اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۲۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۶ تير ۱۴۰۰ - 27 June 2021
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد:
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعلام اینکه ارزش معاملات تجارت الکترونیکی ۱۶۰ درصد رشد داشته ، گفت: اگر چه تورم و افزایش بهای محصول بر این موضوع تاثیر داشته، اما رشد ۱۶۰ درصدی می‌تواند نمادی از رشد و جهش در این حوزه باشد و این نشان از همراهی مردم در این حوزه است
رشد ۱۶۰ درصدی ارزش معاملات تجارت الکترونیکیبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، علی رهبری رئیس  مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در نشست خبری به تشریح عملکرد یک ساله  این  مرکز پرداخت و گفت: اگر چه تورم و افزایش بهای محصول بر این موضوع تاثیر داشته، اما رشد ۱۶۰ درصدی می‌تواند نمادی از رشد و جهش در این حوزه باشد. تعداد نماد‌های ارایه شده ۱۰۰ درصد رشد داشتیم و این می‌تواند نشان از همراهی مردم در این حوزه داشتیم. 

رهبری در ادامه با بیان اینکه ۲۲۵ درصد رشد در تعداد امضا‌های الکترونیکی داشتیم ، گفت: مجموع این اتفاقات تحت تاثیر کرونا و با تلاش فعالان این حوزه ادامه پیدا کرد تا امروز که حتی خرید نان هم از طریق اینترنت انجام شود.

رهبری گفت: رشد ارزش اسمی معاملات ۱۶۰ درصد و رشد حقیقی ۸۹ درصد بوده است. در نیمه اول سال با حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اختلاف، استقبال بیشتری از خرید اینترنتی داشتیم. 

بانک مرکزی تنظیم گر حوزه امضا الکترونیک نیست

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با تاکید براینکه در جریان نامه اخیر وزیر صمت به بانک مرکزی  ما مواضع و دیدگاه خودمان را اعلام کردیم، اعلام کرد: امضا الکترونیکی یکی از انواع خدمات گواهی الکترونیکی است و گواهی الکترونیک حوزه‌ای مثل حوزه پولی و بانکی است که برنامه ریزی، دستورالعمل و مواردی از این قبیل را دارد. اگر فعالیت بانک مرکزی قانونی شود مطرح خواهیم کرد که باید انحصارا یک شرکت این خدمات را ارایه کند یا چند شرکت در این فضا حضور داشته باشند. بانک مرکزی تنظیم گر حوزه امضا الکترونیک نیست.
 
رهبری با اشاره به اینکه این مرحله چهارم ارائه گزارش سالانه است که از سال ۹۷ صورت گرفته ، گفت: امضاء الکترونیک امسال به شاخص‌های مورد ارزیابی اضافه شد و برای سال آینده نیز قصد داریم در کنار مواردی مثل پهنای باند و به کارگیری بستر اینترنت یا تعداد کاربران موبایل؛ موضوعات مربوط به نقل و  انتقالات گزارش مرکز را تکمیل‌تر از قبل ارائه کنیم. پرداخت، عودت، مشکلات و شاخص‌های مختلف می‌تواند به گزارش ما اضافه و تکمیل‌تر از قبل شود.

مشکلات مشتریان در تجارت الکترونیکی رصد می‌شود 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پاسخ به عصرپرس مبنی بر اینکه تجارت الکترونیک در کشور چه میزان توانسته از داده ها و اطلاعات مشتریان صیانت کند، گفت: میزان شکایات بیشتر در بخش کیفیت و تحویل کالا بوده و خوشبختانه تاکنون مشکلی در خصوص سرقت یا سواستفاده از داده های مشتریان پیش نیامده و البته از طریق بخش نظارت و سامانه اینماد سایت ها و کسب و کارهای تجاری رصد می شوند. 

به گزارش عصرپرس، مرکز تجارت الکترونیکی کشور (سال 1399) به پایش ‏شاخص ‏های تجارت الکترونیکی در سه دسته «زیرساخت تجارت الکترونیکی»، «عملکرد تجارت الکترونیکی» و «روش‌شناسی و جمعیت‏ شناسی تجارت الکترونیکی» می ‌پردازد. داده ‏های مورد نیاز برای اندازه ‏گیری شاخص ‏های زیرساخت و عملکرد از منابعی مانند گزارش ‏های بانک جهانی، مرکز آمار ایران، بانک مرکزی ج.ا.ا. و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، و داده‏ های روش‌ شناسی و جمعیت ‏شناسی اعم از فعالان و مشتریان، با نمونه‏ گیری از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تکمیل پرسشنامه گردآوری شده که اهم نتایج آن به شرح ذیل می باشد:

زیرساخت تجارت الکترونیکی

در این بخش، ضریب نفوذ اینترنت به 112.4 درصد رسیده که حاکی از رشد 20 درصدی نسبت به سال قبل می باشد و ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند نیز به 69 درصد رسیده که نسبت به سال قبل، 28 درصد رشد داشته است. همچنین، بیش از 589 هزار گواهی امضاء الکترونیکی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 224 درصد رشد داشته است.

عملکرد تجارت الکترونیکی

در این بخش، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی 1097 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل، 159 درصد رشد داشته و ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی نیز 1590 میلیارد تومان برآورد شده است، که نسبت به مشابه سال قبل، 83 درصد رشد داشته است.

مبلغ هر خرید الکترونیکی نیز به‌طور میانگین 347 هزار تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل، 24 درصد رشد داشته و تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی نیز حدود 3 میلیارد فقره بوده که نسبت به سال قبل، 108 درصد رشد داشته است. همچنین، تعداد معاملات الکترونیکی دولتی 338 هزار فقره بوده که نسبت به سال قبل، 35 درصد رشد داشته است.

روش‌شناسی و جمعیت‌ شناسی تجارت الکترونیکی

در این بخش، تعداد اینمادهای اعطا شده در سال 1399 نسبت به سال قبل با رسیدن به بیش از 31 هزار اینماد، 110 درصد رشد را نشان می دهد و 78 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی استفاده می ‌کنند.

همچنین حدود 93 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی، از سرمایه‌ گذار شخصی به منظور توسعه خود استفاده می‌ نمایند و حدود 77 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از پست جمهوری اسلامی ایران به منظور ارسال و تحویل کالا استفاده می‌ کنند. 46 درصد از صاحبان واحدهای تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد، بین 30 تا 40 سال سن داشته و 76 درصد از اینمادهای اعطا شده در سال 1399نیز مربوط به واحدهای تجارت الکترونیکی با ماهیت حقیقی بوده است.


رشد ۱۶۰ درصدی ارزش معاملات تجارت الکترونیکی

بطور کلی، در این گزارش سعی بر آن بوده تا خلاصه‏ای از اهم اطلاعات جمع‏آوری شده در حوزه تجارت الکترونیکی کشور ارائه گردد. با در نظر گرفتن آمار ارائه شده در گزارش در حوزه زیرساخت تجارت الکترونیکی، از جمله رشد 10 درصدی در حوزه ضریب نفوذ تلفن همراه نسبت به سال 1398، با رسیدن به عدد 155.9 درصد و همچنین رشد 20 درصدی در ضریب نفوذ اینترنت پهن باند با رسیدن به عدد 112.4 درصد که بالاتر از میانگین جهانی و منطقه است؛ می‏ت وان گفت زیرساخت ارتباطی قابل قبولی برای رشد تجارت الکترونیکی در کشور وجود دارد.

از سوی دیگر، آمار شاخص ‏های عملکرد تجارت الکترونیکی نشان از رشد مبلغی و تعدادی در تراکنش ‏‏های تجارت الکترونیکی دارد. ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی نسبت به سال 1398 با رشد 159 درصدی همراه بوده است. بعلاوه تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی با رشد 108 درصدی نسبت به سال 1398 مواجه بوده است که نشان از استقبال بیشتر خریداران از خرید اینترنتی بوده است.

همچنین بررسی آمار جمعیت ‏شناسی نشان ‏دهنده تعداد رو به رشد واحدهای تجارت الکترونیکی است. با اینحال در سال 1399 نیز سهم زنان از مالکیت واحدهای تجارت الکترونیکی 14 درصد بوده و بسیار کمتر از مردان است. علاوه بر این، بیش از 93 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از سرمایه شخصی خود جهت راه‏اندازی و توسعه استفاده می ‏نمایند.

در نهایت با در نظر گرفتن امار ارائه شده، می ‏توان نتیجه گرفت که هر چند تجارت الکترونیکی در ایران به طور کلی در مسیر رشد قرار دارد اما همچنان با موانعی از قبیل شرایط اقتصادی پرنوسان، ایجاد محدودیت ‏های متعدد، سیاستگذاری ‏های نادرست و عدم آموزش و اطلاع رسانی کافی به عموم در خصوص تجارت الکترونیکی روبروست که می بایست جهت رفع آنها به بهبود عملکرد در حوزه سیاستگذاری، فرهنگ ‏سازی و آموزش پرداخته شود.




خبرنگار : پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: