اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۲ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - 06 December 2021
رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران:
رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، با اشاره به برگزاری سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (مجمع تهران)، گفت: شهرداری‌ها برای بهبود زندگی شهرها موتورهای محرکه پیشرفت کشورها هستند، برای آنکه این موتورهای محرکه بتوانند نقش آفرینی کنند، علم، پژوهش و نوآوری به عنوان هسته اصلی شکوفاسازی تمدن است.
شهرداری‌ها موتورهای محرکه پیشرفت کشورها هستند
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، محمدحسین بوچانی رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در نشست خبری سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (مجمع تهران) هدف از برگزاری این جشنواره را استفاد از ظرفیت‌های دو ساختار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و شهرداری عنوان کرد که به گفت: این جشنواره برنامه‌ای در جهت بهبود ارتباط میان آموزش با مدیریت شهری است.

بوچانی دلیل برگزاری جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی را ارتباط متقابل حوز عمل و اندیشه و پژوهش و تبدیل ساختار مدیریت شهری به یک ساختار دانش بنیان و علم بینان دانست و اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی جشنواره، کاربست محورکردن اطلاعات و تعامل شهرداری‌های ایران و جهان با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و همچنین شبکه‌سازی با نخبگان و فعالان علم و خرد است.

علم و پژوهش از آشکار ترین قدرت هر کشوری است

رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در ادامه با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی،گفت: یکی از بحث‌های کلیدی در بخشی از توصیه‌های علم و دانش این موضوع مطرح شده که علم و پژوهش به معنای دانش از آشکارترین قدرت یک کشور است. 

بوچانی در ادامه راه حل ریشه‌ای کج کارکردی‌ها و نارسایی‌های شهرداری‌ها در ایران را از طریق اتصال این نهاد با مراکز نوآوری و پژوهشی عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم برای مسایل مدیریت شهری با تکیه بر دانش و پژوهش راهکارهایی را ارایه دهیم کارایی بهتری خواهیم داشت.

شهرداری‌ها موتورهای محرکه پیشرفت کشورها هستند

جزییات سیزدهمین دوره جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در ادامه به جزییات سیزدهمین دوره جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری و روستایی پرداخت و گفت:  ۲ هزار و ۲۹ اثر در پنج حوزه پذیرفته شده است و این در شرایطی که در سال ۱۳۹۸ یک هزار و ۹۷ اثر انتخاب شده بود.

وی افزودهمچنین ۲۶۴ پایان‌نامه، یک هزار و ۱۶۰ مقاله، ۳۳۶ کتاب و ۱۰۹ طرح نوآورانه و فناورانه در وب سایت جشنوار بارگذاری شده است. این آمار نشان می‌دهد که دستاورد بزرگی را در مدیریت شهر تهران و دهیاری‌ها و شهرداری‌ها به دست آورده ایم.

بوچانی با اشاره به اینکه تهران در میان شهرهای کشور با ۶۰۲ اثر در صدر قرار دارد،گفت: در این راستا رشت با ۱۲۳ اثر، اصفهان با  ۱۱۱ اثر،یزد با  ۷۹ اثر و قم با ۷۲ اثر، آثار خود را به جشنواره ارسال کردند.

وی در ادامه افزود: سه هزار و ۵۳۵ نفر در جشنواره شرکت کردند درواقع برای هر اثر ۱.۷ نفر حضور داشتند. همچنین از شهرداری‌ها یک هزار و هشت نفر و از شورای شهرها ۱۳۰ نفر در این جشنواره در وب سایت آثار خود را ثبت کردند. 

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، ادامه داد: البته برخی از شهرداری‌های تهران هم مشارکت موثر و خوبی داشتند به طوری که منطقه پنج با ۲۶ اثر و برخی سازمان‌ها مانند؛ سازمان زیباسازی در صدر مشارکت‌ها قرار دارند.

بوچانی گفت: این جشنواره در ۱۶ محور از جمله شهرسازی با ۲۰۰ اثر، ایمنی و مدیریت بحران با ۱۰۵ اثر، فنی و عمران با ۷۰ اثر، حمل و نقل و ترافیک با ۱۱۰ اثر، خدمات شهری با ۱۵۰ اثر،  محیط زیست و انرژی با ۱۸۰ اثر، اجتماعی و فرهنگی با ۱۸۰ اثر، مالی و اتصادی ۶۰ اثر، نوآوری و هوشمندسازی با ۱۱۵ اثر و مدیریت روستایی ۶۰ اثر، برگزار می شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران  با اعلام این که در این رابطه۱۱۰ نفر از اساتید مختلف از ۱۹ دانشگاه برتر کشور به عنوان داور در این جشنواره حضور دارند.، اعلام کرد: اعضای شورای سیاستگذاری هم از وزارت راه وشهرسازی، دبیر جشنواره، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عنوان همکار اصلی، شورای عالی استان‌ها و وزارت علوم است.

بوچانی ادامه داد: سیزدهمین دوره جشنواره تلاس می‌کند بر سه محور کلیدی مانند پایان سده و اینکه آینده شهرها چگونه خواهد بود، بازگشایی شهرها باتوجه به پاندمی کرونا و همچنین رصد تحولات سال آینده و اینکه در آغاز قرن جدید چگونه از تحولات صد ساله گذشته قرار است پایه گذاری شده است.

ارتباط شبکه‌ای مدیریت شهری با نخبگان محلی

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گفت: در شرایط کنونی شهردار تهران، دیدگاه‌های بسیار روشنی درباره اتصال علم و عمل در مدریت شهری دارد. درواقع ارتباط شبکه‌ای با نخبگان محلی و هیات‌های اندیشه‌ورز در دستور کار معاونت برنامه‌ریزی قرار دارد.

بوچانی با تاکید براینکه این جشنواره تلاش دارد تا گام موثری برای ارتباط علم و حوزه عمل بردارد،گفت: در طول سه سال گذشته آثار برتر، در جمع مدیران و کسانی که می‌خواهند آموزش ببینند، ارایه شده است و در واقع این حداقل کاری است که در این جشنواره انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه  مدیران هر حوزه، پژوهش‌های مورد نظر خود را بر اساس نیاز و حوزه تخصصی خود دریافت می‌کنند، تصریح کرد: مجموعه دانش بسیار بزرگی را در اختیار دارند. از طرف دیگر کارهای علمی و دانشگاهی اینطور نیست که بلافاصله اجرا شود. درواقع باید به ضابطه تبدیل و به تدریج فرایندهایش در چارچوب آن بخش اصلاح شود.

شهرداری‌ها موتورهای محرکه پیشرفت کشورها هستند

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، با تاکید براینکه رشد شهر نشینی یکی از پدیده هایی که با آن مواجه هستیم، گفت: عمدتا این دیدگاه اثبات شده است که شهرداری‌ها برای بهبود زندگی شهرها موتورهای محرکه پیشرفت کشورها هستند.

وی افزود: برای آنکه این موتورهای محرکه بتوانند نقش آفرینی کنند، علم، پژوهش و نوآوری به عنوان هسته اصلی این شکوفاسازی تمدنی است. درواقع آینده شهرها و همچنین اتصال به حوزهای علم و نوآوری جدی‌تر خواهد شد و راه حلی جز این، برای حل معضلات شهرها نیست.

به گزارش عصرپرس، سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری (مجمع تهران) ۲۴ آذرماه۱۴۰۰ با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، وزیر علوم و فناوری اطلاعات، وزیر کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به صورت برخط برگزار می‌شود.

خبرنگار: وجیهه مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: