اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۲۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - 29 October 2021
خطیب نماز جمعه تهران:
خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: حرکت امروز استکبار مانند رفتار معاویه در زمان حضرت امام علی (ع)‌ است که هدفی جز ناامنی نداشت.
استکبار هدفی جز ایجاد ناامنی نداردبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» در خطبه‌های نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران، مردم را به رعایت شیوه نامه های بهداشتی توصیه کرد و گفت: نامه الهام بخش و امیدآفرین و دولت ساز امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر نخعی را امروز در نظر می‌گیرم که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در آغاز دولت سیزدهم به اجرای آن توصیه داشتند و حاکمان را به فهم این نامه و رعایت فرآمین آن حضرت توصیه خاص کردند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: امیرالمومنین علی(ع) در دوران و شرایط خاصی اقدام به انتصاب مالک اشتر به عنوان استاندار مصر کرد. شرایطی که معاویه در برابر حکومت علی بن ابیطالب(ع) خلق نموده بود به این صورت است که از آن دوران به دوران غارت یاد می‌کرد. چرا که معاویه گروه‌هایی را برای ایجاد ناامنی به بخش های مختلف جهان اسلام اعزام می کرد. همان حرکتی که امروز در دستگاه استکبار شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد داعش را نمونه‌ای از گروه هایی که استکبار ایجاد کرده عنوان کرد و گفت: استکبار منافع مشروع کشورها به ویژه کشورهای مسلمان را تامین نمی کند. حتی شاهد بودیم که عنصری به نام صدام را انتخاب و برای رویارویی با یک ملت و انقلابی برآمده از اراده ملی حمایت کرد.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد:‌ این ادبیات مسلط در دنیای ستم و ظلم و چهره‌های پلیدتاریخ سیاسی جهان است. در این مقطع امیرالمومنین با همه احترام و شخصیت و منزلتی که برای محمد بن ابی بکر استاندار وقت مصر قائل هستند (ع) مالک اشتر را برای مدیریت و هدایت کشور مصر انتخاب می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد ادامه داد: مهم ترین پیام این انتصاب، جایگاه شایسته سالاری در اندیشه دینی و نظام سیاسی الهی است، در واقع یک درس عملی برای همه ما محسوب می‌شود.

وی افزود: اگر چهره‌ای شایسته منصوب شده است و دارای تمامی صلاحیت‌هاست و در آن مسوولیت فرد دیگری شایسته تر است، نباید اغماض صورت گیرد. اگر این اصل مورد توجه باشد، با یک تحول و انقلاب در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی روبه رو می شویم.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به توصیه‌های حضرت علی (ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) فرمودند که باید پیوند مستحکم بین دولت و ملت برقرار شود.

 وی با اشاره به جایگاه برجسته مردم در اندیشه سیاسی حضرت علی (ع) بر لزوم اطاعت از امام تاکید کرد و گفت: مدیران در نظام اسلامی باید از بالاترین سطح اراده و انگیزه برخوردار باشند و مردم در آنها سستی مشاهده نکنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوترابی‌فرد عنوان کرد: پیام توصیه‌های حضرت علی(ع) برای ما این است که مدیران در سطوح کلانی، میانی و خرد اینگونه انتخاب شوند و باید به گونه‌ای خود را تربیت و اصلاح کنیم که زعیم امت اسلام نگاهشان اینگونه باشد و مدیران، مسوولان و آحاد جامعه در این مسیر گام‌های استوار بردارند.

وی با بیان اینکه اصل نظام سازی و دولت سازی در اندیشه دینی است، گفت: صدها سند در قرآن و سیره پیامبر حکایت از این دارد که انبیا الهی بویژه پیامبر خاتم در مسیر دولت سازی و تشکیل نظام سیاسی و برای ساختن انسانی که قیام او به عدل و جامعه‌ای مبتنی بر عدالت و تربیت انسان های عادل، قدم برداشته‌اند.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: انبیا و امامان برای فراهم آوردن زمینه حضور انسان برای سعادت ابدی، اقدام به تشکیل نظام سیاسی کردند و بدون یک نظام سیاسی کارآمد و مبتنی بر اصول اخلاقی و علمی امکان تحقق اهداف الهی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر مردم در صحنه حضور نداشتند، مزدوران بیگانه و پهلوی زمام امور را در دست می‌گیرند، عنوان کرد: اگر مردم در صحنه حضور نداشتند و رهبران مدیران صالح را انتخاب نکردند، دیگران برای مردم انتخاب می‌کنند و سرنوشت شما را آنها رقم می‌زنند و تمام هویت دینی، اسلامی، ملی، فرهنگ، آداب و رسوم و استقلال را به نفع منافع نامشروع خود مصادره می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: نامه امیرالمومنین  به مالک اشتر بیانگر آن است ایشان به عنوان امام و پیشوا و رهبر و زعیم و مدیر یک نظام سیاسی، استانداری را انتخاب و منصوب می کنند که در مسیر حکومت سازی، دولت سازی، نظام سازی، نظام سیاسی اسلامی‌سازی قدم بردارد.

ابوترابی‌فرد بااشاره به ویژگی‌ها و شاخص‌های نظام سیاسی از زبان حضرت علی (ع)، گفت: نخستین شاخص آن است که باید مدیران و رهبران صالح انتخاب شوند و در جایگاه‌های خویش قرار بگیرند و مالک اشترها باید در چارچوب قانون، قاعده و اصول و مبانی اسلامی قدم بردارند. امیرالمومنین علی (علیه السلام) دقیقاً این چارچوب را برای مالک تبیین می‌فرماید.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اصول و مبانی حکمرانی، اهداف والای حکومت اسلام را تعریف می‌کنند. ما برای چه قدرت و سیاست را در دست گرفته‌ایم؟ مالک چرا من، تو را انتخاب کردم؟ برای کدام هدف تو را به کشور مصر گسیل داشتم؟ چگونه این اهداف تحقق خواهد یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد ادامه داد: مالک تو چگونه باید در حوزه مدیریت فرماندهی قدم برداری تا اهداف تعریف شده تحقق پیدا کند. اصول و مبانی، روش‌ها و راهبردها، سیاست‌ها، اخلاق همه و همه دقیقاً تعریف شده است.

خطیب نماز جمعه تهران در خطبه دوم نماز جمعه با خیر مقدم به دانش آموزان اظهار کرد: طبق توصیه رهبر معظم انقلاب همه ما به ویژه دانش آموزان باید برای تحصیل علم و تذهیب نفس تلاش کنیم. هرچقدر می‌توانید برای فراگیری علم و تذهیب نفس خویش یعنی تعهد به علم تلاش کنید.

وی ادامه داد: عالم باشید و به دانش و علم خویش متعهد باشید و آنجا که علم راه را نشان می‌دهد در آن مسیر حرکت کنید. آنجا که علم دستور می‌دهد یا راه را نمی‌بینید، توقف کنید و خود را اینگونه آراسته کنید تا در آینده برای اداره کشور فردی با تصمیم‌های مبتنی بر دانش و علم باشید.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت تربیت جسم و تربیت بدنی در بین دانش‌آموزان تاکیدکرد: در دوارن تعطیلی فیزیکی مدارس به دلیل کرونا،‌ هرچند با همت مدیران، آموزگران، کادرآموزش و پرورش و حمایت رسانه ملی و همت بلند مادران بزرگوار، نیازهای دانش آموزان درحوزه ورزش و تربیت بدنی به درستی پاسخ داده نشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد، ادامه داد: در این دوران سخت مهمترین خدمات کشور مربوط به خدمات بانوان کشور بود. هر چند دانش‌آموزان عزیز از حضور فیزیکی در آموزش و پرورش محروم بودند  فضای مجازی آموزش‌های الکترونیک، تلاش مادران، همکاری پدران در این مسیر کمک کرد ولی به حوزه تربیت بدنی  به درستی توجه نشد.

وی با توصیه به آموزش و پرورش کشور اظهار داشت: بهتر است در سال جاری علاوه بر تلاش برای جبران کاستی‌ها و ضعف‌های آموزشی، بحث مهم ورزش و سلامت جسم و روح و شادابی و نشاط دانش آموزان را به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: امیدوارم وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم با وزیرمنتخب و کارکنان و آموزگاران عزیز با برنامه دقیق، قابل دفاع درآموزش و پرورش راه را برای تحول در این حوزه مهم هموار کند.

همه مسوولان اسناد بالا دستی نظام را مورد توجه قرار دهند

 وی با اشاره به اصل چهل و سوم از فصل چهارم قانون اساسی، به دولت سیزدهم، رییس جمهوری محترم، ‌وزرای دولت، مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی توصیه کرد اسناد بالادستی نظام را به طور دقیق مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه کم نیستند مدیرانی که از اسناد بالا دستی نظام کاملا بی‌اطلاع هستند، قانون اساس را مهمترین سند اداری کشور عنوان کرد و ادامه داد: قانون اساسی برای اداره کشور امروز همان نقشی را دارد که نامه حضرت علی (علیه السلام) برای مالک اشترنخعی داشت.

وی گفت: همانطور که مالک موظف است تمام سطرها و بندهای نامه علی علیه السلام را خود و همکارانش در همه قوا مورد توجه، مطالعه، فهم و عمل قرار دهد، مدیران ارشد و میانی و خرد در نظام اسلامی نیز موظف هستند این سند مهم را که نقشه راه حکمرانی در نظام اسلامی است و همه افتخار و هویت جمهوری اسلامی است، مورد توجه قرار دهند.

خطیب نماز جمعه تهران تاکیدکرد: فصل چهارم قانون اساسی اقتصاد و امور مالی است که پس از ۴ دهه از این اصل فاصله داریم. در این فصل عبارت تامین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد با حفظ آزادی آمده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد با بیان اینکه این قانون الهام گرفته از نامه مالک اشتر و سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار است، گفت: یکی از اهداف حکمرانی در اندیشه دینی، تحقق این اصل است. همچنین به حفظ آزادی در این اصل تاکید شده است. همان آزادی که در حکومت علی بن ابیطالب بود، همان آزادی که در حکومت پیامبر اعظم و انبیا الهی است.

وی ادامه داد: ‌در ذیل این اصل آماده است که اقتصاد جمهوری اسلامی بر اساس ضوابط و روابط استوار می شود که نخست تامین نیازهای اساسی، مسکن، خوراک، پوشاک،‌ بهداشت،‌ درمان و آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه است و این اصل باید به عنوان یک تابلو مقابل دیدگان همه مسوولان کشور قرار بگیرد.

خطیب جمعه تهران با تاکید بر اینکه همه مسوولان باید برای تحقق این اصل تلاش کنند، اظهار داشت: دومین بند این اصل تامین شرایط و امکانات کار برای همه در جامعه اسلامی است. زیرا در جامعه اسلامی بیکاری معنا ندارد. یعنی سیاست‌های اقتصادی ما باید با این اهدف تنظیم شود تا به همه نیازها پاسخ داده و سبب ایجاد جامعه‌ای مرفه و مناسب برای اشتغال همه شود.

وام بدون بهره به ثروت اندوزی عده‌ای خاص منجر نشود

وی تاکید کرد: ‌باید وسایل کامل در اختیارهمه کسانی که قادر به کار هستند ولی وسایل کار ندارند در شکل تعاونی و از راه وام بدون بهره برآورده شود. اما نظام بانکی کشور چند قدم برای تحقق این هدف برداشته است.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد:  وام بدون بهره نباید به ثروت اندوزی در دست افرادی خاص منتهی شده طبقات اجتماعی با فاصله را ایجاد کند و دولت به کارفرمای بزرگ تبدیل شود.

ابوترابی‌فرد ادامه داد:‌ اینکه برای عدم فعال شدن بخش خصوصی، دولت باید بزرگ شود، در آن صورت دولت متصدی همه امور خواهد شد و این همان بلایی است که امروز ما با آن روبرو هستیم. یعنی ما خلاف قانون اساسی قدم برداشتیم و امروز دولت به کارفرمای بزرگ و مطلق تبدیل شده است و تمام بودجه عمومی کشور فقط برای پاسخ به هزینه‌های این دولت بزرگ تدوین و تصویب می‌شود که پاسخگو هم نیست.

وی تاکید کرد: تمام مطالب برای این بود که دولت و مجلس در تدوین بودجه سال آینده این نکات را مورد توجه قرار دهد. البته خوشبختانه رییس جمهوری محترم دستورالعمل جامعی را تدوین و ابلاغ کردند. با شناختی که از شاکله سازمان برنامه و بودجه دارم، یک شخصیت استوار و مصمم در این سازمان درحال فعالیت است و انتظار می رود مجلس شورای اسلامی با دولت همراهی کاملی را انجام دهد.

وی عنوان کرد: این مهم برای کاهش حداکثری هزینه‌های جاری اداره کشور است. مردم از شما سوال می‌کنند آیا می‌شود کشور را ارزانتر اداره کرد؟ اگر کشور ارزانتر اداره می‌شود مردم به دولت و مجلس اجازه نمی‌دهند کشور را گران اداره کنند.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد:‌ این مهم خوشبختانه یکی از مهمترین دغدغه‌های رییس جمهوری محترم و سازمان برنامه و بودجه است و باید دولتمردان در سطوح میانی و خرد و نمایندگان محترم مردم در مجلس کمک کنند تا در این مسیر قدمی شایسته برداریم./ایرنا

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: