اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۲۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۲ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - 08 November 2021
در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس با وزیر ورزش و جوانان مطرح شد؛
نشست کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور وزیر ورزش و جوانان تشکیل و قرار شد کمیته‌ای ‌متشکل از اعضای این کمیسیون و معاون امور جوانان این وزارتخانه جهت رفع موانع اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان تشکیل شود.
کمیته تسهیل ازدواج جوانان تشکیل می‌شودبه گزارش عصرپرس از خانه ملت، نشست کمیسیون اجتماعی مجلس ظهر دوشنبه، با حضور حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و وحید یامین پور معاون امور جوانان این وزارتخانه با موضوع مجلس یازدهم و ضرورت توجه به اصلاح قانون تسهیل ازدواج جوانان برگزار شد.  

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس در جمع بندی مباحث مطرح شده در این نشست، تاکید کرد: قرار شد با همکاری مرکز پژوهش های مجلس، کمیته زنان و خانواده این کمیسیون و معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان کمیته ای جهت تسهیل امور جوانان تشکیل شده تا به رفع معضلات ازدواج جوانان کمک کند همچنین به احیای حوزه مغفول مانده جوانان در وزارت ورزش و جوانان بپردازد.

وزارت ورزش و جوانان نقش مهمی در جهت تسهیل ازدواج جوانان دارد

فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: هم اکنون مخاطب جدی ما در حوزه تسهیل ازدواج وزارت ورزش و جوانان نیست اما باید در این زمینه پاسخگو باشد چرا که قانون تسهیل ازدواج در فرآیند نگارش آئین نامه تکالیف دستگاه ها را مشخص نکرده و به همین دلیل ۱۶ سال معطل مانده است.

وی تصریح کرد: ما در فرآیند تدوین قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده یک اصل قرار دادیم مبنی بر اینکه تا جایی که ممکن است وارد بحث ازدواج نشویم و آن را در اصلاح قانون تسهیل ازدواج مورد توجه قرار دهیم اما برخی بندهای آن منوط به مسئله ازدواج شد.

قاسم پور یادآور شد: این وزارتخانه در رابطه با امر ازدواج تکالیفی را همچون آموزش های قبل از ازدواج برعهده دارد که در ایفای آن ها در طول ۸ سال گذشته موفق بوده است اما وزیر کنونی نباید در این زمینه پاسخگو باشد با این حال ما حتما در این حوزه مطالبه گر هستیم و با نگاهی تحولی اجرای این تکالیف را پیگیری می کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: ما در کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی از یک سال گذشته اجرای قانون تسهیل ازدواج را پیگیری کردیم ضمن اینکه بعد از گذشت ۱۶ سال ممکن است به دلیل تصویب قانون جهش تولید مسکن و قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیاز به بازنگری داشته باشد.

وی افزود: برای اصلاح قانون تسهیل ازدواج جوانان کارگروهی در مرکز پژوهش های مجلس شکل گرفت که در کنار کمیته زنان و خانواده این کمیسیون به اصلاح این قانون پرداخت کما اینکه در یک سال گذشته جلسات آن با حضور متخصصان و کنش گران اجتماعی برگزار شد و در نهایت به یک پیش نویسی رسیدیم که قرار شد قبل از بارگذاری آن در سامانه مجلس این جلسه را با نگاه تجدید مساعی با وزارت ورزش و جوانان که آن را متولی این حوزه می دانیم برگزار کنیم تا بتوانیم در تقسیم کار دستگاه ها نظر شما را هم دریافت کنیم.

رییس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: شأن نزول این جلسه این بود که در کنار افقی که شما در حوزه ازدواج طراحی کردید رویکردهایمان را در این حوزه جهت اصلاح تسهیل ازدواج جوانان به اشتراک بگذاریم.

سرمایه گذاری در حوزه ورزش براساس آمایش سرزمینی انجام نگرفته است

علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس افزود: متاسفانه وزارت ورزش و جوانان سرمایه گذاری در حوزه ورزش را بر اساس آمایش سرزمینی انجام نداده است و عمدتا تخصیص اعتبارات بر اساس قدرت چانه زنی و خلاف عدالت صورت گرفته است.

وی با انتقاد از بی توجهی مسئولان این وزارتخانه به تکالیفی که برای آن در حوزه آسیب های اجتماعی تعیین شده است، تصریح کرد: از ۳ تبصره ای که برای آسیب های اجتماعی تعیین شده و مبلغ ۱۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای حاشیه نشینی، زنان مطلقه و کودکان کار تعیین شده تاکنون ریالی پرداخت نشده است همچنین از تبصره ۱۶ در استان ها ۲۰ درصد اجرا شده و بانک ها به وظایفشان بر اساس بند الف تبصره ۱۸ عمل نکرده اند.

بسطامی تاکید کرد: شما نه تنها در اجرای تکالیف تان در حوزه آسیب های اجتماعی بیشترین انحراف را داشته اید بلکه امکانات را در سراسر کشور مبتنی بر عدالت توزیع نکرده اید از سوی دیگر در حوزه ازدواج با یک مصیبتی مواجه هستیم چرا که سن ازدواج در برخی استان ها به ۹ سال رسیده است که رفع این معضل یک عزم جدی با نگاه عملیاتی می طلبد. همچنین در حوزه مسکن نیز نمی توان با برنامه های کنونی مشکل جوانان را حل کرد.

وزیر ورزش باید به وعده های خود عمل کند

مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندواب در مجلس افزود: شما چطور می خواهید موانع ازدواج جوانان را برطرف کنید در حالی که تاکنون به وعده هایتان عمل نکرده اید بنابراین اگر لازم باشد استیضاح شما را کلید می زنیم.

قوانین تسهیل ازدواج جوانان و جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در تضاد با هم هستند

سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: ما برابر با سیاست های کلی خانواده هنوز نهضت فراگیر ملی برای جوانان در جامعه نداریم و برای رفع موانع این بخش و ایجاد مشوق برای ازدواج جوانان گام اثرگذاری برنداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: هنوز مشخص نشده است که وزارت ورزش و جوانان به طور اختصاصی به  امور ورزش یا جوانان می پردازد ضمن اینکه آیا به اندازه ورزش به موضوع ازدواج، اشتغال و مسکن جوانان هم توجه دارد.

ذاکر در ادامه به تشریح مشکلات جوانان حوزه انتخابیه اش در حوزه ازدواج پرداخت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد:  وزارت ورزش و جوانان باید موانع ازدواج جوانان را مورد آسیب شناسی قرار دهد و برای تحکیم بنیاد خانواده و پیشگیری از آسیب های اجتماعی برنامه ارائه دهد.

تسهیل ازدواج تنها در حوزه اختیارات وزارت ورزش و جوانان نیست

سیدکریم حسینی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با بیان اینکه درخواست حل تمام مشکلات حوزه جوانان از وزارت ورزش و جوانان منطقی نیست، افزود: تسهیل ازدواج جوانان تنها مختص به یک وزارتخانه نیست و نیاز به همکاری بین بخشی دارد ضمن اینکه ما برای ارائه تسهیلات وام ازدواج به همکاری وزارتخانه های مربوطه نیاز داریم.

وزارت ورزش و جوانان باید در توزیع بودجه به شهرهای کمتر توسعه یافته توجه کند

علی زنجانی حسنلوئی نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس افزود: متاسفانه بودجه ای برای شهرهای کمتر توسعه یافته در حوزه ورزش وجود ندارد کما اینکه در حوزه انتخابیه ام که به شهر طلایی پیرامون رشته های کوهنوردی و قایقرانی شهرت دارد امکانات لازم تامین نمی شود کما اینکه هنوز استادیوم این شهر که از سال ۸۹ ساخت آن شروع شده به نتیجه نرسیده است و می توان گفت که متاسفانه همه امکانات در شهرهای توسعه یافته متمرکز شده است.

نحوه تشکیل تشکل های جوانان نیاز به نظارت دارد

فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس افزود: ما نقد جدی بر عملکرد گذشته وزارت ورزش و جوانان داریم که در آن هم ورزش و هم جوانان مغفول مانده است بنابراین انتظار داریم این دو حوزه با یک آسیب شناسی احیا شوند. در عین حال اینکه مشکلات مسکن جوانان نیز بیشتر ناشی از مشکل نگرشی و فرهنگی است که معاونت امور جوانان شما می تواند از طریق فرهنگ سازی نقش ستادی در این زمینه ایفا کند.

وی یادآور شد: اگر قانون در این زمینه نقص دارد باید آن را مورد بازنگری قرار دهیم همچنین بازنگری نحوه صدور مجوز برای تشکیل مراکز مشاوره جهت استحکام بنیاد خانواده ها نیاز به بازنگری جدی دارد از سوی دیگر نحوه تشکیل تشکل های جوانان نیز نیاز به نظارت دقیق دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: ما انتظار داریم انتصاب مدیران تحول گرا در استان ها در دستورکار قرار گیرد تا در پی آن بتوانیم شاهد ایجاد تحولی در حوزه ورزش و جوانان باشیم.

وزارت ورزش و جوانان برای حفظ نخبگان ورزشی برنامه ریزی کند

حسین حاتمی نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس با انتقاد از مهاجرت قهرمانان ورزشی خواستار توجه به این وزارتخانه و برنامه ریزی آن برای حفظ نخبگان ورزشی در کشور شد.

انتصاب مدیران جوان با توجه به معیارهای گام دوم انقلاب در وزارت ورزش قابل تقدیر است

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس افزود: آنچه مسلم است ما در کشور نیاز به کادرسازی بر اساس گام دوم انقلاب داریم که از این جهت انتصاب مدیران جوان متناسب با گام دوم انقلاب در وزارت ورزش و جوانان اقدام درخور تحسینی است که توسط آقای سجادی صورت گرفته است ضمن اینکه باید در جهت احیای معاونت امور جوانان این وزارتخانه تلاش شود.

وزارت ورزش در حوزه جوانان دستی از دور بر آتش دارد

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در این نشست افزود: اهم اتفاقاتی که در ۷۴ روز گذشته در این وزارتخانه پیگیری شد ساماندهی وضعیت ادارات کل و معاونت ها بود که یکی از این معاونت ها، معاونت امور جوانان بود که از آقای یامین پور برای همکاری در این بخش دعوت به عمل آوردیم.

وی تصریح کرد: در حوزه ورزش یکی از اتفاقات مهم ساماندهی جایگاه و ساختار فدراسیون های ورزشی و اجرای اساسنامه جدید بود که به تائید شورای نگهبان رسید و آئین نامه های اجرایی آن به ادارات کل ابلاغ شد و انتخابات فدراسیون ها نیز براساس آن انجام شد.

سجادی یادآور شد: سرکشی و بازدید میدانی از استان ها در دستورکار این وزارتخانه قرار گرفته کما اینکه تاکنون ۹ بازدید از استان ها داشتیم. آخر هفته نیز به هرمزگان و هفته آینده نیز به استان لرستان سفر خواهیم کرد.

وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: تشکیل ستاد عالی بازی های آسیایی و المپیک از دیگر اقدامات مهمی بود که انجام شد و اعضای حقیقی و حقوقی آن تعیین شدند ضمن اینکه قبل از آن جلسات تخصصی در این زمینه با فدراسیون ها جهت نیازسنجی و برنامه آن ها و نیازهای فنی برای مربیان و ورزشکاران برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: ان شاءالله ما معاونت امور جوانان را به قرارگاه مرکزی جوانان تبدیل می کنیم ضمن اینکه وزارت ورزش و جوانان در این حوزه از دور دستی بر آتش دارد و دستمان از اجرا دور است.

سجادی در ادامه پیشنهاد داد که کارگروهی مشترک بین مجلس و معاونت امور جوانان تشکیل شود و از نمایندگان خواست تا نکاتی که پیرامون حوزه جوانان وجود دارد را فهرست بندی کرده و در اختیار آن ها قرار دهند.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که یک تغییر ساختار در این معاونت ایجاد کنیم کما اینکه با سازمان اداری استخدامی جلسه ای داشتیم و پیشنهاد تشکیل سازمان جوانان ذیل این وزارتخانه را مطرح کردیم و تلاش می کنیم در ادارات کل استان ها نیز جایگاه حوزه جوانان را مدنظر قرار دهیم.

وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: در مورد اعتبارات تجهیز خانه های جوان اعتبارات آن در بودجه ۱۴۰۰ حذف شد اما ما همچنان اعلام کردیم که در استان ها آمادگی رهن خانه تحت این عنوان را داریم.

۳ ماموریت وزارت ورزش و جوانان در حوزه ازدواج آسان

 وحید یامین پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در سخنانی عنوان کرد: قانون تسهیل ازدواج جوانان در سال ۸۴ تصویب و اجرای آن به راه اندازی صندوق اندوخته جوانان موکول شد و در ماده یک و تمام مواد آن تکالیف تمام دستگاه ها نیز مشخص شد ضمن اینکه دولت موظف شده بود ۳ ماه بعد از آن اساسنامه و آئین نامه های آن را تعیین کرده و به مجلس ارائه دهد اما هنوز بعد از ۱۶ سال این اتفاق نیفتاده است.

وی یادآور شد: البته در دولت آقای احمدی نژاد صندوق مهر امام رضا جایگزین آن شد و در دولت آقای روحانی هم صندوق کارآفرینی امید جایگزین آن شد اما به طور مشخص تنها در حوزه اشتغال به ارائه تسهیلات پرداخت.

یامین پور تاکید کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در این مجلس تصویب شد از نظر اعطای تسهیلات به زوج های جوان، پیش بینی خوابگاه متاهلان و استمهال پرداخت وام ها با قانون تسهیل ازدواج جوانان هم پوشانی دارد اما برخی موارد پیش بینی شده در قانون تسهیل ازدواج جوانان در این قانون نیست که مجلس یا باید برای آن الحاقیه بیاورد یا اصلاحیه ای برای آن تدوین کند که ظاهرا در مرکز پژوهش های مجلس در حال انجام است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به ۳ ماموریت این وزارتخانه در حوزه ازدواج آسان اعم از مهارت افزایی، ارائه خدمات مشاوره ای و برگزاری کارگاه پیش، حین و بعد از ازدواج افزود: ما سالانه هزاران کارگاه مشاوره به صورت رایگان در ۴۰۰ شهر برگزار می کنیم همچنین مجوز لازم برای مراکز مشاوره ازدواج اعطا می شود و از سمن هایی که در این حوزه فعال هستند حمایت می کنیم همچنین دو اولویت اصلی حمایت از تشکل ها در حوزه تسهیل ازدواج جوانان انجام فعالیت های فرهنگی و خیریه و مهارت افزایی است.

یامین پور یادآور شد: ما وظیفه تصدی گری در این حوزه را نداریم چرا که اعتباراتی برای این وزارتخانه جهت تسهیل ازدواج جوانان تعیین نشده است اما در سال ۹۹ بیش از ۶۰ میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات ازدواج دادیم که از محل ۲۷ صدم از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تامین شد.  
نام:
ایمیل:
* نظر: