اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۷۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - 18 December 2021
مجري تامين برق استخراج رمز ارز شركت توانير عنوان کرد:
مجري تامين برق استخراج رمز ارز شركت توانير گفت: استفاده غیرقانونی از برق یارانه‌ای تعرفه‌ها برای استخراج رمز ارز، تامین انرژی پایدار را تهدید می‌کند.
استفاده از برق یارانه‌ای برای استخراج رمز ارز، تهدیدی برای تامین انرژی پایدارخبرنگار: عزیزاله ولی‌زاده

به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، محمد خدادادی بهلولی افزود: مطابق قوانين و مقررات جاری كشور، استخراج رمز ارز در كشور با اين شرط كه متقاضی از وزارت صمت مجوزهای لازم را اخذ کرده و از برق يارانه‌ای برای استخراج رمزارز استفاده نكند، غیرقانونی نبوده و می‌تواند نسبت به اين كار اقدام كند.

وی با بیان این‌که اين مراكز از برق يارانه‌ای استفاده نمی‌كنند و به همين دليل ناترازي اقتصاد برق (كه يكی از عوامل اصلی خاموشی‌‌ها است) را تشديد نمی‌‌كنند، خاطرنشان كرد: استفاده غيرقانونی از برق يارانه‌ای تعرفه‌های صنعتی، كشاورزی، خانگی و تجاری برای استخراج رمز ارز، تامین انرژی پایدار را تهدید می‌کند.

وی با بیان این‌که ماهيت اين كار خلاف قانون، قاچاق انرژی است، ادامه داد: علاوه بر آسيب رساندن به لوازم الكتريكی همسايگان، به خاموشی‌ها (هم در فصل گرم و هم در فصل سرد) دامن زده و تعدی به حقوق ساير مردم است.
خدادادی با اشاره به اينكه برای ساماندهی به اين چالش نياز به اقدام همزمان در دو بخش ایجابی و سلبی داریم، اضافه كرد: در بخش ايجابی، باید به سمت متنوع سازی سبد تامين انرژی مورد نياز مراكز قانونی استخراج رمز ارز حركت كرد، زيرا تكيه صرف بر نيروگاه‌های حرارتی موجود متصل به شبكه سراسری برای تامين برق اين دسته از متقاضيان در تمامی ايام سال منجر به افزايش خاموشی‌ها خواهد شد.

وی با بیان این‌که صنعت برق و گاز به دليل قيمت‌های يارانه‌ای و تکليفی به راحتی قادر به ايجاد ظرفيت و زيرساخت‌هاي جديد از محل درآمدهای خود نيستند، گفت: كمک دولت به اين دو صنعت از محلی مانند افزايش پايه پولی نيز به تورم دامن خواهد زد.

مجری تامین برق استخراج رمز ارز شرکت توانیر اظهار کرد: با توجه به موارد مذكور، تحميل تقاضای برق استخراج رمز ارزها به شبكه سراسری در چهارماه گرم سال كه صنعت برق با اوج مصرف انرژی الكتريكی مواجه است، مستلزم افزايش خاموشی‌ها در بخش خانگی، تجاری و صنايع بوده و در چهار ماه سرد سال نيز به دليل افزايش فشار بر شبكه گاز كشور، نيروگاه‌ها سوخت كافی در اختيار ندارند و تامين تقاضای انرژی مورد نياز استخراج رمزارز مجددا مستلزم اعمال خاموشی بيشتر به مشتركان خانگی، تجاری و صنعتی خواهد بود.

خدادادی در خصوص ماه‌هايی كه نيروگاه‌های حرارتی موجود به دليل فشار تقاضای برق يا كمبود سوخت امكان تامين برق استخراج رمزارز را ندارند، گفت: يكي از راهكارهای عملی اين است كه از طريق نيروگاه‌های تجديدپذير و يا خلق هرگونه منبع انرژی جديدی كه به شبكه برق در ايام گرم و شبكه گاز در ايام سرد فشار نياورد، اقدام به تامين انرژی مورد نياز استخراج رمزارز شود.

مجری تامين برق استخراج رمز ارز شركت توانير ادامه داد: انرژی تامين شده از اين روش هم هزينه تمام شده پايين‌تری در مقايسه با قيمت صادراتی برق دارد، هم راهكاری متداول در كل دنياست و هم تامين برق پايدار در تمامی ايام سال برای مراكز قانونی استخراج رمز ارز را تضمين می‌کند.

خدادادی با بیان این‌که شبكه سراسری برق می‌تواند نسبت به ارائه خدمات هموارسازی و پيوسته كردن جريان برق توليدی توسط منابع فوق و ترانزيت آن اقدام کند، افزود: با هدف جذاب كردن سرمايه گذاری در نيروگاه‌های تجديدپذير، در صورتی كه قرارداد دوجانبه مولد تجديدپذير با مراكز قانونی استخراج رمز ارز فسخ شود، وزارت نيرو نسبت به خريد تضمينی برق نيروگاه تجديدپذير و يا اجرای سازوكارهای حمايتی كه برای ساير نيروگاه‌های تجديدپذير دارد، اقدام خواهد کرد.




نام:
ایمیل:
* نظر: