اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۲۳۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 27 April 2021
معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور با تاکید براینکه برنامه ای برای جیره بندی آب در سطح کشور نداریم ، گفت: در حال حاضر ۲۸۲ شهر کشور دارای تنش آبی هستندو سال گذشته ۵۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای شهرهای داری تنش آبی اختصاص داده شد که اگر این بودجه تامین نمی شد تعداد شهرهای دارای تنش آبی به بیش از 600 شهر می رسید.
کشفی:برنامه ای برای جیره بندی آب در سطح کشور نداریمبه گزارش خبرنگار عصرپرس، حمیدرضا کشفی معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور  در نشست خبری با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی بارندگی در سال ۱۴۰۰ ،گفت: در حوزه مرزی و شرق مناطق کشور مانند خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان تا ۸۰ درصد کاهش بارندگی را داشته ایم که متاسفانه امسال وضعیت نامطلوبی  در بخش آب در سطح کشور داریم که نیازمند همکاری بیشتر مردم در بحث رعایت الگوی مصرف آب می باشد. 

 تنش آبی در۲۸۲ شهر کشور 

وی با بیان اینکه ۲۸۲ شهر کشور دارای تنش آبی هستند، گفت: از این تعداد ۱۰۱ شهر قرمز ، ۵۵ شهر نارنجی و  ۱۲۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند ، که پیش بینی می شود امسال ۷ هزار روستا با تانکر ابرسانی شود که ۲ هزار روستا نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 

برنامه ای برای جیره بندی آب نداریم 

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور  با تاکید براینکه برنامه ای برای جیره بندی  آب در سطح کشور نداریم ، گفت: در حال حاضر ۲۸۲ شهر کشور دارای تنش آبی  هستندو سال گذشته ۵۰ میلیون یورو از محل صندوق  توسعه ملی برای شهرهای تنش دار آبی  اختصاص داده شد که اگر این بودجه تامین نمی شد تعداد شهرهای دارای تنش آبی  به بیش از ۶۰۰  شهر می رسید.

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور  تاکید کرد: خوشبختانه تهران جز شهرهای دارای تنش آبی قرار ندارد اما امکان کاهش فشار آب برای کنترل و جلوگیری از قطعی آب در سطح استان وجود دارد. 

کیفیت آب خط قرمز ماست 

کشفی در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه چند پروژه برای عبور از تنش آبی در حال اجراست گفت: کیفیت خط قرمز ما هست که در این راستا در سال ۹۹ سند پایداری ‌‌مدیریت تنش ۱۴۰۰ تنظیم شد که مهم‌ترین ان ارتقا کیفی و بازسازی تاسیسات آبی ، پایدار سازی وتامین برق ، افزایش پایدار سازی آب است و در حال حاضر نیز ۲۴۳ پروژه در ۴۱۱ شهر شروع شده که در بخش تولید ۱۳۶ پروژه تعریف شده است.

استفاده از ۱۶ میلیون کولر آبی در سطح کشور 

کشفی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر عصرپرس در خصوص موضوع جایگزینی کولرهای آبی فرسوده اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶ میلیون کولر آبی در کشور در حال استفاده است و طبق اعلام وزارت صمت هر سال به طور متوسط ۵۰۰ هزار دستگاه جدید هم تولید می‌شود.
 
براساس مطالعات پایلوت که در استان یزد انجام شده، در شهر یزد ۲۶۰ هزار کولر آبی و در کل این استان ۴۰۰ هزار دستگاه در حال فعالیت است. هر کولر آبی در شهر یزد در سال ۴۰ متر مکعب مصرف آب دارد که با احتساب ۴۰۰ هزار دستگاه، ۱۶ میلیون متر مکعب یعنی ۱۵ درصد آب سالانه این استان به مصرف کولرهای آبی می‌رسد.

همزمانی گرما با بحران کرونا 

وی با بیان اینکه همزمانی گرما و کرونا چالش اصلی برای تامین آب مورد نیاز شرب است، تصریح کرد: در خصوص مصرف بهینه آب در کولرهای آبی و گازی نقشه راه مشخصی وجود ندارد اما استانداردسازی کولرهای گازی و افزایش بهره‌وری کولرهای آبی در دستور کار است.

وی درباره برداشت آب و شیرین کردن آب دریاها تصریح کرد: برای برداشت آب از خلیج فارس، عمان و خزر مطالعات زیادی انجام شده و در حوزه خلیج فارس، کار ساخت آب شیرین‌کن برای انتقال ۵۸۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز در حال انجام است و از اثرات تامین آب توسط آب شیرین‌کن‌ها این است که تعدادی از شهرها که در گذشته در لیست شهرهای دارای تنش بودند، امسال مشکلی ندارند چون به وسیله آب شیرین‌کن‌ها آب مورد نیاز تامین خواهد شد.

افزایش تامین آب از آب شیرین‌کن‌ها به یک میلیون متر مکعب 

سخنگوی شرکت آبفای کشور ادامه داد: با توجه به هزینه و تعرفه شرب تامین آب توسط آب شیرین‌کن‌ها صنایع به این بخش ورود کرده‌اند و در خطوطی که اجرا می‌شود تخصیص آب نیز در نظر گرفته شده است. با توجه به موضوع گران بودن تامین آب شرب توسط آب شیرین‌کن‌ها که یک متر مکعب آن ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان خواهد بود، احداث و انتقال آب از دریا توسط صنایع انجام خواهد شد.

کشفی یادآور شد: ۵۸۰ هزار متر مکعب تامین آب از آب شیرین‌کن‌ها در فاز بعدی به یک میلیون متر مکعب خواهد رسید.

کاهش مصرف ۳ درصدی آب در طرح آب امید 

وی درباره اجرای طرح آب امید و تاثیر آن بر کاهش مصرف اظهار داشت: این پروژه از ابتدای دی ماه سال گذشته آغاز شد و طی ۳ ماهه زمستان ۳ درصد کاهش مصرف را شاهد بودیم.

۵۰ درصد شهرهای کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند

وی گفت: ۶.۵ میلیارد متر مکعب سالانه در شهرها آب مصرف می‌شود و ۵۰ درصد شهرها تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند. حدود ۳ میلیارد متر مکعب ظرفیت تصفیه می‌توانیم داشته باشیم که البته همه این رقم نمی‌تواند در اختیار ذینفع بخش صنعت قرار گیرد، بخشی نیز باید به آبخوان‌ها تزریق شود تا محیط زیست نیز دچار آسیب نشود اما اگر پروژه فاضلاب تکمیل شود ۱.۲ میلیارد متر مکعب پساب قابل واگذاری به صنعت است.

مشکل تامین و تولید ۱۵ درصد آب در سطح کشور 

وی درباره کاهش میزان مصرف و تاثیر آن در عبور از تنش آبی تابستان گفت: طبق آمار، تا پایان تابستان ۱۵ درصد مشکل تولید داریم که اگر صرفه‌جویی شود این مشکل را نخواهیم داشت البته در شهرها و مناطق مختلف این رقم متفاوت خواهد بود

هیچگونه افزایش قیمتی برای آب در نظر گرفته نشده است 

سخنگوی شرکت آبفای کشور درباره افزایش تعرفه آب نیز گفت: طی تابستان غیر از ۱۶ درصد افزایش که از اول خرداد ماه و بعد از مصوبه هیات وزیران اعمال خواهد شد هیچگونه افزایش قیمتی در نظر گرفته نشده است.

معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور یادآور شد: براساس پیش بینی ها ممکن است تا چند سال آینده خشکسالی ادامه داشته باشد بنابراین باید به فکر مخازن سدها در سال‌های آینده نیز باشیم.

۲۵ درصد آب بدون درآمد در سطح کشور 

کشفی درباره هدررفت آب در کشور بیان کرد: متوسط هدررفت واقعی حدود ۱۲ درصد و هدررفت ظاهری نیز ۱۳ درصد است و به طور کلی ۲۵ درصد آب بدون درآمد داریم که نیمی از آن هدر می‌رود حتی در استان‌هایی مثل خوزستان و بوشهر آب بدون درآمد ۴۰ درصد است. ما بنا داریم که در مناطقی که آب گران وارد شبکه می‌شود، میزان هدررفت کاهش یابد.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای کاهش هدر رفت آب 

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته دولت اعتبار خاصی برای کاهش هدررفت اختصاص نداده است. امسال ۵۰۰ میلیارد تومان برای کاهش هدررفت در نظر گرفته شده است.



خبرنگار: پروین مرادی

نام:
ایمیل:
* نظر: