اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۲۳۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 02 May 2021
اردكانيان در نشست خبري مشترك با وزير برق عراق خبر داد:
وزير نيرو در خصوص مطالبات ايران از عراق در بخش انرژي گفت: در مقايسه با بخش گاز،‌ مطالبات بخش برق بسيار عدد كمتري است و در حال پيگيري هستيم و وزير برق عراق امروز وعده كردند كه با سرعت بيشتري در هر دو بخش برق و گاز پرداخت‌هاي خود را انجام دهند.
وعده عراق براي پرداخت سريعتر مطالبات ايران در بخش‌هاي برق و گازبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، رضا اردكانيان روز يكشنبه در نشست خبري مشترك با وزير برق عراق در پاسخ به سوالي درباره ميزان صادرات برق ايران در تابستان امسال به عراق اظهار داشت: به دليل ارتباطي كه با همه كشورهاي همسايه داريم امكان تبادل انرژي وجود دارد، يعني از يك كشور همسايه برق مي‌خريم و به  كشور دیگر همسايه برق مي‌فروشيم.

وي افزود: چون كشوري كه به ما برق مي‌فروشد وجه آن را نقدا مطالبه مي‌كند، كشوري هم كه برق مي‌خرد وجه آن را بايد بموقع پرداخت كند. اين از موضوعاتي است كه برادران عراقي ما هم در جريان آن هستند و مي‌دانند كه همواره تلاش كرديم شرايط آنها را هم در نظر بگيريم اما اين موضوع نسبي و طرفيني است.

اردكانيان گفت: در بخش واكسن هم ديروز رئيس جمهوري اسلامی ایران اعلام كردند كه دولت جمهوري اسلامي ايران يك و نيم ميليون دلار براي واكسن در نظر گرفته و با تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اقدام‌هاي لازم از طرف بانك مركزي صورت خواهد گرفت و روساي كميسيون‌هاي مشترك همكاري هاي اقتصادي در جاهايي كه منابع مالي داريم پيگيري تامین این منابع را خواهند كرد.

وي اظهار داشت: بنده به دليل اين مسئوليت در كميسيون‌هاي مشترك با عراق و فدراسيون روسيه اين كار را دنبال مي‌كنم و جزو اولويت‌هاي كاري من به عنوان وزير نيرو است. يك پيگيري مستمر روزانه است در عين حالي كه تصميم داريم از اين محل، منابع ارزي لازم براي سبد كواكس را هم پرداخت ‌كنيم تا آن ميزان واكسني كه وزارت بهداشت نياز دارد و برنامه‌ريزي كرده‌اند زودتر وارد کشور شود.

اردكانيان با اشاره به سفر وزير برق عراق به تهران و ديدار وي با وزير نفت جمهوري اسلامي ايران و بازديدهايي كه از بخش صنعت برق و گاز كشورمان خواهند داشت، از ميزباني تهران از وزیر برق عراق تا فردا خبر داد و گفت: كميسيون همكاري‌هاي مشترك اقتصادي ايران و عراق بعد از سال‌ها، سال گذشته در تهران برگزار شد و از طرف ايران، وزارت نيرو و از طرف عراق، وزارت تجارت اين كشور مسئول اين كميسيون هستند، اما همكاري‌هاي وزارت برق عراق با وزارت نيرو و وزارت نفت وسعت زيادي دارد.

وي افزود: اين سفر عمدتا در راستای تنظيم ترتيب‌هاي مالي براي پرداخت بدهي‌هاي عراق به طور عمده به شركت ملي گاز ايران و مقداري هم به شركت توانير است و البته به قرار اطلاع، چارچوب خوبي را با وزير نفت كشورمان توافق كرده‌اند.

اردكانيان ادامه داد: با توجه به اين كه از حدود يك ماه پيش، رئيس جمهوري به من دستور داد براي تامين ارز مورد نياز واردات واكسن از نقاط مختلف جهان با تاييد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي پيگير باشم، در نشست امروز هم مذاکرات خوبي در این خصوص داشتيم، البته تماس‌هاي من به طور مستقيم با بانك تجارت عراق است و تقريبا روزانه با رئيس اين بانك در تماس هستم.

وي خاطرنشان كرد: ترتيب‌هايي بايد در تهران، بخشي در بغداد و بخشي در مسكو داده می‌شد و خوشبختانه همه ترتيب‌هاي قراردادي مهيا شده و انتظار ما اين است كه نخستين پرداخت‌ها(از سوي عراق) ظرف روزهاي آتي انجام شود و بتوانيم مسائل مالي قراردادهاي خرید دو ميليون دوز و 60 ميليون دوز واکسن را هم بموقع حل كنيم كه هيچگونه وقفه و اختلالي براي ورود برنامه‌ريزي شده واكسن‌هاي مورد تاييد وزارت بهداشت پيش نيايد.

وزير نيرو گفت: علاوه بر مسكو،‌ نقاط و مسيرهاي ديگري هم هست كه در حال دنبال شدن است اما مانند هر كار ديگري اين اولين مورد كمي وقت گيرتر است تا مسير باز شود و همه چيز مهيا باشد كه ان‌شاءالله در آخرين گام‌هاي خودش قرار دارد.

اردكانيان در پاسخ به سوالي در خصوص كمبودهاي احتمالي آب و گاز براي صادرات انرژي به عراق از سوي ايران اظهار داشت: ما امسال حدودا 50 درصد نسبت به سال قبل دچار كم بارشي هستيم، سال بسيار خشكي است و علاوه بر مشكل در بخش آب كه با آن مواجه هستيم، اين مسئله در توليد برق هم در ايران اثرگذار است و حدود 3 هزار مگاوات توليد برق‌آبي‌هاي ما امسال نسبت به سال گذشته كمتر خواهد بود.

وي گفت: طبيعي است كه از مدتي قبل برنامه‌ريزي را در اين زمينه شروع كرديم و اميدواريم به ترتيب با توجه به اولويت‌ بندي‌هايي كه داريم بتوانيم آب و برق را تامين كنيم. شرايط كرونايي،‌ حساسيت تامين بموقع و كافي آب و برق در داخل كشور را بيشتر مي‌كند و ما متعهديم آب و برق مورد نياز مصرف داخلي را بتوانيم تامين كنيم. البته مردم هم در جريان هستند و ان‌شاءالله همكاري خواهند داشت كه امسال مصرف معقولي داشته باشيم.

اردكانيان در پاسخ به سوال دیگری درباره ظرفیت تولید برق در کشور تصريح كرد: ظرفيت نصب شده ما به پشتوانه تلاش‌هايي كه در 40 سال گذشته صورت گرفته از حدود 7 هزار مگاوات در ابتداي پيروزي انقلاب به 85 هزار مگاوات رسيده است. قراردادي كه با وزارت برق عراق برای صادرات داريم حداكثر حدود 1300 مگاوات است.

وي افزود: قرارداد ما با وزارت برق عراق بر اساس فرمولي است كه قيمت انرژي، نهايتا به يورو مي‌بايست به شركت توانير پرداخت شود. در سفر قبلي من به بغداد با توافقي كه با وزارت برق عراق و بانك تجارت اين كشور انجام شد حساب يورويي براي هر دو شركت توانير و ملي گاز در بانك تجارت عراق افتتاح شد و اگر قرارداد محترم بماند هر دو سمت آن محترم خواهد ماند. يعني پرداخت‌ها يورويي صورت گيرد، صادرات برق و گاز هم طبق قرارداد انجام خواهد شد.

اردكانيان در خصوص نياز برق عراق اظهار داشت:‌ ما هم متوجه مشكل تامین و مصرف برق در عراق هستيم. مصرف سرانه برق در عراق بسيار بالاست؛ بخشي به خاطر شرايط اقليمي و بخش بزرگتر آن به خاطر تلفات وسيع برق در شبكه توزيع است. تلفات انرژي در شبكه توزيع ايران حدود 9 درصد و اين رقم در عراق حدود 50 درصد است.

وي يادآوري كرد: از دو سال پيش پيشنهاد مكتوبي را در قالب يك قرارداد به وزارت برق عراق داديم كه شركت‌هاي ايراني آمادگي دارند ظرف مدت حداكثر دو سال تلفات شبكه توزيع برق عراق را از حدود 50 درصد به حدود 20 درصد كاهش دهند و اين يعني افزايش ظرفيت انرژي در عراق به ميزان 30 درصد كه بسيار بيش از انرژي وارداتي از ايران است، اما متاسفانه اين قرارداد در حالي كه از سمت شركت‌هاي ايراني امضا شده و رقم آن هم بالا نيست و حتي پرداخت آن هم مي‌تواند در طول زمان صورت گيرد هنوز از سمت عراق امضا نشده است.

اردكانيان تاكيد كرد: ما آمادگي داريم كه از همه توان فني و مهندسي براي كمك به خواهران و برادران عراقي استفاده كنيم.









نام:
ایمیل:
* نظر: