اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۲۴۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۰۸ تير ۱۴۰۰ - 29 June 2021
وزیر نیرو:
وزير نيرو گفت: جمعيت روستايي برخوردار از شبكه‌ آب سالم و پايدار تا آغاز دولت سيزدهم به اندكي بيش از 10 ميليون نفر مي‌رسد.
جمعیت روستایی متصل به شبکه آب به بیش از۱۰ میلیون نفر می‌رسدبه گزارش عصرپرس از وزارت نیرو، «رضا اردكانيان» روز سه‌شنبه در آئين بهره‌برداري از پنج طرح صنعت آب و برق با اعتبار 432 میلیارد تومان در سه استان همدان، زنجان و گلستان در هفته سیزدهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران افزود: در طول فعاليت دولت تدبير و اميد، بيش از 8 ميليون و 927 هزار هموطن روستايي در بيش از 13 هزار و 500 روستاي كشور به شبكه‌هاي آب سالم و پايدار وصل شدند.

وي اضافه كرد: هدفگذاري ما رسيدن به رقم بيش از 9 ميليون نفر است كه اميد است شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور و همكاران در استان‌ها با جديت لازم طرح‌ها را دنبال كنند تا در هفته‌هاي باقي مانده از مجال دولت دوازدهم اين وعده هم عملي شود.

اردكانيان گفت: تحقق اين وعده‌ها و برنامه‌ها به تامين منابع مالي هم وابسته است و ما اين بحث را هم جزو وظايف و ماموريت‌هاي خود مي‌دانيم كه با پيگيري‌هاي روزانه، منابع لازم براي اجراي طرح‌ها را تامين كنيم.

وزير نيرو گفت: هدفگذاري ما بدان معناست كه در پايان دولت دوازدهم و آغاز دولت سيزدهم جمعيت روستايي بهره‌مند از شبكه‌هاي آب سالم و پايدار در سطح كشور به اندكي بيش از 10 ميليون نفر خواهد رسيد و اين دستاورد بزرگي براي جمهوري اسلامي است.

وي اظهار داشت: اميد است اين روند كه به طور خاص از سال 93 در كشور آغاز شده با اجازات و حمايت‌هاي مقام معظم رهبري براي استفاده از منابع صندوق توسعه ملي در اين عرصه تداوم داشته باشد و بتوانيم در سال‌هاي پيش‌رو شاهد استمرار اين حركت تا آخرين روستا و دسترسي آخرين هموطن روستايي به اين شبكه‌ها باشيم.

وزير نيرو همچنين با اشاره به بهره‌برداري از واحدهاي تصفيه‌خانه فاضلاب در استان‌هاي همدان و زنجان گفت: اين عرصه هم يكي ديگر از نقاط روشن در كارنامه جمهوري اسلامي است؛ اين كه در هشت سال گذشته(93 ماه از فعاليت دولت تدبير و اميد) 93 واحد تصفيه‌خانه فاضلاب افتتاح شده، چنين شاخصي در جهان قابل ارائه و مطرح شدن است.

اردكانيان افزود: امروز سرمايه‌گذاري به روش‌هاي مختلف اعم از دولتي،‌ داخلي، مردمي و مشاركت‌ها، استفاده از منابع بانكي و وام‌ها روي موضوع جمع‌آوري، تصفيه و استفاده مجدد از فاضلاب تصفيه شده يك شاخص عمده در توسعه يافتگي و به معناي توجه حكومت‌ها به امر بهداشت عمومي و توجه به ارزش ذاتي آب است.

وي گفت: بدين معنا كه مي‌شود از فاضلاب به دفعات براي تامين نيازها در بخش‌هاي مختلف استفاده كرد و خوشبختانه اين كار در كشور ما سرعت خوبي گرفته و دانش آن نيز در حال فراهم شدن بوده و واحدهاي توليدي در حال طراحي تجهيزات لازم هستند.

اردكانيان گفت: امروز توانسته‌ايم با طرح‌هايي كه افتتاح شده به هدف 271 تصفيه‌خانه فاضلاب در كشور برسيم. اين مسير ادامه پيدا خواهد كرد و موضوع فاضلاب روستايي از موضوع‌هاي در دستور كار خواهد بود و اين نويد روزهايي را خواهد داشت كه در سازگاري با كم آبي توجه بيشتري به چگونگي مصرف آب و استفاده از فاضلاب تصفيه شده در بخش‌هاي زيست محيطي و كنترل‌هايي كه بايد صورت گيرد از جمله صنعت و حفظ و توسعه فضاي سبز و باغداري داشته باشيم.

وي با اشاره به بهره‌برداری طرح‌هاي مهم برق در استان همدان گفت: با توجه به روند صنعتي شدن به‌ويژه در استان‌هايي كه هم از منابع صنعت و معدن برخوردارند و هم به دليل مشكلات كم آبي به طور طبيعي براي حفظ و توسعه اشتغال نوعي جابجايي بين بخش كشاورزي و صنعت و در بخش كشاورزي بين كشاورزي غرق‌آبي و استفاده از روش‌هاي مناسب‌تر براي كشت كم آب‌بر در اين استان‌ها وجود دارد، طرح‌هاي توليد برق، احداث شبكه‌هاي انتقال و توزيع نقش مهمي در توسعه كشور دارد.

وزير نيرو گفت: اميدواريم در هفته‌هاي باقي مانده از دولت دوازدهم، پويش به طور منظم، طرح‌هاي خود را عرضه كند و بعد از آن هم اين مسير مطابق برنامه ادامه خواهد يافت.

اردكانيان اظهار داشت: امروز طرح‌هايي كه افتتاح شد سرمايه‌گذاري 430 ميليارد تومان را به خود اختصاص داده بود و عمليات اجرايي دو طرح مهم نيز با سرمايه‌گذاري 300  ميليارد تومان آغاز شد كه اميد است مطابق برنامه وارد مدار بهره‌برداري شده و از نتايج آن بهره‌مند شویم.
نام:
ایمیل:
* نظر: