اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۲۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - 04 March 2017
نائب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران
نائب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران گفت: با توجه توسعه فازهای عسلویه و با تولید 720 میلیون متر مکعب در روز ، نیازی به واردات گاز از ترکمنستان نداریم.
ایران با تولید 720 میلیون مترمکعب گاز نیازی به واردات ندارد

سرویس اقتصادی عصرپرس: حدود دوماه پیش و در اوج روزهای سرد سال در نیمه دی ماه مقامات شرکت گاز ترکمنستان به یک باره صادرات گاز به ایران را متوقف کردند، منبع انرژی که حرارات منازل شهرهای شمال شرقی کشور ( استان های مازنداران، خراسان شمال و گلستان) را تامین می کرد؛ بعد از این قطع یک طرفه صادرات گاز اختلافات دو کشور بالا گرفت و در نهایت این ماجرا به قطع یک طرف گاز و اعلام شکایت ایران از طرف ترکمنستانی منجر شد.

به گزارش عصرپرس از اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران، رضا پدیدار نایب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران و کارشناس انرژی درباره آخرین جزییات قطع صادرات گاز ترکمنستان و اختلاف بین دو کشور گفت: براساس اعلام رسمی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و درخواست خود ترکمنستان قرار شد که رسیدگی به اختلاف دو کشور و پرونده و قرار داد گاز به دیوان داوری بین المللی برود و دیوان راجع به پرونده اظهار نظر نهایی را داشته باشد.

پدیدار در پاسخ به این سوال که بدهی های ایران به طرف ترکمنستانی چه میزان است؟ ، گفت: عدد اختلاف بسیار ناچیز است و طبق اعلام مقامات شرکت ملی گاز ایران چیزی حدود 500 تا 600 میلیون دلار است اما ادعای ترکمنستان زیاد است و حدود 1.8 میلییارد دلار است.

وی در ادامه با بیان اینکه صادرات گاز همچنن قطع است، گفت: باتوجه به توسعه فازهای عسلویه و به خصوص بهره برداری هایی که به زودی انجام خواهد شد ما عملا نیازی اصلا به ترکمنستان نخواهیم داشت.

پدیدار درادامه افزود: در حال حاضر در کشور پیک مصرف 600 تا 650 میلیون مترمکعب در روز است و با تولید 720 میلیون مترمکعب گاز در  روز نیازی به واردات نداریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا باتوجه عدم نیاز گاز ایران به گاز ترکمنستان می توان قرارداد را فسخ کرد، اظهار داشت:  قرارداد مشترک بین ایران و ترکمنستان هم اکنون معلق شده است. طول مدت قرارداد در اجرای اول 20 سال بوده که 16 سال از آن گذشته و تنها 4 سال باقی مانده است. از سوی دیگر ایران باتوجه به اینکه طرف ترکمنستانی در اوج روزهای سرد سال و یک طرفه گاز را قطع کرده است ادعای خسارت خواهد کرد و این حق کشور و مردم است.

پدیدار گفت: عملا ماجرای ترکمنستان برای ما حل و تمام شده است زیرا برای کشوری که میزان تولید مصرف گازش بالاتر از 600 تا 640 میلیون متر مکعب هست ورود 4 تا 8 میلیون مترمکعب گاز آن هم در بعضی از فصول سال عدد قابل طرح نیست و جای هیچ نگرانی نیست./

ایران با تولید 720 میلیون مترمکعب گاز نیازی به واردات ندارد

نام:
ایمیل:
* نظر: