اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۲۳۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - 13 March 2021
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) خبرداد:
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)،گفت: کاهش ارزبری، ایجاد اشتغال مستقیم، افزایش سطح دانش فنی و عمق داخلی از جمله اهداف پروژه ساخت یک رام قطار ملی بود.
صرفه جویی ۸ میلیون یورویی در ساخت یک رام قطار ملیبه گزارش عصرپرس، علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در مراسم امضای تفاهم نامه «بازسازی کامل ۳۱ رام قطار مترو تهران»، «طرح نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده شهر تهران» و «انعقاد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو»، بیان کرد: ماده ۵۴ قانون توسعه ششم توسعه تکلیفی را قانونگذار برای دولت تعیین کرده است که وزارت صنایع با همکاری معاونت علمی و فناوری و وزارت‌خانه راه و شهرسازی موضوع تجهیزات ریلی را در بخش دانش فنی طراحی و ساخت تجهیزات به حداقل ۸۵ درصد تا پایان برنامه ششم برساند.

او در ادامه افزود: معاونت علمی و فناوری در این زمینه برای رقم زدن این اتفاق پیش قدم شد. درنهایت تیر ۱۳۹۸ تفاهم نامه ای فی مابین در این راستا میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری تهران و صندوق نوآوری و شکوفایی منعقد شد. با همه موانع و مشکلات موجود از جمله شیوع ویروس کرونا، این قرارداد ۱۸ ماهه شکل گرفت.

امام درباره اهداف پروژه ساخت یک رام قطار ملی، توضیح داد: اهداف این پروژه این بود که دانش فنی به سطح ۸۵ درصد داخلی سازی برسد. در همین راستا یکپارچه سازی مجموعه ها و زیرمجموعه ها در دستور کار قرار گرفته است. کاهش قیمت تمام شده در گذشته تاکنون بیش از ۷۰ درصد قطارهای مترویی از خارج کشور تأمین می‌شد و در داخل کشور حدود ۳۰ درصد از تجهیزات تأمین و نصب می‌شد. ایجاد اشتغال و قطع وابستگی نیز از جمله اهداف این پروژه بود. 

به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)؛ مجموعه‌های عمده‌ای که در این پروژه نقش بازی کردند شامل واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی، گروه مپنا لوکوموتیو، شرکت تیوان ترمز و صدرا فن هستند.

او درباره قیمت تمام شده این پروژه گفت: مبلغ قرارداد اولیه این پروژه ۲۰ میلیون یورو توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش بینی شده بود که در عمل هشت میلیون یورو صرفه جویی و  هزنیه تمام شده برابر با ۱۲ میلیون یورو شد. ۸۵/۲ درصد در این پروژه دانش طراحی اتفاق افتاده است. ۳۰ درصد ارزبری خارجی در این پروژه داریم که موجب افتخار است.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در پایان، افزود: مترو تهران دو هزار و ۴۰۰ واگن تا سال ۱۴۰۰ نیاز دارد که با کاهش هزینه ساخت داخل، در قراردادهای پیشین مبلغ یک دستگاه واگن برابر یک میلیون و ۲۵۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار یورو بود که در انبوه سازی داخلی به ۹۱۷ میلیون یورو برسد. برای حدود ۵ هزار نفر به صورت اشتغال مستقیم، شغل برای کارخانه‌های واگن سازی کشور ایجاد خواهد شد./شهر
نام:
ایمیل:
* نظر: