اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۲۵۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - 15 August 2021
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی عنوان کرد:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: میزان پرشدگی مخازن سدهای استان در حال حاضر ۴۲ درصد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۸ درصدی در حجم آب مخازن سدهای استان را شاهد هستیم.
پرشدگی ۴۲ درصدی مخازن سدهای آذربایجان غربیبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، یاسر رهبردین در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه تعهد آب منطقه‌ای استان برای رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه ۶۱۶ میلیون مترمکعب بود که پس از رهاسازی ۲۲۰ میلیون مترمکعب، ادامه رهاسازی متوقف شد، افزود: با کاهش بارش‌ها، کاهش آب معادل برف و کاهش حجم آب مخازن سدهای استان، تداوم رهاسازی به سمت دریاچه ارومیه باعث ایجاد یک بحران در خصوص تامین آب شرب و خیانت به شهروندان محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: با تمهیدات انجام شده از بروز بحران جلوگیری شد و آب شرب و کشاورزی به عنوان معیشت اصلی مردم منطقه تامین و تا اسفند ماه نیز در تامین آب شرب در سدهای استان مشکلی نداریم.

رهبردین با اشاره به وضعیت بارش‌ها در سال آبی جاری اظهار کرد: طی سال آبی جاری ۲۹۵ میلی‌متر در سه حوضه آبریز (دریاچه ارومیه، زاب و ارس) بارش ثبت شده که کاهش ۲۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را شاهدیم.

وی خاطرنشان کرد: آب معادل برف استان طی سال جاری ۲۳۰ میلیون مترمکعب است که این میزان طی سال گذشته ۴۵۸ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تصریح کرد: آب معادل برف استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش ۵۰ درصدی و در حوضه ارس نیز کاهش ۷۲ درصدی دارد.

وی با اشاره به حجم آب مخازن سدهای استان گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۸ درصدی در حجم آب مخازن سدهای استان را شاهدیم و درصد پرشدگی مخازن در حال حاضر ۴۲ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه طول رودخانه های اصلی استان ۲۷۵۱ کیلومتر است، گفت: ۱۵ رودخانه اصلی به سه حوضه آبریز شامل حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۹رودخانه، زاب یک رودخانه و ۵ رودخانه در حوضه ارس وارد می‌شود.

رهبردین با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه تصریح کرد: تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۸۶ متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۵۵ سانتی‌متری را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه ۲۵۱۳ کیلومتر مربع است و ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب حجم آب موجود در دریاچه ارومیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه پتانسیل منابع آبی استان ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است، یادآور شد:  ۶.۵ میلیارد مترمکعب حجم آب‌های سطحی استان و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب‌های زیرزمینی استان است.




نام:
ایمیل:
* نظر: