اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۲۴۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۲ - ۲۳ تير ۱۴۰۰ - 14 July 2021
در ۸ سال گذشته تحقق یافت؛
وزارت نیرو اعلام کرد: از سال ۱۳۹۲ در قالب ۷۰ قرارداد، ۵۸۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز قرارداد خرید تضمینی آب شیرین با بخش خصوصی بسته شده که از این میزان ۴۰۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز آب شیرین‌کن به بهره‌برداری رسیده و ۱۸۰ هزار مترمکعب در حال ساخت است.
به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، کره‌ زمین منبع بزرگی از آب است و با اینکه بارها در مورد بحران آب شنیده‌ایم، اما هر بار با خودمان می‌گوییم حالا که ۷۰ درصد از سطح کره‌ زمین را آب پوشانده است چرا باید مشکل آب وجود داشته باشد؟ درست است. حدود ۷۰ درصد از سطح کره‌ زمین را آب فرا گرفته است، اما همچنان مشکل آب آشامیدنی وجود دارد؛ چرا که این آب قابل آشامیدن نیست و اینجاست که اهمیت دستگاه آب شیرین‌کن مشخص می‌شود.

۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز ظرفیت خوبی برای دستگاه‌های آب شیرین‌کن در صنعت است. هر متر معکب هزار لیتر است. یعنی ۲۰۰ هزار لیتر در شبانه‌روز تولید می‌کند که مقدار بسیار زیادی است.

در کشور ایران اما از شروع دولت تدبیر و امید برای تامین آب استان و شهرهای جنوبی کشور و همچنین مقابله با وضعیت تنش آبی‌ این شهرها، حمایت از آب شیرین‌کن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

طبق آمار از سال ۱۳۹۲ در قالب ۷۰ قرارداد، ۵۸۰ هزار مترمکعب در شبانه روز قرارداد خرید تضمینی آب شیرین با بخش خصوصی بسته شده که از این میزان ۴۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز آب شیرین‌کن به بهره‌برداری رسیده و ۱۸۰ هزار مترمکعب در حال ساخت است.

بدین ترتیب بسیاری از شهرهای جنوبی کشور در مناطق ساحلی و جزایر که دچار تنش آبی بودند، با استفاده از آب شیرین کن‌ها از لیست شهرهای دارای تنش آبی خارج شده‌اند.

اولویت دولت و صندوق توسعه ملی، طرح‌های احداث آب شیرین‌کن است

 رئیس جمهوری، بیستم تیرماه امسال در دویست و چهلمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، گفت: طرح‌های احداث آب شیرین‌کن در مناطقی که با مشکل آب شیرین روبرو هستند کماکان در اولویت دولت و صندوق توسعه ملی قرار دارد.

همچنین در این جلسه با توجه به حساسیت طرح‌های تامین آب تاکید شد که سیاست حمایت از طرح‌های تامین آب شرب به‌ویژه در استان‌های کم برخوردار عملکرد مثبت و ملموسی داشته و از طرح‌های موفقی بوده است که از منابع صندوق توسعه ملی و منابع بانک‌ها برخوردار شده و دولت نیز با توجه به مشکلات تحریمی، در مورد پرداخت اقساط آنها حمایت لازم را به عمل آورده است.

رئیس جمهور در این‌باره گفت: با توجه به جدی شدن مشکل آب و لزوم برخورداری مردم از آب سالم، دولت از چند سال قبل طرح‌های احداث آب شیرین‌کن را بخصوص در مناطقی از کشور که بیشتر با مشکل آب شیرین روبرو هستند، در دستور کار قرار داد و طرح‌هایی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یا مشارکت این بخش اجرایی کرد که نیازهای آبی مناطق درگیر کم آبی را تأمین می‌کند و این اولویت همچنان در دستور کار دولت و صندوق توسعه ملی قرار دارد.

حمایت وزارت نیرو از توسعه و ساخت آب‌شیرین‌کن‌ها

"رضا اردکانیان" وزیر نیرو ۱۷ فروردین امسال در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست وزارت نیرو در قبال آب شیرین‌کن‌ها نیز یادآور شد: ما از ساخت آب شیرین‌کن توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در مناطقی که کشور نیاز دارد، قطعاً حمایت می‌کنیم. همین امسال در بودجه رقم مناسب‌تری نسبت به سال گذشته برای خرید تضمینی آب شیرین پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: اتفاق بزرگی که در این دولت رخ داده این است که هم‌اکنون استان هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های گرمسیری و در معرض خشکسالی، حدود ۵۰ درصد آب خود را از آب‌شیرین‌کن‌ها تامین می‌کند که نقطه امیدبخشی است. در استان بوشهر نیز طرح‌های بزرگی در این زمینه در دست اجراست.

وجود و توسعه بستر برای احداث آب شیرین‌کن‌ها در این دولت هشت ساله باعث شده این صنعت پیشرفت چشمگیری داشته باشد، به‌طوری که ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها در استان هرمزگان تا سال ۹۲ حدود ۱۵ میلیون مترمکعب بوده که در اوایل سال ۱۴۰۰ به همت دولت و حمایت ویژه از بخش خصوصی این میزان با افزایش ۶ برابری به ۹۵ میلیون مترمکعب در سال رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از کل منابع آب کشور، حدود ۹۳ درصد برای مصرف بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن و خانگی مصرف می‌شود که با ادامه خشکسالی، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشک‌شدن رودخانه‌ها، بعید نیست تا چند دهه آینده، بخش‌های وسیعی از کشور به بیابان مطلق تبدیل شود و به بروز بحران‌های اجتماعی و مهاجرت‌های گسترده بیانجامد، لذا باید قبل از این حادثه چاره اندیشید که نوشدارو پس از مرگ سهراب نباشد.

در سه دهه اخیر و به دنبال کاهش باران و تشدید خشکسالی‌ها جهت مقابله با کم آبی صنعت شیرین سازی آب دریا مورد توجه ویژه برنامه ریزان و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است که در هرمزگان بویژه در یک دهه اخیر این صنعت روند رو به رشدی دارد و کام مردم این استان هر روز با توسعه این مهم، شیرین‌تر می‌شود.

باید گفت که هرچند در استان هرمزگان و بویژه جزایر چهارده‌گانه آن از گذشته‌های دور برای تامین و جبران کمبود آب، به سمت شیرین‌سازی آب دریا حرکت کرده، اما در سال‌های اخیر این روند در این منطقه ساحلی شتاب و سرعت بیشتری به خود گرفته است.
نام:
ایمیل:
* نظر: