اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - 21 February 2017
با احداث نیروگاه بخاری هرمزگان
وزیر نیرو گفت:با احداث نیروگاه بخاری سیریک هرمزگان، اولین گام توسعه اقتصادی مکران برداشته شد و با اجرای برنامه های وسیع دولت، شاهد آینده متفاوت برای این منطقه خواهیم بود.
اولین طرح توسعه اقتصادی مکران عملیاتی شد

سرویس اقتصادی  عصرپرس: حمید چیت چیان وزیر نیرو در آئین کلنگ زنی نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک هرمزگان گفت: با توسعه ظرفیت نیروگاهی استان هرمزگان، این استان به یکی از قطب‌های انرژی کشور تبدیل خواهدشد.
به گزارش خبرنگار عصرپرس،چیت چیان در ادامه  با اشاره به اینکه صنعت برق دو کشور تا کنون همکاری‌های مشترک بلند مدتی را با هم تجربه کرده‌اند، افزود: تاکنون 4 نیروگاه از جمله نیروگاه منتظرقائم اصفهان و نیروگاه رامین اهواز توسط متخصصان روسی احداث شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه احداث نیروگاه سیریک با 4 واحد 350 مگاواتی بخار از طریق تأمین مالی روسیه احداث شده است، افزود: ساخت این نیروگاه گام مهمی در پیشبرد روابط دو کشور خواهد بود؛ چرا که اقدام برای احداث این نیروگاه بر اساس نتیجه تصمیمات دو رئیس جمهور بوده است.

حمید چیت چیان در ادامه با اشاره به اینکه، احداث این نیروگاه یکی از زیرساخت‌های برنامه توسعه منطقه ای مکران است، اظهار داشت: اولین گام توسعه اقتصادی مکران برداشته شد و با اجرای برنامه های وسیع دولت، شاهد آینده متفاوت برای این منطقه خواهیم بود.
وی با بیان اینکه ساخت این نیروگاه پیش درآمد توسعه اقتصادی و ارتقای سطح رفاه در کشور خواهد بود، افزود: صنعت برق بایستی با گام‌های بلندتری به سمت جلو حرکت کند.
وزیر نیرو آنگاه با بیان اینکه قرار بوده دولت 18 هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث کند، گفت: تاکنون برنامه اجرای 16 هزار مگاوات نیروگاه کلید خورده و با احداث این نیروگاه، در افزایش تولید به مرز 18 هزار مگاوات نزدیک شده‌ایم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی تکلیف کرده‌اند تا پایان برنامه ششم توسعه، به‌طور مداوم و هرساله بایستی شاهد رشد 8 درصدی باشیم که پیش شرط تحقق این رشد، توسعه فعالیت‌های نیروگاهی است.

اولین طرح توسعه اقتصادی مکران عملیاتی شد

در ادامه الکساندر نوواک وزیر  انرژی روسیه گفت: نیروگاه بخاری سیریک هرمزگان همسو با استانداردهای محیط زیستی است و در ساخت آن از مدرن‌ترین تکنولوژی‌ها استفاده خواهد شد و راندمان این پروژه نیز بیش از 44 درصد می باشد.

وی افزود: این پروژه یک طرح کلیدی در توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور است و این همکاری‌ها تنها به این طرح محدود نخواهد شد.

وی با بیان این مطلب که از حدود 20 سال قبل دو کشور ایران و روسیه در زمینه‌های نیروگاهی با یکدیگر همکاری مشترک داشته‌اند، اظهار داشت: با احداث این نیروگاه 1400 مگاواتی همکاری‌های دو جانبه بین دو کشور دوباره آغاز می‌شود.

وزیر انرژی روسیه با اشاره به افزایش سطح همکاری‌های بین دو کشور ایران و روسیه بیان داشت: نوعی اعتماد و حسن تفاهم بین دو کشور حاکم شده که این امر به ما اجازه می‌دهد تا در شکل وسیع‌تری به این همکاری‌ها تداوم ببخشیم.

نوواک با اشاره به اینکه انجام این پروژه بزرگ نتیجه سفر پوتین به ایران و ملاقات با ریاست جمهوری بوده است، افزود: شرکت تکنوپروم اکسپرت دارای سابقه 54 ساله در ساخت نیروگاه و فعالیت‌های نیروگاهی و از بهترین شرکت‌های روسی است و در 15 سال گذشته این شرکت دو نیروگاه رامین در اهواز و منتظرقائم در اصفهان را احداث کرده است.

وی درادامه گفت: موافقت نامه های انجام شده تضمین کننده اجرای صددرصدی پروژه است.

وزیر انرژی روسیه با بیان این مطلب که روسیه برای ساخت نیروگاه سیریک وامی به میزان یک میلیارد و 200 میلیون دلار در اختیار ایران گذاشته است، افزود: امیدواریم احداث این نیروگاه زمینه ساز اجرای پروژه‌های دیگری توسط دو کشور باشد.

نوواک در ادامه تصریح کرد: ايران و روسيه در حال اجراي فاز دوم نيروگاه هسته اي بوشهر هستند و در آينده نزديک نيز پروژه برقي کردن راه آهن اينچه برون را اجرايي خواهند کرد.

*پروین مرادی/ 1200*

اولین طرح توسعه اقتصادی مکران عملیاتی شد
نام:
ایمیل:
* نظر: