اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - 07 February 2021
در چارچوب تحقق سياست‌هاي کلان سند چشم‌انداز در افق سال ۱۴۰۴ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قوانين بودجه سنواتي در حوزه آب و انرژي و تقویت همکاری‌ها و توانمندی‌های وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو در زمینه استفاده بهینه از منابع آب و انرژي تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
وزارتخانه‌های نیرو و آموزش و پرورش تفاهم‌نامه همکاری امضا کردندبه‌گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، این تفاهم‌نامه روز یکشنبه بین «محسن حاجی‌میرزایی» وزیر آموزش و پرورش و «رضا اردکانیان» وزیر نیرو منعقد شد.

​این تفاهم‌نامه شامل همکاری لازم در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب و انرژي و ارتقای بهره‌وری در حوزه‌هاي يادشده از طریق استفاده موثر از منابع و امكانات موجود و گسترش ظرفيت همكاري‌هاي بين دستگاهي در دولت است.

در این چارچوب، بكارگيري ابزارهاي انگيزه بخش (نرم‌افزاري و سخت‌افزاري) براي تشويق اشخاص (حقيقي، حقوقي يا نهادهاي وابسته به آنها) به منظور تسهيل تحقق اهداف مشترك از جمله بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی و بکارگیری انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر متناسب با شرايط كشور، جهت‌دهی، سیاست‌گذاری و هدفمندسازی تسهیلات، تخفیفات و یارانه‌های اعطایی در تأمين آب و انرژی مدارس كشور و ساير فضاهای آموزشي وابسته به وزارت آموزش و پرورش، جهت نیل به اهداف مشترک اولویت‌دار است. 

گسترش ظرفيت‌هاي بخش آموزشي اعم از محتواي كتب و متون آموزشي، بازديدهاي علمي، همكاري‌هاي پژوهشي و آموزشي و استفاده حداکثری در چارچوب ارتقاي فهم عمومي و تخصصي مسائل آب و انرژي از دیگر اولویت‌های این بخش به شمار می‌رود. 

دیگر اولویت‌های این بخش را شكل‌دهي زنجيره‌هاي گسترده‌تر اجتماعي با مشاركت كانون خانواده و نهادهاي عمومي غيردولتي به منظور تسهيل اجراي برنامه‌ها و تحقق اهداف مشترك، بکارگیری زیرساخت‌های بالقوه و بالفعل طرفین اعم از آموزشی، پژوهشی، تخصصی و اجرایی در جهت تامین اهداف مشترک، ارتقاي سطح برخورداري از آب سالم و انرژي در تمامی مراكز آموزشي با اولویت مناطق كمتر توسعه يافته و ارائه يك الگوي همكاري موفق بين‌دستگاهي با هدف تعميم تجربيات مشترك شامل می‌شود.
 
هدف کلی از این تفاهم‌نامه، ارتقاي سواد آب و انرژي، آگاهی‌بخشی و فرهنگسازی، ایجاد نگرش و تغییرات رفتاری مثبت پایدار در جامعه مخاطب وزارت آموزش و پرورش اعم از دانش‌آموزان، مربيان، اوليا و ساير كاركنان برای حفظ منابع آبي و بکارگيري الگوهاي صحيح مصرف آب و انرژي است.

اهداف عملياتي این تفاهم‌نامه را نیز ارتقای سطح آگاهی از طریق ارائه آموزش‌های لازم در راستای اصلاح الگوی مصرف آب و انرژي، حفظ منابع‌ آب و محیط زیست به نوآموزان و مربیان پیش‌دبستانی، دانش‌آموزان، دانشجو معلمان، کارکنان اداری و آموزشی مدارس دولتی، پردیس‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان، اولیا و سایر کارکنان وزارت آموزش و پرورش، کاهش هزینه‌های مصرف آب و انرژی مراكز آموزشي به ويژه از طریق صرفه‌جویی و بكارگيري روش‌ها و ابزارهای بهینه‌سازي مصرف، اصلاح الگوی مصرف آب و انرژی از دوره پیش‌دبستان تا دانشگاه (دانشگاه فرهنگیان) و سطح جامعه شامل می‌شود.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر: