اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۲۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - 14 February 2021
در بیست و یکمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی؛
برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های زنجان، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر نیرو در بیست و یکمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی بررسی و تصویب شد.
تاکید وزیر نیرو بر ضرورت مدیریت به‌هم پیوسته منابع آببه‌گزارش عصرپرس از  وزارت نیرو، "رضا اردکانیان" وزیر نیرو در بیست و یکمین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی که با حضور نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، استانداران، مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های زنجان، سمنان و کهگيلويه و بويراحمد برگزار شد، بر ضرورت مدیریت به هم پیوسته منابع آب به‌ویژه در مناطقی با اقلیم خشک و توزیع مکانی و زمانی متغیر بارش تاکید کرد.

وزیر نیرو حل مسائل آب را در گرو نگرش فرابخشی به این موضوع دانست و اضافه کرد: با فاصله گرفتن از بخشی‌نگری و لحاظ کردن پیوستگی میان بخش‌های مختلف، بایستی در خصوص این مهم چاره‌اندیشی شود.

"بنفشه زهرایی" مدیرکل دفتر مديريت مصرف و ارتقاي بهره‌وري آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی گفت: در بخش ابتدای جلسه به بررسی برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی استان زنجان پرداخته شد که برنامه این استان پیش از این در پنجاه و پنجمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ هجدهم آذر ماه 1399 مطرح و پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی کلیه دستگاه‌ها، در جلسه بیست و یکم کارگروه ملی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این نشست به چالش‌های منابع آب استان زنجان به‌ویژه در بخش منابع زیرزمینی پرداخته شد و مطابق با برنامه‌های ارائه شده توسط دستگاه‌های وظیفه مند در استان، در فاز اول برنامه سازگاری با کم آبی استان زنجان، صرفه‌جویی به‌میزان 275 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی و 30 میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و در مجموع 305 میلیون مترمکعب تا افق 1406 پیش‌بینی شده است.

زهرایی ادامه داد: در کاهش برداشت از منابع آب استان سهم بخش شرب 3.5 میلیون مترمکعب، بخش فضای سبز 2.2 میلیون مترمکعب و بخش کشاورزی 299 میلیون مترمکعب است. لازم به ذکر است که کاهش مصارف مورد انتظار در بخش کشاورزی در اثر اقدامات مشترک سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان حاصل خواهد شد.

مدیرکل دفتر مديريت مصرف و ارتقاي بهره‌وري آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با اشاره به اینکه در دستور کار دوم جلسه، برنامه سازگاری با کم‌آبی استان سمنان ارائه و مورد اظهارنظر قرار گرفت، اظهار کرد: برنامه استان سمنان نیز پیش از این در پنجاه و هفتمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ دوم دی ماه 1399 مورد بررسی قرار گرفته بود و پس از بازنگری برنامه بر اساس نظرات طرح شده در جلسه کمیته تخصصی، در جلسه بیست و یکم کارگروه ملی طرح شد.

وی افزود: با اجرای برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی استان سمنان در پایان برنامه هفتم توسعه بيش از 177 ميليون مترمکعب در برداشت آب از منابع زيرزميني استان صرفه‌جويي خواهد شد که از اين ميزان 171 ميليون مترمکعب در اثر اقدامات مشترک شرکت آب منطقه‌اي و سازمان جهاد کشاورزی استان حاصل خواهد شد.

همچنين طبق برنامه سازگاری با کم‌آبی مصوب شده، شرکت‌ آب و فاضلاب، سازمان صنعت، معدن، تجارت و شرکت شهرک‌هاي صنعتي و شهرداری‌های استان متعهد به کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی به ترتيب به میزان 1.26، 3.1 و 1.56 ميليون مترمکعب شدند که طی این برنامه 4.11 میلیون مترمکعب نیز اصلاح مصرف آب از طریق استفاده مجدد از پساب و جداسازی آب فضای سبز از شبکه شرب شهری انجام خواهد شد.

زهرایی با اشاره به اینکه در بخش پاياني اين جلسه نیز برنامه سازگاري با کم‌آبي استان کهگيلويه و بويراحمد ارائه شد، گفت: پيش از اين کليات اين برنامه در پنجاه و نهمين جلسه کميته تخصصي کارگروه ملي سازگاري با کم‌آبي مورد بحث و بررسي قرار گرفته بود و پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی کلیه دستگاه‌ها، اين برنامه در جلسه بيست و يکم کارگروه ملی به تصویب رسید.

مدیرکل دفتر مديريت مصرف و ارتقاي بهره‌وري آب و آبفای وزارت نیرو و دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی ادامه داد: در اثر اجراي برنامه سازگاري با کم‌آبي استان کهگيلويه و بويراحمد 58.74 ميليون مترمکعب صرفه‌جويي حاصل خواهد شد که 37.44 ميليون مترمکعب آن کاهش برداشت از منابع آب زيرزميني و 21.3 ميليون مترمکعب نيز کاهش برداشت از منابع آب سطحي خواهد بود.

 شرکت آب منطقه‌اي با اجراي اين برنامه 29 ميليون مترمکعب کاهش برداشت از منابع آب زيرزميني را انجام خواهد داد که 15 ميليون مترمکعب از اين صرفه‌جويي با همکاري سازمان جهاد کشاورزي انجام خواهد شد.

همچنين شرکت‌هاي آب و فاضلاب، شهرداري‌ها و صنعت، معدن و تجارت به ترتيب 7.15، 1.05 و 0.24 ميليون مترمکعب طي برنامه سازگاري با کم‌آبی استان کهگيلويه و بويراحمد برداشت آب از منابع آب زيرزميني را کاهش خواهند داد. به‌علاوه شرکت آب منطقه‌اي و سازمان جهاد کشاورزي با اجراي برنامه سازگاري با کم‌آبي در استان کهگيلويه و بويراحمد به ترتيب صرفه‌جويي 15 و 6.3 ميليون مترمکعب از منابع آب سطحي را انجام خواهند داد.

خاطرنشان می‌سازد، به منظور اجراي برنامه‌هاي تغذيه مصنوعي و پخش سيلاب و عمليات‌هاي آبخيزداري و آبخوان‌داري، شرکت آب منطقه‌اي و اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان کهگيلويه و بويراحمد به ترتيب اثربخشي 4 و 24.52 ميليون مترمکعبي بر منابع آب زيرزميني خواهند داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر: