اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۶۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۱ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - 31 October 2021
رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران مطرح کرد:
رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی موتور پیشران تجهیزات تولید داخلی است و حجم صادرات این بخش را هم افزایش می‌دهد، گفت: متولیان صادرات صدای واحدی ندارند و فرماندهی مشخصی برای این موضوع کلیدی تعریف نشده است.
صادرات خدمات فنی،مهندسی موتور پیشران تجهیزات تولید داخلی استبه‌ گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه صنعت برق ایران در نشست بررسی چالش‌ها و راهبردهای توسعه صادرات در صنعت برق با اشاره به اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی موتور پیشران تجهیزات تولید داخلی است و حجم صادرات این بخش را هم افزایش می‌دهد، گفت: موضوعات مربوط به صادرات، طی تعاملات و جلسات متعدد، احصا شده، اما متولیان صادرات صدای واحدی ندارند و فرماندهی مشخصی برای این موضوع کلیدی تعریف نشده است. به همین دلیل در غالب موارد، موضوعات حوزه صادرات به صورت جزیره‌ای و موازی کاری دنبال می‌شود و به همین دلیل هم عمدتا پیگیری‌ها به نتیجه روشنی نمی‌رسد. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: نقطه قوت صنعت برق قدرت رقابت پذیری بین المللی آن است، ضمن اینکه ارزش افزوده صادرات این حوزه ۸ برابر سایر صنایع است. مهم این است که موانع پیش روی صادرکنندگان این حوزه برداشته شود. به عنوان مثال رفع مشکلات بانکی یکی از اقدامات کلیدی برای توسعه صادرات است، چرا که نقش بانک‌ها در حوزه صادرات بسیار موثر است. 

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در ادامه به لزوم ایجاد هماهنگی بین نهاد‌های سیاستگذار حوزه صادرات و نیز همفکری آن‌ها با بخش خصوصی و ایجاد انسجام و همدلی بین همه بازیگران عرصه صادرات، اذعان کرد: پیشنهاد می‌کنم زمینه‌ای را فراهم آوریم که همه بازیگران حوزه صادرات را به هم پیوند بزنیم. در همین راستا ایجاد یک مرکز واحد برای هماهنگی صادرات خدمات فنی مهندسی صنعت برق می‌تواند در این حوزه کارساز واقع شود و زمینه را برای همفکری همه بخش‌های مرتبط از جمله بخش خصوصی، وزارت نیرو، سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت و اتاق بازرگانی فراهم کند.

سفارتخانه‌های ایران نقش اقتصادی خود را برای حمایت از صادرکنندگان کشور ایفا نمی‌کنند

منصور سعیدی عضو علی البدل هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران و مدیرعامل شرکت صانیر هم ضمن گلایه مندی از نهاد‌ها و مدیران ارشد حوزه صادرات به دلیل عدم حضور در این نشست، عنوان کرد: ما در نوک پیکان صادرات فشار‌ها و مشکلات بسیاری را متحمل می‌شویم. مشکل اینجاست که ما اصلا دیپلماسی اقتصادی را به درستی نمی‌شناسیم. سفارتخانه‌های ما در کشور‌های هدف اساسا مذاکرات اقتصادی را بلد نیستند. این درحالی است که آن‌ها باید علاوه بر زمینه سازی برای حضور شرکت‌های ایرانی، محلی برای رفع اختلاف نظر شرکت‌ها و جلوگیری از ایجاد رقابت مخرب آن‌ها در بازار‌های صادراتی باشند. 

این فعال اقتصادی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه سفارتخانه‌های ایران به درستی نقش اقتصادی خود را برای حمایت از صادرکنندگان کشورمان ایفا نمی‌کنند. این در حالی است که آن‌ها می‌توانند حتی از ورود شرکت‌های فاقد استاندارد‌های بین المللی به بازار‌های این کشور‌ها و بدنام شدن نام شرکت‌های ایرانی در بازار‌های این کشور‌ها جلوگیری کنند. 

وی با بیان اینکه با وجود روابط دیپلماسی گسترده با کشور عراق و همچنین وابستگی این کشور به برق و گاز ایران، شرکت‌های ایرانی با مشکلات گسترده‌ای در عراق مواجه شده اند، افزود: ما باید ضمن تعریف ساختار‌ها و استاندارد‌های مشخص برای کار شرکت‌های ایرانی در بازار‌های صادراتی، از روش‌های دیپلماتیک به منظور بازارسازی برای شرکت‌های ایرانی و نیز حل مشکلات آن‌ها استفاده کنیم که متاسفانه تا امروز این اتفاق نیفتاده است. 

به گزارش عصرپرس، نشست بررسی چالش‌ها و راهبردهای توسعه صادرات در صنعت برق با حضور جمعی از فعالان صنعت برق، محمدعلی فرحناکیان، مشاور وزیر نیرو در امور بین الملل و رئیس مرکز هماهنگی دیپلماسی آب و برق وزارت نیرو، عبدالصاحب ارجمند، مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو، علیرضا کلاهی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، کربلایی، دبیر کمیته ماده ۱۹ سازمان توسعه تجارت و علی بخشی، رئیس هیات مدیره سندیکا در حاشیه بیست ویکمین نمایشگاه صنعت برق برگزارشد، 


خبرنگار: وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: