اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۷۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - 10 November 2021
اطلاعیه وزارت اقتصاد:
وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه‌ای در واکنش به طرح برخی مباحث در فضای عمومی مبنی بر «اثر انتشار مبلغ قابل توجهی اوراق مالی اسلامی بر شاخص بازار سهام»، اعلام‌کرد: از ابتدای مهرماه امسال هیچ اوراقی از سوی دولت منتشر و عرضه نشده است.
هیچ اوراقی از ابتدای مهرماه توسط دولت منتشر و عرضه نشده استبه گزارش عصرپرس از وزارت امور اقتصادی و دارایی، آخرین عرضه اوراق دولت در ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ برگزار و از ابتدای مهرماه سال جاری اوراقی از سوی دولت منتشر و عرضه نشده است.

همچنین در هفت ماهه ابتدایی امسال در ازای دریافت مبلغ ۴۴۱ هزار و ۴۸۱ میلیارد ریال بابت فروش ۶ ماهه نخست سال جاری اوراق مالی اسلامی، مبلغ ۴۶۸ هزار و ۷۹۸ میلیارد ریال برای تسویه اصل و سود اوراق مذکور از سوی خزانه‌داری کل کشور پرداخت شده است.

در مجموع مبلغ ۲۷ هزار و ۳۱۷ میلیارد ریال مازاد بر دریافتی برای تسویه اصل و سود اوراق پرداخت شده است.

برپایه این گزارش، ظرفیت پیش‌بینی شده در بندهای ذیل تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور برای تامین مالی دولت از محل انتشار اوراق مالی اسلامی مبلغ یک میلیون و ۳۲۵ هزار میلیارد ریال است که از رقم مذکور، تا پایان شهریور ماه در مجموع مبلغ یک میلیون و ۲۶۵ هزار میلیارد ریال منتشر شده است. 

از ابتدای مهر ماه امسال اوراقی از سوی دولت منتشر و عرضه نشده و حجم عمده‌ای از مبالغ مربوط به معاملات اوراق مالی اسلامی در بازار سرمایه در راستای عملیات بازار باز بانک مرکزی (در قالب معاملات ریپو و ریپو معکوس) برای کنترل نرخ سود بازار بین بانکی است و در اصل ارتباطی به فروش و عرضه اولیه اوراق از سوی دولت به منظور جبران کسری بودجه در بازار سرمایه ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: