اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۴۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۱۶ تير ۱۴۰۰ - 07 July 2021
رئیس کمیسیون انرژی مجلس ضمن تشریح جلسه امروز نایب رئیس اول مجلس و اعضای کمیسیون انرژی با وزیر نیرو از تصمیم تعطیلی پنجشنبه‌ها در سراسر کشور تا خاموشی معابر با هدف جلوگیری از قطعی برق مشترکین خانگی در این جلسه خبر داد.
پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها تا پایان شهریور برای کاهش مصرف برقبه گزارش عصرپرس از خانه ملت، فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس امروز (چهارشنبه، 16 تیرماه) در جمع خبرنگاران در تشریح دستاوردها و تصمیمات جلسه کمیسیون انرژی مجلس با وزیر و معاونان وزارت نیرو، گفت: با توجه به شرایط اضطراری در کشور و پیگیری رئیس مجلس و نایب رئیس اول ایشان، امروز از وزیر و معاونان وزارت نیرو دعوت کردیم که ضمن بررسی وضعیت، راهکارهای لازم جهت عبور از  این وضعیت اتخاذ و تصمیم گیری شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: شرایط امروز کشور به شدت موجب نگرانی مردم شده و باید به مردم حق داد که در شرایط کرونایی، گرما و تنگناهایی که وجود دارد تحمل آن ها کم شده باشد لذا باید ازسوی مسئولان ذیربط تدابیر لازم صورت می گرفت.

وی اضافه کرد: در این جلسه در دو بخش به موضوعات پرداخته شد یک بخش اقدامات کوتاه مدت برای مقابله با خاموشی ها و بخش دیگر اقدامات بلندمدت با هدف جلوگیری از قطعی برق در سال های آتی بود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه به بخشی از تصمیمات گرفته شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: ظرفیت های مختلفی در کشور وجود دارد که می تواند به کمک صنعت برق بیاید مثلا وزارتخانه ای همچون نفت و شرکت های پتروشیمی دارای نیروگاه هایی هستند که باید به طور کامل در اختیار وزارت نیرو قرار گیرند تا ظرفیت آن‌ها به مدار اضافه شود، همچنین وارد کردن تولیدات  بخش خصوصی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر به مدار تصمیم دیگری است که در این جلسه گرفته شد چراکه حداقل 300 مگاوات انرژی وارد مدار می شود لذا با انعقاد قرارداد وزارت نیرو با این مجموعه ها می توان حداکثر تا هفته دیگر این 300 مگاوات را به شبکه‌های برق رسانی اضافه کرد.

حسنوند با بیان اینکه اورهال کردن برخی از نیروگاه ها نیز با تاخیر انجام شده است، گفت: این تاخیر سبب کاهش تولیدات آن ها شده اما در همین چند روز برخی از نیروگاه ها همچون نیروگاه رامین اورهال شده‌اند لذا روز گذشته 316 مگاوات از طریق این نیروگاه وارد مدار شد البته می تواند حدود 300 مگاوات دیگر نیز تولید کند که این میزان، خاموشی ها را تا حدودی کاهش خواهد داد.

تمامی وزارتخانه ها، سازمان ها و نیروهای مسلح  نباید از شبکه سراسری برق استفاده کنند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: همچنین مقرر شد؛ تمامی وزارتخانه ها، دستگاه ها، ادارات، سازمان ها، نیروهای مسلح و بیمارستان ها از ژنراتورها و دیزل های خودشان استفاده کنند تا از برق سراسری کمتر استفاده شود و در نتیجه مشترکین مصرف خانگی با خاموشی کمتری مواجه شوند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: نکته دیگر درخصوص روشنایی بیش از حد معابر است چراکه حدود 2 درصد از برق کشور در معابر استفاده می شود لذا از وزارت نیرو خواستیم تکلیف کنند؛ روشنایی معبر کاهش پیدا کند.

وی همچنین در ارتباط با قطع آب در برخی از مناطق که همزمان با قطع برق صورت می گیرد، اظهار کرد: مقرر شد؛ کمیته ای مشترک از استانداران، سازمان برنامه و بودجه و ادارات برق تشکیل شود تا نسبت به خرید دیزل و ژنراتور اقدام کند تا مشکل تامین آب برای چاه‌های عمیق و تامین آب شرب حل شود.

تاکید مجلس بر اولویت تامین نیاز داخلی برق نسبت به صادرات

حسنوند ادامه داد: در رابطه با صادرات برق نیز توصیه هایی شد که اولویت با مصرف داخلی باشد و احیانا اگر بتوانیم واردات نیز تسریع شود، همچنین کمیسیون پیشنهاد داد؛ برخی از استان های جنوبی کشور همچون استان های بوشهر، خوزستان، هرمزگان، بخشی از فارس، سیستان و بلوچستان و بخشی از ایلام به طور متوالی در چند هفته حتما تعطیلی داشته باشند و دولت شهرهای قرمز کرونایی را تعطیل کند.

وی تعطیلی پنجشنبه ها در سراسر کشور را از دیگر تصمیمات این جلسه عنوان کرد و گفت: این تعطیلی با هدف کاهش قطعی برق اتفاق خواهد افتاد از طرفی باید مجوز تمام رمزارزها -که از موضوعات جدی در مصرف برق به شمار می آیند- لغو شود و تا اطلاع ثانوی و حتی پس از شهریور نیز فعالیت نداشته باشند.

رمز ارزهای دارای مجوز نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: بر این مبنا باید وضعیت تمام مشترکین پرمصرفی که بیش از 30 درصد غیرمتعارف افزایش مصرف داشته‌اند و احتمالا در حوزه تولید رمز ارز به صورت غیرمجاز فعال هستند بررسی شود لذا به دنبال تصمیمی که توسط دادستان کل کشور و فرمانده کل سپاه گرفته شده مقرر شد؛ بسیج به عنوان یک نیروی ضابطه ای در کنار نیروی انتظامی با تولیدکنندگان رمزارزهای غیرمجاز برخورد کنند و مراکز استخراج رمز ارزهای دارای مجوز نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند.

به گفته وی مجوزهای رمزارزهایی که توسط وزارت صمت داده شده فاقد مکان هستند یعنی اعلام نشده در چه مکانی فعالیت کنند لذا مقرر شد؛ تمامی این جداول مشخص شوند و برخورد لازم در استان ها توسط استانداری و شورای تامین صورت گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: در روزهای آینده این جلسات با دستور رئیس مجلس و با هدف کاهش خاموشی ها ادامه پیدا خواهد کرد همچنین تمام پیشنهادات کمیسیون به سران قوا اعلام می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: