اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۲۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - 31 October 2021
مشاور وزیر نیرو در حاشیه نمایشگاه صنعت برق خبر داد:
مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل از ایجاد کمیته هماهنگی رفع موانع و مشکلات صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی صنعت برق طی دو تا سه هفته آینده خبر داد.
کمیته هماهنگی رفع موانع صادرکنندگان صنعت برق ایجاد می‌شودبه‌ گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، محمدعلی فرحناکیان در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه صنعت برق ایران در نشست بررسی چالش‌ها و راهبردهای توسعه صادرات در صنعت برق با اعلام این خبر اظهار کرد: هدف این جلسه، چگونگی برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور، توسعه صادرات غیر نفتی و کاهش مشکلات این مجموعه بود.

​مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: طی این جلسه مختصرا مسائل مالی شرایط فعلی کشور و موارد مورد نیاز توسعه صادرات غیر نفتی مرور شد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه وفاق خوبی بین فعالان این حوزه وجود دارد، گفت: همدلی موجود منجر به این شد که در صنعت برق ایران کمیته هماهنگی رفع موانع و مشکلات صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی را ایجاد کنیم.

فرحناکیان ادامه داد: بعد از هم‌افزایی و هماهنگی نظرات نتیجه را از طریق کمیته ماده ۱۹ سازمان توسعه تحارت ایران با توجه به جایگاه قانونی که دارد، پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت، علاوه بر اینکه صنعت آب و برق ایران بیش از ۵۷ درصد از صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور را در ۶ سال گذشته داشته، ارزش افزوده صادرات خدمات فنی و مهندسی ۸ برابر صادرات غیر نفتی بوده است.

مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل ادامه داد: این مقوله انگیزه کشور را مضاعف می‌کند تا در راستای رفع این موانع اقدام کنیم.

بهره مندی از بخش خصوصی در حوزه صادرات صنعت برق

عبدالصاحب ارجمند با بیان اینکه تدوین نقشه راه توسعه صادرات صنعت برق و انرژی با همت سندیکا، یکی از دستاورد‌های موثر در این حوزه است، اذعان کرد: خوشبختانه ما در وزارت نیرو با کمک سندیکا در حوزه صادرات برنامه ریزی خوبی داشتیم. در همین راستا باید بتوانیم از کمک بخش خصوصی در حوزه صادرات بهره ببریم. افزون بر اینکه نقشه راه تهیه شده توسط سندیکا در خصوص صادرات، در نهایت به امضای تفاهم نامه‌ای بین ایران و عراق منجر شد و بر همین اساس رقم قابل توجهی پروژه تعریف شد که متاسفانه به دلیل تحولات عراق در مرحله اجرا متوقف شد؛ لذا از ظرفیت‌های این سند برای توسعه صادرات می‌توان به خوبی بهره برد. 

مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع برق وزارت نیرو همچنین تاکید کرد: جلسات زیادی با عراق برگزار شده و از تمامی ظرفیت‌های سازندگان و پیمانکاران ایرانی بازدید شده است. امیدواریم که با برقراری ثبات در عراق به زودی این تفاهم نامه به روز شده تا شرکت‌های عضو سندیکا از پروژه‌های تعریف شده استفاده کرده و صادرات صنعت برق رونق بیشتری بگیرد. به علاوه امیدواریم که این نوع تفاهم نامه‌ها در بازار‌های هدف دیگر نیز پیاده شود.

امیدواریم صنعت برق بتواند در حوزه صادرات به جایگاه واقعی خود برسد

در بخش دیگری از این جلسه رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن تاکید بر تبدیل شدن ضرورت اصلاح سیاست‌های صادراتی به یک گفتمان رایج، تصریح کرد: امیدوارم صنعت برق بتواند در حوزه صادرات به جایگاه واقعی خود برسد. ما در اتاق ایران نیز به صورت مستمر به دنبال بررسی و پیگیری چالش‌های صادراتی هستیم.

علیرضا کلاهی همچنین ضمن اشاره به صادرات گسترده مواد خام صنعتی تاکید کرد: لغو معافیت مالیاتی صادرات برای صادرات مواد و خام فروشی و همچنین متناسب کردن جایزه صادراتی با ارزش افزوده صادرات به دولت پیشنهاد شده است و زمینه برای حضور گسترده‌تر شرکت‌ها در بازار‌های هدف صادراتی فراهم شود. 

بخش خصوصی در حوزه صادرات به بازار‌های دوردست نگاه ویژه‌ای داشته باشد

در ادامه این جلسه مهندس کربلایی، دبیر کمیته ماده ۱۹ نیز ضمن تاکید بر نگاه ویژه سازمان توسعه تجارت نسبت به توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی شده است در نقشه راه جدید این سازمان، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما در زمینه ورود به بازار‌های خارجی نسبت به رقبای خود عقب مانده ایم و ادامه این روند، علاوه بر اینکه سهم ما را از بازار‌های منطقه‌ای و جهانی کاهش می‌دهد، باعث می‌شود که ظرف سه سال آینده در کشور‌های هدف، حرفی برای گفتن نداشته باشیم.

کربلایی در ادامه به زمینه مساعد صادرات به کشور‌های منطقه به دلیل نزدیکی مذهبی و زبانی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بین ایران و دولت جدید افغانستان تفاهم نامه‌هایی امضا شده که بر اساس آن در حوزه برق هم پروژه‌هایی برای شرکت‌ها تعریف خواهد شد و امیدواریم این اقدام به توسعه صادرات این صنعت کمک کند.

وی همچنین اذعان کرد: بخش خصوصی باید در حوزه صادرات به بازار‌های دوردست هم نگاه ویژه‌ای داشته باشد و از ظرفیت این بازار‌ها استفاده کند. در همین راستا تشکل‌های اقتصادی نظیر سندیکای صنعت برق ایران باید بر شناسایی بازار‌های هدف جدید و معرفی آن‌ها به کمیته ماده ۱۹ و سازمان توسعه تجارت تمرکز کرده و پیشنهادات خود را برای گسترش حضور شرکت‌های ایرانی در بازار‌های مختلف ارائه دهند؛ لذا ضروری است که بخش خصوصی و در راس آن تشکل‌های اقتصادی و سندیکا با همکاری و همفکری سازمان توسعه تجارت، بستر‌های لازم را برای ایجاد بازار‌های جدید صادراتی فراهم کنند، چرا که ظرفیت و پتانسیل قابل توجهی برای صادرات در کشور وجود دارد. 

در همین راستا رئیس مرکز بین الملل هماهنگی دیپلماسی آب و برق وزارت نیرو با تاکید بر نقش کلیدی سازمان توسعه تجارت در رفع چالش‌های پیش روی صادرکنندگان، تصریح کرد: لازم است سازمان توسعه تجارت ایران با تعریف ماموریت‌های جدید به منظور ایجاد ارتباطی سازمان یافته بین کمیته‌های استانی توسعه صادرات غیرنفتی با استان‌های مجاور از کشور‌های همسایه برنامه ریزی کرده و در این راستا استفاده از ظرفیت ارتباط استان‌های مرزی برای توسعه صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی در حوزه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش عصرپرس، نشست بررسی چالش‌ها و راهبردهای توسعه صادرات در صنعت برق با حضور نمایندگان بخش خصوصی، دولت، سازمان توسعه تجارت، وزارت نیرو، سندیکای برق و شرکت‌های خصوصی برگزار شد.



خبرنگار:وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: