اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - 06 February 2017
وزیر نیرو
چیت چیان با اشاره به اهمیت کیفیت آب گفت: برای اولین بار در تاریخ مدیریت منابع آب کشور برنامه آمایش آب توسط وزارت نیرو تدوین شد که براساس آن ۱۰.۷ میلیارد مترمکعب از آب‌های تجدید پذیر کشور برای مسائل زیست محیطی اختصاص یافت.

کیفیت منابع آبی و محیط زیست اولویت های دولت یازدهم است

سرویس اقتصادی عصرپرس: حمید چیت‌چیان در مراسم بهره‌برداری تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای میگون و لواسان با بیان اینکه کشور در شرایط خشکسالی های ممتد 16 ساله به سر می برد و با وجود بارش های مناسب جوی در هفته های گذشته، کمبود آب همچنان نگران کننده است.

وی افزود: در مشکلات آب عمده توجه به سمت کمبود آب است، معمولا مشکل کیفیت آب از سوی عموم مردم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالی که مسئله کیفیت آب به هیچ وجه کمتر از کمبود آب نیست.

وزیرنیرو با بیان اینکه کاهش کیفیت آب تشدید کننده کمبود آب است ادامه داد: نبود کیفیت در آب موجب پایین آمدن سلامت مردم و عدم استفاده از منابع آب موجود می‌شود به همین دلیل باید گفت 3 دلیل اصلی برای کاهش کیفیت آب وجود دارد که ازجمله آنها فاضلاب شهری، فاضلاب صنعتی و زهاب‌های کشاورزی مطرح می‌شود که در این بین فاضلاب صنعتی از دو مورد دیگر خطرناک‌تر است.

چیت‌چیان گفت: وقتی جمعیت در یک مکان ساکن می‌شوند میزان تولید فاضلاب افزایش می‌یابد که یا وارد رودخانه می‌شود یا به زمین نفوذ می‌کند و این موضوع عامل آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی می‌شود.

وی افزود: گاهی اوقات فاضلاب های صنعتی حاوی برخی فلزات سنگین و عوامل شیمیایی آلوده کننده هستند، بویژه در کشور ما که استفاده از سموم و کودهای شیمیایی به نسبت زیاد است، با انجام هر بار آبیاری اضافه این سموم و کودها وارد جریان آبهای سطحی و زیرزمینی می شود.

وزیر نیرو افزود: در دولت یازدهم موضوع کیفیت منابع آبی و محیط زیست در کانون توجه و اولویت قرار گرفته است.

وزیر نیرو ادامه داد: همانطور که گفتم یکی از توجهات اصلی در برنامه آمایش آب موضوع آب و محیط زیست بود به گونه‌ای که از مجموع آب‌های تجدیدپذیر کشور 7.10 میلیارد متر مکعب برای حیات رودخانه‌ها و تالاب‌ها اختصاص داده شد و علاوه بر این فشار قابل توجهی برای حل و فصل مسائل مربوط به تصفیه‌خانه فاضلاب اعمال شد.

چیت چیان افزود: اکنون 10.7 میلیارد مترمکعب از مجموع آب های تجدیدپذیر کشور به حیات رودخانه ها و تالاب ها و مصارف زیست محیطی تخصیص یافته و علاوه بر آن موضوع تصفیه خانه ها به شدت در کانون توجهات قرار گرفته است.

وی گفت: رودخانه جاجرود و سد لتیان حدود 30 درصد از آب مورد نیاز تهران را تامین می‌کند.

*مردم باید در مصرف آب مدیریت کنند

استاندار تهران گفت: زمانی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد چندموضوع در اولویت قرار گرفت از جمله آب، تصفیه فاضلاب، آلودگی هوا، محیط زیست و تعیین تکلیف سامان‌دهی صنایع و صنف‌های تولیدی بود.

سیدحسین هاشمی گفت: در ابتدای دولت یازدهم در تهران ٥٠ میلیون متر مکعب کسری آب داشتیم و هم‌چنین جاهایی مانند قیام‌دشت و شهرری با مشکل نبود کیفیت آب مواجه بودند که با اراده دولت و مجموعه آب و فاضلاب استان تهران نه تنها مشکل کمبود آب حل شد بلکه کیفیت به حدی رسید که امروز با جرأت بگوییم آب استان تهران هیچ‌ مشکلی ندارد.

هاشمی افزود: موضوع تصفیه فاضلاب در تمام سفرهای درون‌استانی رئیس‌جمهوری یکی از اولویت‌های مطرح‌شده از طرف ایشان بود به این دلیل که به فاضلاب تصفیه‌شده نیاز داریم چرا که بحث محیط زیست ازخود تصفیه خانه میگون و لواسان مهمتراست.چون هم در آب‌یاری فضاهای سبز و کشاورزی قابل استفاده است و هم محیط زیست را آلوده نمی‌کند.

وی گفت: اهمیت موضوع تصفیه فاضلاب به ‌گونه‌ای است که مجلس در ارائه بودجه سال ٩٦ آن را جزو چند اولویت خود قرار داده است

*1200 میلیارد تومان طرح آب و فاضلاب آماده بهره‌برداری است

محمد پرورش در آئین بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب‌های میگون و لواسان گفت: پنج تصفیه‌خانه از ٢٦ تصفیه‌خانه فاضلاب که مصوب شد امسال در سطح کشور ایجاد شود مربوط به آب و فاضلاب استان تهران است که شامل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب پرند، پردیس، پیشوا، لواسان و میگون است.

وی با اشاره به اینکه 2 تصفیه‌خانه میگون و لواسان موجب بالا رفتن سلامت شهروندان خواهند بود، گفت:  حدود هزار و 315 میلیارد تومان پروژه آماده افتتاح داریم که 84 میلیارد تومان آن در پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب میگون و لواسان 890 میلیارد تومان در تصفیه‌خانه فاضلاب پرند، 232 میلیارد تومان در تصفیه‌خانه پردیس و 110 میلیارد تومان در تصفیه‌خانه پیشوا هزینه شده است که البته تصفیه‌خانه پیشوا تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

پرورش اضافه کرد: پروژه طرح سلامت با اعتباری بالغ بر 170 میلیارد ریال است که تا پایان سال آماده بهره‌برداری خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به تعریف پروژه سلامت در طرح بزرگ قمر بنی هاشم تهران به ارزش 1700 میلیارد ریال که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید و همچنین بهره برداری از تصفیه خانه های فاضلاب میگون و لواسان در نزدیکی سد لتیان (که تامین کننده 30 درصد آب تهران است)، افزود: با اجرای این طرح ها کیفیت آب تهران بیش از پیش بهبود می یابد.

به گزارش عصرپرس: تصفیه‌خانه شهر میگون با ظرفیت 750 متر مکعب در شبانه‌روز و شبکه جمع‌آوری فاضلاب آن به طول 16 کیلومتر است،البته با اجرای این طرح 700 فقره انشعاب فاضلاب خانگی نیز اجرا شده است. فرایند و روش تصفیه فاضلاب شهر میگون به روش FBR است که جمعیت پیش‌بینی شده برای این طرح 8 هزار نفر و متوسط سرانه فاضلاب 180 لیتر برای هر نفر در روز است.

همچنین مدول اول تصفیه‌خانه اول شهر لواسان به ظرفیت 6 هزار متر مکعب در شبانه‌روز و خط انتقال پساب به طول 6.4 کیلومتر افتتاح شد.

تصفیه‌خانه فاضلاب در دو مدول با ظرفیت کل 12 هزار متر مکعب در شبانه‌روز به بهره‌برداری رسید.


کیفیت منابع آبی و محیط زیست اولویت های دولت یازدهم است

نام:
ایمیل:
* نظر: