار داشت. اما متاسفانه در دقیقه نود آمریکایی‌ها اعلام کردند که تمامی موضوعات باید در قالب یک بسته کامل دیده شود لذا تبادل صورت نگرفت.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه شاید آمریکایی‌ها علاقمند هستند که موضوع تبادل زندانیان را نیز به عنوان بخشی از مذاکرات در وین در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: اما ما معتقد هستیم که این موضوع، انسانی است و جدا از گفت‌وگوهای وین، می‌تواند به عنوان یک اقدام فوری مورد توجه قرار گیرد.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: