اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - 08 February 2017
رویترز به نقل از منابعی در دولت آمریکا بیان کرده است که کاخ سفید مشغول بررسی طرحی است که می تواند به جای دادن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در لیست سیاه تروریستی آمریکا، منجر شود. این مساله دو نکته اساسی را در دل خود دارد.
یک سورپرایز آخر هفته ای دیگر ترامپ برای ایران

عصرپرس:در حالی که به نظر میرسد تلاشهای دولت جدید آمریکا برای اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران به قصد مهار آن تازه شروع شده است و ادامه خواهد داشت، رویترز به نقل از منابعی در دولت آمریکا بیان کرده است که کاخ سفید مشغول بررسی طرحی است که می تواند به جای دادن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در لیست سیاه تروریستی آمریکا، منجر شود. این مساله دو نکته اساسی را در دل خود دارد.

 به گزارش تابناک،به گفته مقام های رسمی که نامی از آنها برده نمی شود، چندین نهاد دولتی آمریکا برای تصمیم گیری در خصوص جای دادن سپاه پاسداران در لیست سیاه، مورد مشاوره قرار گرفته اند حال آنکه واشنگتن پیشتر نیز چندین شخص حقیقی و حقوقی وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را مورد تحریم قرار داده است.

 رویترز به طور مستقیم کپی از طرح مورد بررسی از سوی دولت واشنگتن را رؤیت نکرده است و هنوز معلوم نیست که آیا چنین طرح چالش برانگیزی در قالب یک فرمان اجرایی به امضای «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری تازه کار آمریکا، خواهد رسید یا خیر. این درحالی است که کاخ سفید نیز تاکنون در این خصوص پاسخی به رویترز نداده است.

هرچند این مساله هنوز به شکل رسمی از سوی مقامات کاخ سفید مطرح نشده است، اما بر اساس سوابق گزارش های مشابه پیش از اینکه همگی آنها در ابتدا از سوی رویترز مطرح شده بود، بیان میکند که احتمالاً ظرف هفته آینده یا آخر این هفته – روز جمعه – باید منتظر تصمیم نهایی کاخ سفید برای قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سیاه تروریسم آمریکا از سوی دولت ترامپ باشیم.

ترامپ طی هفتههای اخیر به خوبی نشان داده است که قصد دارد در هر آخر هفته یک شگفتی جدید برای ایران رو کند و احتمالاً برنامه این هفته دونالد ترامپ قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سیاه است.

دو نکته در مورد تصمیم کاخ سفید

آنچه به نظر میرسد این است که فشار های دولت جدید آمریکا بر روی ایران که اکنون به تدریج از ابعاد متفاوتی برخوردار شده است، به شکلی شفاف استراتژی دولت جدید آمریکا برای برخورد و مهار ایران را نشان میدهد. دولت ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا با استفاده از محدود کردن قدرت مانور ایران در حوزه نظامی و دفاعی به ویژه در مواردی که ایران اساساً از دست برتر در آنها برخوردار است، دوره ای جدید از مهار ایران را شروع کند.

دو حوزه ای که در ابتدا مورد توجه دولت ترامپ قرار گرفته است، که احتمالاً میتوان سر نخ هایی از مشاوره های بنیامین نتانیاهو و احتماملا مقامات عربستان سعودی را پیدا کرد، اول حوزه موشکی است که طی سالهای اخیر ایران پیشرفت قابل ملاحظه ای در آن داشته است و بعد از آن هدف قرار دادن مستقیم سپاه پاسداران  و به شکل غیر مستقیم سپاه قدس و شاخههای وابسته به آن  به عنوان اصلیترین فاکتور اثر گذار در نفوذ منطقه ای ایران است.

بدون شک قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سیاه تروریسم به معنی فشارهای بیش از پیش آمریکا بر بازوی اصلی نفوذ ایران در منطقه است. قرار گرفتن این نهاد در این فهرست به معنی اعمال تحریم های اقتصادی بر نهادهای وابسته و همکار آن از جمله بانک ها، شرکت ها و …  و همچنین محدودیتهای اساسی در سفرهای خارجی برای اعضای مشخص شده خواهد بود.

به این ترتیب ایالات متحده مجدداً بازی را آغاز خواهد کرد که پیش از این تحریم های بینالمللی قبل از توافق هسته ای تا حدی همان نقش را ایفا میکردند: محروم شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دسترسی مستقیم به منابع و تحریم بانکها و شرکت هایی که به شکل مستقیم با سپاه پاسداران فعالیت دارند.

این مساله البته چالش های زیادی را پیش پای دولت ترامپ قرار میدهد که از تبعات اصلی آن در خطر افتادن جدی برجام و توافق هسته ای است. این تصمیم میتواند به شکل غیر مستقیم بسیاری از جنبههای حقوقی برجام را نقض کرده و منجر به تضعیف اساسی آن شود. از همین روی است که به گفته رویترز اکنون مقامات آمریکایی قبل از تصمیم نهایی برای این کار مشغول بررسی ابعاد مختلف و احتمالی آن هستند.

نکته مهم دیگری که در مورد این تصمیم باید به آن اشاره کرد آن است که تحریم سپاه پاسداران و وارد کردن آن به لیست سیاه، اساساً به معنی آن است که ایران در آینده مبارزه با داعش در سوریه هیچ نقش مستقیمی بر عهده نخواهد داشت. به عبارت دیگر ترامپ قصد دارد با این حربه به شکلی اساسی پای ایران را از معادلات آتی سوریه قطع کند، زیرا اکنون مهمترین بازوی عملیاتی ایران در سوریه چه به شکل مشاوره ای و غیر از آن سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی است.

واضح است که ترامپ به این نتیجه رسیده است که تلاش برای جدا کردن روسیه از ایران و مجاب کردن روس ها به رها کردن ایران، هدفی نیست که زود عملیاتی شود و از آنجایی که ایران نقش پررنگی در مذاکرات صلح سوریه و مبارزه با داعش بر عهده گرفته است، بهترین راه بیرون راندن ایران از آینده سوریه، قطع کردن بازوی اجرایی و عملیاتی ایران در این کشور است. بدون حضور عملیاتی در مبارزه با داعش، قطعاً دلیلی برای حضور ایران در مناسبات آینده سیاسی سوریه نیز وجود ندارد و به همین ترتیب مبارزه با داعش نیز به احتمال بسیار زیاد بدون حضور ایران انجام خواهد شد.

این دقیقاً هدفی است که اسرائیل و عربستان سعودی آرزوی آن را داشته اند. قطع شدن پای ایران از سوریه میتواند خیال اسرائیل را از عدم شکلگیری یک حزب الله دیگر در سوریه راحت کرده و قدرت عربستان برای مانور سیاسی گستردهتر در این کشور را بیشتر کند. دونالد ترامپ در راستای تقویت متحدان منطقه ای خود به نظر قصد دارد نقطهای مطمئن را هدف بگیرد: سپاه پاسداران، بازوی نفوذ منطقه ای ایران.

این تصمیم اگر اجرایی شود، تصمیمی بسیار مهم است. اهمیت آن به هیچ عنوان کمتر از فشارهای آمریکا بر برنامه موشکی و یا منع مسلمانان از ورود به آمریکا یا تحریم محدود ایران نیست. زیرا همه اینها در یک راستا قرار دارند و آن استراتژی جدید برای شروع دوره ای تازه از مهار ایران در منطقه است. ذهنهای نظامی آمریکا یعنی مایکل فلین و جیمز ماتیس گویا مشاوره های جدی به ترامپ در این زمینه داده اند.

این تصمیم بسیار خطرناک است و به نظر میرسد که ایران باید به شدت برای مقابله با آن آماده باشد. نکته خوب ماجرا آنجا است که تحریم سپاه پاسداران احتمال نقض مستقیم با غیر مستقیم برجام را افزایش میدهد مگر آنکه وزارت خزانه داری آمریکا سعی کند این تحریم ها را بسیار محدود و کنترل شده اعمال کند. در هر صورت در صورت اجرایی شدن این تصمیم ایران باید به سرعت با مطرح کردن موضوع در محافل دیپلماتیک و مسیرهای تعیین شده، به مقابله با این سورپرایز جدید آخر هفتهای ترامپ بپردازد.


یک سورپرایز آخر هفته ای دیگر ترامپ برای ایران

نام:
ایمیل:
* نظر: