اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۲۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - 13 March 2021
قرارداد طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی توربین ملی MGT-۷۵ میان گروه مپنا و شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو امضاء شد.
امضاء قرارداد استفاده از پیشرفته ترین توربین بومی کشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس؛ عباس علی آبادی در حاشیه مراسم امضا قرارداد نصب این توربین با شرکت برق حرارتی گفت: خروجی این نیروگاه بجای گاز گلخانه ای، بخار آب است که اثرات مثبتی در وضعیت زیست محیطی تهران خواهد داشت.

وی با اشاره به ارز آور بودن این توربین افزود: گروه مپنا به زودی این توربین را به بازار بین المللی عرضه خواهد کرد که به دلیل ویژگی‌های آن با استقبال بسیار زیادی مواجه خواهد شد.

علی آبادی با بیان اینکه ساخت توربین گازی از افتخارات مصنوعات بشر است و خدمات زیادی برای انسان‌ها داشته ادامه داد: ایران در این زمینه صاحب فناوری و دانش برای طراحی انواع این نوع ماشین است و البته این توربین متناسب با شبکه برق کشور و برای توسعه و ارتقاء شبکه برق طراحی و ساخته شده است.

مدیرعامل گروه مپنا گفت: توربین کلاس fmgt۷۵ دارای قدرت تولید ۲۲۰ مگاوات در سیکل ساده و بهره وری ۶۰ درصد در سیکل ترکیبی است که به زودی در مقیاس ملی در بسیاری از نیروگاه‌ها نصب خواهد شد.

وی افزود: ما در حال حاضر در نیروگاه‌های عراق از توربین‌های mgt۷۰ استفاده می‌کنیم، زیرا کشور عراق به دلیل سوخت موجود و شرایط اقلیمی، نیازمند توربین‌های ماندگار است که این نوع توربین نیز پاسخ مناسبی به این نیاز داده است.

علی آبادی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید نسبت به نیروگاه‌های قدیمی، کاهش مصرف آب تا یک دهم است.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به اینکه استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت در دنیا بسیار مورد توجه است گفت: با توجه به اینکه محل تولید برق در نیروگاه‌های تجدید پذیر با محل مصرف یکی نیست ما نیازمند ذخیره سازی برق تولیدی در این نیروگاه‌ها هستیم تا در جای دیگر مصرف کنیم به همین دلیل در جهان این برق به هیدروژن تبدیل و سپس در نیروگاه‌های حرارتی مصرف می‌شود که ما نیز در حال حرکت به این سمت هستیم.

در ادامه این مراسم محسن طرزطلب نیز با بیان اینکه نیروگاه بخار بعثت قدیمی‌ترین نیروگاه برق در داخل شهر تهران است اظهار داشت: در قالب این قرارداد نیروگاه قدیمی که آلایندگی دارد بازنشسته شده و اولین توربین ملی در محل این نیروگاه نصب خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های شرکت برق حرارتی و وزارت نیرو بازنشسته کردن نیروگاه‌های فرسوده بوده و در استان تهران به دنبال این هستیم که نیروگاهی ری طرشت و بعثت از مدار تولید خارج شده و با نیروگاه‌های جدید جایگزین شوند.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی گفت: در حال حاضر مناقصه نیروگاه طرشت برگزار شده و پیمانکار آن انتخاب شده است. در مورد نیروگاه بعثت اقدام عملی از امروز آغاز می‌شود و در مورد نیروگاه ری منتظر مصوبه تهاتر با نفت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: افزایش توان تولید برق در تهران در دستور کار است و با توجه به اینکه با کسری در این شهر مواجهیم لازم است که اقدامات این چنینی (استفاده از نیروگاه‌های جدید با راندمان بالا) در دستور کار قرار گیرد.

طرزطلب یادآور شد: سال 95 با مپنا تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که توربین کلاس اف وارد کشور شود که قرار شد سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد و امروز بعد از چهار سال ساخت توربین کلاس اف زیمنس در کشور بومی‌سازی شده است.

وی ادامه داد: مپنا به سطحی رسیده است که طراحی و ساخت توربین‌های کلاس اف را در کشور اجرا می‌کند.

طرزطلب گفت: قرار بود تامین مالی از طریق فاینانس باشد که با حمایت مپنا و وزارت نیرو به اعتبار فروشنده روی آوردیم و مپنا سرمایه‌گذاری را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امکان بازنشسته کردن نیروگاه بعثت به طور کامل مقدور نبود و مکان دیگری را نیز برای ساخت نداشتیم امیدواریم که سازمان محیط زیست همکاری کند تا مشکلی در اجرای پروژه نیروگاه بعثت نداشته باشیم.

به گزارش عصرپرس، توربین MGT-۷۵ که جدیدترین توربین گازی طراحی شده و ساخت گروه مپنا است، یک توربین گازی در سطح کلاس F پیشرفته است و توان رقابت با محصولات شاخص بین المللی در این کلاس را دارد. توربین MGT-۷۵ قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت های اصلی است. این ویژگی، در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت نیروگاه تاثیر فراوانی خواهد داشت.

تمهیدات در طراحی و توسعه توربین گاز MGT-۷۵ به گونه ای برنامه ریزی شده که با حفظ قابلیت های ممتاز در حوزه انعطاف پذیری عملکرد و راندمان بالا، در محدوده توانی ۱۹۰ تا ۲۳۰ مگاوات متناسب با نیاز مشتریان عرضه شود.

ظرفیت این توربین در سیکل ساده ۲۲۲ مگاوات و در کمترین سناریو سیکل ترکیبی ۳۳۰ مگاوات است. راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده ۳۹.۱ درصد و در حالت سیکل ترکیبی به بیش از ۵۹ درصد و حدود ۶۰ درصد خواهد رسید. مهم ترین مزیت این راندمان بالا، کاهش شدید مصرف سوخت و جلوگیری از آلایندگی محیط زیست است.

در این نیروگاه پیشرفته، علاوه بر توربین گاز، سایر تجهیزات اصلی مانند توربین بخار، ژنراتورها، بویلر، سیستم های برق و کنترل و نیز سامانه دیجیتال مانیتورینگ و بهره برداری بهینه مبتنی بر هوش مصنوعی که همگی محصولات بومی با طراحی و مالکیت معنوی ایرانی و ساخت کارخانجات گروه مپنا هستند، استفاده خواهند شد.

طراحی و توسعه توربین MGT-۷۵ و سایر تجهیزات اصلی در گروه مپنا طی هفت سال گذشته با هدف توسعه زیرساخت های کشور و رقابت پذیری بین المللی صورت پذیرفته است.

گروه مپنا پیش از این در اوایل سال ۱۳۹۶، در همین راستا توربین (۳) MGT-۷۵ را در کلاس Eپیشرفته رونمایی و بهره برداری کرد که از آن طرح تاکنون ۴۲ واحد (۲۶ واحد در داخل و ۱۶ واحد در خارج کشور) عرضه کرده و در حال بهره برداری است.










نام:
ایمیل:
* نظر: