اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۲۵۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - 24 August 2021
صلاحیت محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با نطق نمایندگان مخالف و موافق در جلسه علنی مجلس بررسی شد.
دیدگاه های مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علومبه گزارش عصرپرس به نقل از خانه ملت، رضا حاجی پور در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.

متن گزارش کمیسیون آموزش مجلس بدین شرح است:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام.

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

علیرضا منادی سفیدان

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

مقدمه:
در سند چشم انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل. برای رسیدن به این چشم انداز، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آن جهت که نیروی انسانی متخصص کشور را تربیت می‌نماید مهمترین نقش را دارا می‌باشد؛ بنابراین هدایت این وزارتخانه امری حساس و بسیار با اهمیت می‌باشد که نیاز به فردی دارد که شایستگی‌های این مهم را داشته باشد؛ بنابراین کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم علوم، تحقیقات و فناوری را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، مطالعه و استعلام مدارک تحصیلی ایشان از وزارت عتف، به شرح زیر تقدیم می‌گردد.

بخش اول:
انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی جناب آقای دکتر محمد علی زلفی گل وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۷۹ مدرک دکتری خود را در رشته شیمی از دانشگاه شیراز أخذ نموده اند. ایشان عضو هیات علمی و ریاست سابق دانشگاه بوعلی سینای همدان و دارای پیشینه خوب علمی و فعالیت‌های فرهنگی از جمله عضویت در بسیج دانشجویی و ریاست بسیج اساتید استان همدان برای دو دوره متوالی می‌باشند. ایشان دارای مقالات متعددی در زمینه علمی هستند تا جایی که در فهرست یک در صد دانشمندان پر استناد جهان در رشته شیمی قرار دارند و در سال ۱۳۹۷ نیز به عنوان پژوهشگر برتر کشور شناخته شده اند. همچنین، رتبه اول پژوهش‌های بنیادی در بیست و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی در سال ۱۳۸۹ متعلق به ایشان می‌باشد. انتخاب به عنوان استاد نمونه بسیجی کشور در سال ۱۳۸۸ و در یافت لوح تقدیر مشترک از وزیر علوم و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر سوابق ایشان است. آقای دکتر زلفی گل نویسنده بیش از ۵۶۰ مقاله هستند و بیش از ۱۷۰۰۰ ارجاع به مقالات ایشان وجود داشته است و بیش از ۳۵۹ مقاله در سمینار‌های ملی و بین المللی ارائه داده اند.

ایشان علاوه بر فعالیت علمی در رشته شیمی، در انتشار ۲۰ مقاله در خصوص الزامات و راهکار‌های بستر سازی علمی در کشور مشارکت داشته اند و کتاب "دانش برای دانایی" حاوی مطالبی در خصوص سیاستگذاری علم و فناوری در کشور را تالیف نموده اند. در مجموع می‌توان گفت ایشان به لحاظ علمی و پژوهشی دارای شایستگی‌های متناسب با پست پیشنهادی هستند.

بخش دوم:
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

۱- تلاش جهت رشد مضاعف علمی کشور و افزایش شتاب علمی و سوگیری وزارت عتف برای تشویق اساتید و دانشجویان تا دستیابی به مرجعیت علمی جهانی

۲- کاهش هر چه بیشتر وابستگی وزارت عتف به بودجه عمومی کشور از طریق تجاری سازی یافته‌های اساتید و پژوهشگران دانشگاه‌ها و افزایش درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها از محل بالا سری (رویالیتی) طرح‌های تحقیقاتی محققین و پژوهشگران دانشگاه‌ها

۳-حمایت مجدانه از شرکت‌های دانش بنیان و افزایش تعداد آن‌ها با مشارکت نخبگان دانشگاهی و با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور (حداقل دو برابر شدن شرکت‌های دانش بنیان در هر سال کاری وزارت عتف) -اجرای صحیح سند آمایش آموزش عالی با توجه به واقعیت‌های جامعه و با هماهنگی نمایندگان مجلس همچنین اعضای کمیسیون ضمن موافقت نسبی با رأی اعتماد به ایشان، رئیس کمیسیون را مأمور أخذ تعهدات مدنظر کمیسیون در خصوص فرایند مدیریتی، شایسته سالاری متعهدانه، افزایش بیشتر بهره وری و موارد مطروحه دیگر در جهت اعتلای وزارت عتف نمودند که متعاقب آن ریاست کمیسیون و دو تن از اعضای هیأت رئیسه در جلسه‌ای که با ایشان داشتند مسائل مدنظر کمیسیون را مطرح و ایشان با کمال میل متعهد به انجام آن شدند و مقرر گردید حداکثر تعامل با مجلس و کمیسیون را داشته باشند.

بخش سوم:
بررسی معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

۱- پوشش مسائل و مباحث آموزش عالی، تحقیقات و فناوری برنامه آقای زلفی گل، بسیاری از مباحث و مسائل مهم آموزش عالی را در نظر گرفته و به آن‌ها پرداخته است که شامل موارد ذیل است:

- توجه به انسجام و هماهنگی در سیاستگذاری و مدیریت آموزش عالی - تقویت علوم پایه، علوم انسانی و تحقیقات بنیادی

-توجه به مهارت آموزی و آموزش‌های کاربردی در آموزش عالی

- توجه به شان و منزلت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها

- توجه به فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی دانشجویان و اساتید شناسایی، جذب و بکارگیری نخبگان

-توجه به پروژه‌های کلان ملی مبارزه با تقلب در تهیه آثار علمی توجه به کارآفرینی دانشجویان، اساتید و تقویت شرکت‌های دانش بنیان

- توجه به دیپلماسی علمی - توجه به اقتصاد دانشگاه و بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، حمایت از پژوهش و فناوری

- توجه به امکانات رفاهی دانشجویان

۲- ادبیات برنامه نویسی و ارزیابی نتیجه آن در برنامه وزیر پیشنهادی در مواردی به ارائه برنامه‌های کلی اکتفا شده است و اقدامات و فعالیت‌های عملیاتی ناظر به هر یک از برنامه‌ها ارائه نشده است. همچنین برنامه فاقد زمان بندی برای اجرا است و عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه ها، نظارت توسط نهاد‌های نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی را دچار مشکل می‌کند.

۳- رعایت اولویت بندی در ارائه برنامه برنامه دارای اولویت بندی مشخص با توجه به اهمیت هر برنامه نیست که بهتر بود اولویت‌های اساسی مشخص می‌شد. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که از یک سو منابع و امکانات، زمان، ظرفیت‌های هر حوزه محدود و از سویی دیگر نیاز‌ها نامحدود است.

- اولویت‌های مغفول مانده - برنامه عملیاتی برای مواجهه با شرایط کرونایی و پساکرونا

- توجه به اهمیت موضوع آموزش مجازی بخصوص در دوران شیوع ویروس کرونا و آسیب‌های جدی مرتبط با آن - ارزیابی و نظارت دقیق مطالب آموزشی ارائه شده و جلوگیری از سطحی نگری در آزمون‌های دانشگاهی

بخش چهارم:

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی به نظر می‌رسد برنامه وزیر با اسناد بالادستی مانند قانون اساسی، سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های کلی علم و فناوری، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین عادی مهم حوزه آموزش عالی دارای هماهنگی و انطباق است.

بخش پنجم:
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صلاحیت آقای دکتر زلفی گل از منظر‌های مختلف فرهنگی، علمی، اجرایی و اهلیت، تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور، ویژگی‌های اخلاقی و بینش سیاسی مورد بررسی قرار گرفت که به نتایج آن به شرح زیر است:

۱- از منظر فرهنگی و بینش سیاسی سوابق ایثارگری و عضویت در بسیج اساتید و بسیج دانشجویی حکایت از مقبولیت فرهنگی آقای دکتر زلفی گل دارد. برخی سوابق فرهنگی ایشان به شرح زیر است:

- دارای سوابق ایثارگری و حضور در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل - رئیس مجمع بسیج استان از اسفندماه ۱۳۹۱ برای دو دوره سه ساله (انتخاب با اکثریت آراء)

- استاد نمونه بسیجی کشور در سال ۱۳۸۸

- کسب رتبه دانشجوی ممتاز در چهارمین، پنجمین و ششمین مجمع دانشجویان ممتاز بسیجی و ایثارگر کشور

- انتخاب به عنوان رئیس دانشگاه نمونه در بخش فرهنگی، حمایت از انجمن‌های علمی و دریافت لوح تقدیر از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۱

- انتخاب شدن به عنوان شهروند برگزیده از طرف شورای اسلامی شهر همدان و نامگذاری یکی از خیابان‌های شهر به نام ایشان.

۲- از منظر علمی دکتر زلفی گل از اساتید برجسته و پژوهشگران برتر کشور می‌باشند و می‌توان گفت ایشان مورد اعتماد جامعه علمی کشور بوده و به نظر از مقبولیت لازم برخوردار هستند. همچنین، سوابق علمی وی نشان از اشراف ایشان به تحولات علمی در مقیاس بین المللی می‌باشد که از جمله خصوصیاتی است که وزیر علوم باید داشته باشد.

۳- از منظر شایستگی حرفه‌ای و تسلط بر مسائل آموزش عالی کشور با توجه به سوابق اجرایی دکتر زلفی گل و برخی موفقیت‌های ایشان، می‌توان گفت که ایشان نسبتا آمادگی پذیرفتن مسئولیت کلان در حد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را دارند. آقای دکتر زلفی گل از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳ به مدت ۶ سال سرپرست و رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان بوده اند و در سال ۱۳۸۸ به عنوان رئیس دانشگاه نمونه کشور انتخاب و لوح تقدیر از وزیر علوم تحقیقات و فناوری دریافت نمودند. همچنین، ایشان از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۶ در سمت معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی سینا فعالیت داشته اند. عضویت در هیئت امناء دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۸۳ به مدت ۴ سال از دیگر سوابق ایشان است. همچنین مدتی در سمت قائم مقام معاون اول ریاست جمهوری در بنیاد ملی نخبگان بوده اند.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)

بررسی برنامه‌های کتبی و شفاهی پیشنهادی جناب آقای دکتر زلفی گل نشان دهنده تسلط نسبی وی بر مسائل آموزش عالی کشور بوده و با عنایت به اینکه ایشان دارای پیشینه مناسب در مدیریت دانشگاه و انجام تحقیقات و پژوهش‌های علمی فراوان می‌باشند و همچنین برنامه‌هایی برای ایجاد تحولات مناسب در دانشگاه‌ها ارائه نموده اند و متعهد به بکارگیری مدیران توانمند، جوان و انقلابی در مدیریت دانشگاه‌ها برای اجرای برنامه‌های مذکور گردیدند، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقت نمود.

 ایزدخواه: برنامه‌های زلفی گل صرفا سیاست‌های کلی است

نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نیمی از وزرای پیشنهادی برنامه تحول ندارند و برنامه‌های زلفی گل نیز صرفا سیاست‌های کلی است.

روح اله ایزدخواه در  مخالفت با برنامه‌های محمدعلی زلفی گل به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هنوز در تشکیل دولت اسلامی مانده ایم گفت: چهار ملاک جدی برای تشکیل دولت اسلامی لازم است که عبارتند از تخصص، تعارض منافع، جوان گرایی و آرمان خواهی.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت علوم، وزارت تخصص‌ها است، اظهار داشت: زلفی گل استاد تمام شیمی بوده و مقالات ISI زیادی دارد و همچنین استاد نمونه و پژوهشگر سلامت است، اما وزارت علوم چه نسبتی با وی دارد.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلان زیادی در رشته سیاستگذاری عمومی اعم از سیاست گذاری در حوزه‌های اقتصادی و علم و فناوری داریم، همچنین تاکنون هزار دانش آموخته در مقاطع ارشد و دکتری علم و فناوری داشته ایم و بیش از ۱۰۰ دکتری علم وفناوری داریم همچنین انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری با ۵ هزار عضو فعال است که باید پرسید پس این‌ها برای چه درس خوانده اند.

ایزدخواه در ادامه با بیان اینکه زلفی گل استاد تمام بوده و من شاگرد ایشان ام، یادآور شد:، اما ایشان باید علم شیمی را توسعه دهد و نسبتی با وزارت علوم ندارد؛ وزیر علوم با استاد تمامی فرق دارد و وزارت بهداشت نیز با فوق تخصص چشم و مغز تفاوت می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه درباره جوان گرایی گفت: جوان فقط به لحاظ سن نیست بلکه جوان مدنظر ما باید کاربلد، توانمند و سیاست پژوه نیز باشد که در کشور از این افراد کم نداریم چنانچه سیاست مسکن مهر در دهه ۸۰ توسط چند جوان ۲۷ و ۲۸ ساله تدوین شد و احمدی نژاد دو نفر از آن‌ها را به شورای عالی مسکن برد و گفت هرچه این‌ها گفتند اجرا شود که نتیجه آن مسکن مهر بود.

وی در ادامه با اشاره به فرمایش رهبری که فرمودند من خدمت جوان و خرد پیر را دوست دارم، عنوان کرد: افراد با سنین بالا می‌توانند بیایند و مشورت دهند، اما نمی‌توانیم بگوییم فردی که ۳۶ سال است معاونت جایی را دارد می‌تواند وزیر شود که اگر اینگونه بود زنگنه ها، جهانگیری‌ها و نعمت زاده‌ها نیز وزیر بوده اند.

ایزدخواه ادامه داد: زمانی که من ۷ ساله بودم زنگنه وزیر بود، ۲۵ سالگی ازدواج کردم، ۳۰ سالگی فرزند اولم آمد و اکنون بچه سوم ۷ ساله است و هنوز زنگنه وزیر است پس کی می‌خواهیم مدار بسته مدیریت و وزارت را بشکنیم، چرا به تحلیل‌های صد من یه غاز محافل سیاسی دل داده، اما به امر حضرت آقا اهمیت نمی‌دهیم که فرموده اند دولت جوان حزب اللهی کلید حل مشکلات کشور است.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران در ادامه با انتقاد از اینکه نیمی از وزرا برنامه تحول ندارند، گفت: برنامه‌های زلفی گل سیاست‌های کلی و حرف‌های قشنگی است، اما ما انتظار داریم در ۶ ماهه اول تحول را ببینیم لذا آقای رئیسی باید دولت را اصلاح کند و به سمت دولت جوان حزب اللهی برود و ما نیز از آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: تحصیلکردگان بیکار از بی سوادان بیکار بیشتر هستند که تبدیل به یک پدیده شده که باید به حل آن اهمیت داد.

نماینده تهران: موضع زلفی گل درباره فتنه چیست؟

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: سرنوشت آینده کشور به وزارت علوم مرتبط است و وزیر پیشنهادی علوم باید موضع خود را درباره فتنه مشخص کند.

سیدعلی یزدی خواه در  مخالفت با برنامه‌های محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن تبریک روز پزشک و گرامیداشت یاد شهید آشتیانی، طهرانی مقدم، محسن فخری زاده و شهدای دفاع مقدس و شهید اندرزگو، گفت: برخی وزارتخانه‌ها مأموریت حال و فعلی کشور است مانند وزارت صمت و برخی وزارتخانه‌ها به آینده کشور مرتبط و آینده‌ساز هستند و برنامه‌های آن‌ها معطوف به آینده است مانند وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس تصریح کرد: دو وزیری که سهم فرهنگ کشور است وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم است البته وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کارنامه و برنامه منظم، خوب و تجربه کافی ندارد.

وی با اشاره به وزیر پیشنهادی علوم گفت: به شخصیت آقا زلفی‌گل احترام می‌گذارم، اما محدوده عمل و تجربه وی به دانشگاه همدان برمی‌گردد با حدود ۴ یا ۵ هزار نفر دانشجو در حالی که الان باید با میلیون‌ها نفر دانشجو، صد‌ها واحد دانشگاهی و تعداد بالایی از اساتید مواجه شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اگر زلفی‌گل به عنوان وزیر انتخاب شود، کار فشرده و سنگینی را باید انجام دهد. سوابق، شوراها، مصوبات، دستورکارها، اولویت‌ها در این وزارتخانه بسیار مهم است، افق و دکترینی در خصوص مواجهه وی با آموزش عالی دیده نشده است، در برنامه وی به بعضی از موضوعات اصلا اشاره‌ای نشده است.

یزدی خواه با تأکید بر موضوع تحول در علوم انسانی مطرح کرد: تحول در علوم انسانی یکی از اولویت‌های وزارت علوم است، دنیای غرب به هیچ کدام از فرزندان ما اجازه نمی‌دهد که در این حوزه‌ها تحصیل کنند، اما ما به راحتی تمام منابع و رفرانس‌هایمان در اختیار اندیشه‌های غربی است. وزیر پیشنهادی هیچ اشاره‌ای به تحول در علوم انسانی در برنامه‌هایش ندارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به موضوع مهم کنکور خاطر نشان کرد: درباره کنکور و معضلات آن که نظام آموزشی ما را زمینگیر کرده است، زلفی‌گل برنامه شفاف و روشنی ندارد در حالی که مجلس در دو مرحله مصوباتی را در موضوع کنکور داشته است.

وی با اشاره به مناسبات سیاسی زلفی‌گل مطرح کرد: زلفی‌گل نماینده وزیر در برخی از شورا‌ها و هیأت امنا‌ها و هیأت‌های ممیزی و ... است و کاملا با دولت فعلی همراه است. در ۸ سالی که اساتید ما تحت شرایط شدید و فشار‌ها بودند، هیچ جمله انتقادی از وی درباره این فضا نشنیدیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: به موضوع مهاجرت نخبگان واکنش خنثایی دارد و در مصاحبه اخیر خود درباره فرار نخبگان اعلام می‌کند که دنیا دهکده جهانی است و هر کس می‌تواند مهاجرت کند و انگیزه‌ای برای متقاعد کردن نخبگان کشور در خدمت به داخل کشور ندارد.

یزدی خواه ادامه داد: تفکر سیاسی زلفی‌گل مانند وزیر خارجه دولت دوازدهم است، اعتقادی به شعار‌های انقلاب ندارد. مرگ بر این و مرگ بر آن برای وی موضوعیتی ندارد. وزیر پیشنهادی شرح صدر زیادی ندارد و کمتر از این موضوع برخوردار است، وقتی در مورد فتنه از وی سوال می‌شود، عصبانی می‌شود چرا که فتنه به کشور آسیب‌های فراوانی زد و در این موضوع ما خواستار واکنش شفاف وی هستیم. معتقد است به غیر از بنی صدر، تندیس روسای جمهور قبلی را باید ساخت و در پارک‌ها از آن‌ها استفاده کرد. این سخن سنجیده‌ای نیست.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس تصریح کرد: در سال ۸۴ که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، دکتر معین به همدان آمد و سخنرانی کرد، زلفی‌گل به دکتر معین خیر مقدم گفت و در آغاز دولت احمدی‌نژاد، آقای زلفی‌گل از معاونت استعفا دادند و این کار معنادار است. وی علاقه ویژه‌ای به خاتمی دارد و به عنوان مسئول جمهوری اسلامی باید تبری خود را از خاتمی اعلام کند و سیاست‌های نظام را اعلام کند و بگوید که هیچ نسبتی با اهالی فتنه ندارم.

وی گفت: با انتخاب ایشان شور و ضعف زائدالوصفی در جبهه منحرفین، غربگرایان و اصلاح طلبان پیچیده است. اگر وی اهل تغییر و تحول بود دانشگاه همدان را تغییر می‌داد. زلفی‌گل یک پژوهشگر ارزشمند و یک دانشمند عزیز و عالی مقام و قابل احترام است، ولی برای وزارت علوم کفایت نمی‌کند. بحرانی مانند کوی دانشگاه ۷۸ اگر اتفاق بیفتد، آیا وی مرد میدان است و می‌تواند این موضوع را مدیریت کند؟ می‌تواند موضوعی مانند فتنه ۸۸ در دانشگاه را مدیریت کند؟ چرا علی افشاری از وی در رادیو زمانه حمایت می‌کند؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: ما وزیری قاطع، متفکر، خلاق و اهل تحول می‌خواهیم، رشد علمی کشور در این ۸ سال به قهقرا رفته است، مقام معظم رهبری هر چه به دولت بی‌تدبیر تذکر می‌داد، محل اعتنا نبود؛ پروژه‌های پژوهشی ما به شدت تنزل پیدا کرده است.

یزدی خواه تأکید کرد: این وزارتخانه، وزارتخانه کلیدی کشور است و سرنوشت آینده کشور به آن مرتبط است. در هیچ وزارتخانه‌ای نباید مماشات کنیم و در این وزارتخانه بسیار بیشتر.

نماینده الیگودرز: زلفی گل انقلابی و بابصیرت است

نماینده الیگودرز در پاسخ به برخی انتقادات از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شخصیت زلفی گل انقلابی و بابصیرت است و کارنامه موفقی در دوران فتنه ۸۸ داشته است.

محمد خدابخشی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم در موافقت با برنامه‌های وی افزود: لازم می‌دانم پیش از بیان مطالبی درخصوص وزیر پیشنهادی به هیات رئیسه مجلس به دلیل اینکه برنامه وزرای پیشنهادی را برای بررسی و از ابعاد ارتباط بین برنامه ها، تعادل سازی، سازگاری بین برنامه‌ها و اثربخشی آن بر توسعه کشور، بودجه عمومی و امکان سنجی به کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه ارسال نکرده است، انتقاد کنم.

وی اضافه کرد: هیات رئیسه اجتهاد کرده است و برنامه‌های وزرای پیشنهادی که بخشی است را به کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه ارجاع نداده است، این موضوع مورد انتقاد همه اعضای کمیسیون است و انتظار می‌رود این روند اصلاح شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس گفت: موافقت‌ها و مخالفت‌های ما بر مبنای شاخص‌هایی باشد که در آموزه‌های دینی و در ادبیات موضوع مربوط به شایسته سالاری برای انتخاب مدیران در سطوح عالی به آن اشاره شده است. خداوند در قرآن می‌فرماید که امانت را باید به اهل آن سپرد. انتخاب وزیر یکی از این امانت هاست که باید به درستی آن را به فرد درست بسپاریم.

وی با بیان اینکه چند معیار برای انتخاب وزیر وجود دارد، اضافه کرد: وزیر باید صداقت، پشتکار و امانتداری از جمله ویژگی‌های شخصیتی اش باشد، وزیر پیشنهادی از شخصیت جهادی برخوردار است و همچنین به لحاظ سلامت فیزیکی و روانی، می‌توان گفت از عهده وزارت حجیم علوم بر می‌آید و از آنجا که صد مقاله آی اس آی دارد می‌توان گفت از توان ذهنی نیز برخورداراست. تجارب ایشان نشان می‌دهد توان مدیریتی و قدرت برنامه ریزی و همچنین مدیریت زمان و مدیریت تیمی را دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: سوابق علمی و سوابق کاری مفید زلفی گل مرتبط با وزارت علوم است. او در تمامی مقاطع تحصیلی از دبستان تا دانشگاه را تدریس کرده و می‌تواند از عهده این وزارتخانه برآید. ما باید به وزیری رأی دهیم که مسئولیت پذیر باشد، از کارگر ساختمانی تا زنانی که در نورآباد برای تامین معیشت کار می‌کنند و کشاورزان انتظار دارند هزینه‌هایی که برای حل مشکلات کشور پرداخت می‌کنند در مسیر درستی هزینه شود، بنابراین وزیری که انتخاب می‌کنیم باید مسئولیت پذیری اجتماعی داشته باشد که زلفی گل از این شخصیت برخوردار است.

خدابخشی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی تعامل مناسبی با نمایندگان دارد، گفت: ۱۲۶ نفر از نمایندگان تقاضای صحبت در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی داشتند، از جمله ذوالنوری، فلاحی، فرشادان، رحیم زارع، مهرداد گودرزوند چگنی، کیوان مرادیان، سید غنی نظری و... می‌خواستند در دفاع از وزیر پیشنهادی صحبت کنند که نشان دهنده این است که او می‌تواند ارتباط خوبی با نمایندگان برقرار کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: نوع نگاه زلفی گل به کشور متناسب با نگاه آقای رئیسی است، چرا که در انتخابات برای او ستاد زدند. در واقع نگاه ایشان متکی بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور است و قطعاً همکارانی که در وزارتخانه انتخاب خواهند کرد، با همین نوع نگاه خواهد بود، بنابراین دکتر ایزدخواه و یزدی خواه نباید نگرانی داشته باشند.

وی ادامه داد: همانگونه که در تاکیدات امام امت و مقام معظم رهبری بار‌ها با آن اشاره شده است دانشگاه مبدأ تحولات و از محور‌های اصلی پیشرفت و بهروزی کشور است، دانشگاه صرفاً یک مکان برای آموزش محتوا‌های تخصصی و تربیت متخصصان نیست، بلکه مکانی است برای پرورش نسلی فرهیخته، آگاه، متخصص و دین باور است. در وزارت علوم باید همواره بر ۴ اصل تاکید کنیم. تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد، ایجاد روحیه نشاط علمی و فرهنگی در جوانان و امیدبخشی به نسل آینده، توسعه فناوری نوین در حوزه‌های مختلف، حل مشکلات کشور از طریق علم و فناوری که همه این‌ها در برنامه ایشان وجود دارد.

خدابخشی در پاسخ به برخی انتقادات به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: شخصیت ایشان انقلابی و بابصیرت است و کارنامه موفقی در دوران فتنه ۸۸ داشته است، در دانشگاه بوعلی سینای همدان از حضور چهره‌های مسئله دار جلوگیری و از آیت الله العظمی نوری حمایت قاطع کرد، در دورانی که برخی افراد به مواضع انقلابی ایشان انتقاد می‌کردند. همچنین تزریق مدبرانه نیرو‌های بسیجی در دانشگاه ثابت کرده که در مسیر اسلام، انقلاب و استکبارستیزی گام برمی دارد.

درخشان: زلفی گل نخبه‌ای شناخته شده در جامعه علمی جهان است

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی علوم، فردی صاحب نام در مجامع علمی کشور با روحیه‌ای تحول گرا و نخبه‌ای شناخته شده در جامعه علمی جهان است.

آقای عبدالناصر درخشان در موافقت با برنامه‌های محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: مجلس امروز در برهه‌ای حساس برای انتخاب و تصمیم گیری قرار گرفته و می‌طلبد در موضع گیری و تصمیم گیری گرفتار احساسات نشده و با منطق و عقلانیت در مورد آینده کشور و کسانی که سکان دار وزارتخانه‌ها می‌شوند، تصمیم گیری کنیم.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای زلفی گل دارای تجربه در محیط دانشگاهی کلان و صاحب نام با روحیه‌ای تحول گرا است، کسی که آموزش عالی، دانشگاه و نیاز دانشگاه‌ها را به خوبی می‌شناسد و مفهوم علم و وزانت آن را درک کرده است. بی تردید توانمندی فناورانه موجب اقتدار دانشگاهی در حوزه دیپلماسی و اقتصاد می‌شود.

وی افزود: مجلس انقلابی خردمند با حمایت از اندیشمند فرهیخته این پیام را به جامعه دانشگاهی مخابره می‌کند که نگاه مجلس در مسیر اقتدار ملی است. وزیر پیشنهادی وزارت علوم از جنس محرومیت بوده و آن را به خوبی می‌شناسد و برای برون رفت از آن برنامه دارد. امروز بزرگ‌ترین چالش در دانشگاه، تولید علمی است که به فناوری منجر شود و این مهم به خوبی در برنامه‌های آقای زلفی گل تبیین شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به مقالات و سوابق علمی وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: مقالات علمی آقای زلفی گل مورد استفاده بسیاری از فرهیختگان و دانشمندان دنیا قرار گرفته و در برخی مواقع تبدیل به اختراع شده است و این موضوع نشان دهنده ظرفیت نخبه علمی کشور است و می‌تواند سکاندار وزارت علوم باشد.

درخشان افزود: جامعه علمی زلفی گل را به عنوان نخبه علمی تلقی کرده و جامعه فرهنگی وی را به عنوان فردی فرهنگ مدار می‌شناسد و این نشان دهنده جایگاه ویژه و خاص ایشان است.

همچنین وزیر پیشنهادی چالش‌های عمده تولید علم و جامعه دانشگاهی و ساختار دانشگاهی کشور را به خوبی شناخته و بی تردید شناخت مهم‌ترین گام برای برون رفت از چالش است. آقای زلفی گل توانمندی پشتیبانی جامعه علمی کشور را به عنوان وزیر علوم دارد و همانطور که همکاران هم مطرح کردند انتخاب ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی علوم موج شادی در میان افراد مختلف و دانشگاهی کشور ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه زلفی گل هم چهره علمی و هم چهره انقلابی است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند نیروی انسانی توانمند، نخبه و مستعد کشور بزرگ‌ترین سرمایه این مملکت است، حال امروز که چهره‌ای وزین و دانشمند قرار است سکاندار وزارت علوم شود چگونه نمی‌تواند از پس این مسئولیت برآید مگر ممکن است فردی که مدارج علمی را به خوبی طی کرده و به این جایگاه رفیع رسیده توانایی مدیریت وزارتخانه را نداشته باشد مگر وزرای پیشین سابقه وزارت داشتند.

درخشان با بیان اینکه کارنامه علمی و اجرایی وزیر پیشنهادی علوم با وزرای پیشین باید مقایسه شود، اضافه کرد: مگر آقای زلفی گل سرباز و استاد نمونه بسیجی نظام نبودند لذا می‌تواند عهده دار این مسئولیت باشد. وی تنها شخصیتی است که دارای جوایز بین المللی ارزشمندی بوده از این رو باید به چنین شخصیت‌هایی افتخار کنیم امیدواریم در زمان وزارت ایشان شاهد تغییرات عمده باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: