اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۲۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - 09 February 2021
وزیر نیرو
وزير نيرو با اشاره به بهره‌برداري از پروژه‌هاي پويش #هرهفته‌_الف_ب_ايران در چهلمين هفته از اين پويش گفت: برنامه پويش به ايستگاه‌هاي فارس و اردبيل رسيده كه تاكنون با احتساب پروژه‌هاي امروز از 250 پروژه مهم وعده داده شده 227 پروژه با سرمايه‌گذاري حدود 64 هزار ميليارد تومان به مدار بهره‌برداري آمده است.
ايران چهارمين كشور دنیا در رده‌بندی تامین سوخت نیروگاهی از گازبه‌گزارش عصرپرس از وزارت نیرو، «رضا اردكانيان» روز سه‌شنبه در آيين بهره‌برداري از 8 پروژه بزرگ صنعت آب و برق با اعتبار سه هزار و 974 میلیارد تومان در دو استان اردبیل و فارس كه با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوري و وزیر نیرو در قالب چهلمین هفته پویش #هرهفته‌_الف_ب_ايران برگزار شد، افزود: امروز از استان فارس شروع مي‌كنيم و طرح‌هاي مهمي در سدسازي، آبرساني و جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب رسما افتتاح خواهد شد.

وي افزود: پنجاهمين سد مخزني ملي در دولت تدبير و اميد افتتاح خواهد شد و فراموش نكرديم كه در ابتداي انقلاب با 19 سد شروع كرديم و امروز صد و نود و چهارمين سد مخزني ملي در مدار بهره برداري قرار مي‌گيرد و تا پايان دولت به 201 سد خواهيم رسيد.

اردكانيان همچنين با اشاره به بهره‌برداري از تصفيه‌خانه آب فساگفت: اين چهل و چهارمين تصفيه خانه آب است كه در دولت تدبير و اميد افتتاح مي شود و تعداد تصفيه خانه‌هاي آب از 27 مورد ابتداي انقلاب به 163 مي رسد.

وي افزود: در بخش فاضلاب نيز كه نقش مهمي در ارتقاي بهداشت عمومي و همچنين تامين منابع آب  براي مصارف موجه دارد تصفيه خانه آب شهر جديد صدرا به مدار مي آيد و هفتاد و هشتمين تصفيه‌خانه فاضلاب است كه در اين دولت افتتاح مي شود و تعداد اين ها از 4 مورد ابتداي انقلاب به 246 مورد مي‌رسد.

وزير نيرو گفت: اين مسير تا پايان دولت ادامه خواهد داشت و تعداد تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب به 269 واحد مي‌رسد.

اردكانيان خاطرنشان كرد: در اين دولت، هر 50 روز يك سد مخزني ملي، حدود هر ماه يك تصفيه‌خانه فاضلاب و هر دو ماه يك تصفيه‌خانه آب به مدار بهره‌برداري آمده است.

وزير نيرو گفت: علاوه بر استان فارس كه در آن طرح‌هاي آب، نيروگاه‌هاي خورشيدي و فيبر نوري افتتاح مي‌شود، در استان اردبيل نيز اولين واحد بخار نيروگاه سيكل تركيبي سبلان به ظرفيت 160 مگاوات افتتاح مي‌شود.

وي افزود: كار بزرگي كه به بركت جمهوري اسلامي صورت گرفته احداث نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي است. از خروجي دو واحد نيروگاه گازي سوخت مورد نياز براي احداث يك واحد 160 مگاواتي بخار تامين مي‌شود كه علاوه بر بهبود شرايط زيست محيطي صرفه‌جويي قابل ملاحظه‌اي هم در استفاده از گاز براي واحد سوم دارد.

اردكانيان اظهار داشت: در كشور حدود 30 هزار مگاوات واحدهاي سيكل تركيبي از اين طريق احداث شده است. با توجه به اين كه هر واحد آن سالانه حدود 250 ميليون مترمكعب گاز صرفه جويي مي كند اين ميزان معادل 15.6 ميليارد متر مكعب گاز صرفه‌جويي شده در سال است.

وي افزود: اين رقم قابل ملاحظه‌اي است و يكي از افتخارات كشور ما اين است كه در جدول جهاني جزو كشورهايي هستيم كه سوخت نيروگاه هاي ما به ميزان زيادي از گاز كه نسبتا يك سوخت پاك محسوب مي‌شود، است.

اردكانيان ادامه داد: ايران چهارمين كشور بعد از آمريكا، روسيه و ژاپن است كه درصد بالايي از سوخت نيروگاه‌هاي آن با حدود 80 درصد از گاز تامين مي‌شود كه جهش قابل ملاحظه‌اي هم در اين زمينه در دولت تدبير و اميد صورت گرفته است.

وي افزود: نيروگاه‌هاي حرارتي كه در اين دولت به بهره برداري رسيده افزون بر 17 هزار و 400 مگاوات است كه اين رقم به بيش از 20 هزار مگاوات در پايان دولت خواهد رسيد.
نام:
ایمیل:
* نظر: