اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۶۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - 02 November 2021
مدیرعامل سد و نیروگاه دز خبر داد:
مدیرعامل شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه دز با بیان اینکه هم‌اکنون تراز آب مخزن این سد عدد 308 را نشان می‌دهد، گفت: حجم فعلی دریاچه سد دز حدود 700 میلیون مترمکعب است.
700 میلیون مترمکعب، حجم فعلی دریاچه سد دزبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، سعید رئوفی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به آخرین وضعیت آبی سد و نیروگاه دز اظهار کرد: هم‌اکنون تراز آب سد 308 متر است که از نظر ارتفاع 44 متر از سد خالی است؛ این رقم در طول سالیان گذشته کم سابقه بوده است. حجم فعلی دریاچه سد دز حدود 700 میلیون مترمکعب است که تنها 70 میلیون مترمکعب قابل استحصال و رهاسازی خواهد بود و طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده تنها تا 3 متر دیگر یعنی تا تراز 305 آب قابل رهاسازی است که با اولویت مصرف شرب، حفظ زیست بوم و حیات آبزیان رودخانه، رهاسازی آب درحال انجام است.

رئوفی‌نسب افزود: هم‌اکنون ورودی آب 30 مترمکعب در ثانیه بوده که طبق دستورالعمل‌های اجرایی، 60 مترمکعب رهاسازی داریم و این حجم از ذخیره آب نهایتا تا یک‌ماه آینده به پایان می‌رسد.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز در مورد رهاسازی آب بیش از این مقدار گفت: از نظر پایداری سد، کاهش تراز آب بخاطر حفظ سازه سد و تجهیزات نیروگاه، کاهش تراز پایین‌تر از 305 به صلاح نیست. امیدوار هستیم در روزهای باقی مانده از فصل پاییز و زمستان پیش‌رو شاهد نزول رحمت الهی و بارش‌های آسمانی باشیم تا بر مشکل کم آبی و خشکسالی فائق آییم.

رئوفی نسب در مورد وضعیت تولید برق نیز گفت: سد دز جدای از تولید برق، رابط شمال و جنوب شبکه نیز هست و نقش مهمی در تنظیم ولتاژ و فرکانس شبکه دارد. در حال حاضر بجز واحد شماره 5 که تحت اورهال سالیانه قرار دارد، هفت واحد دیگر در مدار  قرار داشته و به وظیفه ذاتی خود که  کنترل فرکانس جبران افت ولتاژ شبکه و انتقال برق از شمال به جنوب شبکه است، عمل می‌کند.

وی در پایان افزود: در تابستان گذشته نیروگاه سد دز در پایداری، حفظ شبکه، تنظیم و ‌کنترل فرکانس شبکه سراسری، نقش اساسی و محوری داشته است.







نام:
ایمیل:
* نظر: