اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۲۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - 31 January 2021
وزير نيرو خبر داد:
وزير نيرو با اشاره به برقراري سامان جديدي در مديريت آب كشور، از استقرار مديريت حوضه آبريز براي 9 رودخانه اصلي خبر داد.
استقرار ساختار جدید بخش آب و مديريت حوضه آبريز براي 9 رودخانه اصلي كشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردكانيان روز يكشنبه در آیین افتتاح 13 پروژه بزرگ صنعت آب و برق در استان‌های خراسان شمالی و کردستان كه با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهوري در قالب هفته سی و نهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران برگزار شد، با تبريك به‌مناسبت طليعه چهل و سومين دهه فجر انقلاب اسلامي اظهار داشت: جاي خوشبختي است كه بعد از يكپارچه كردن شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي، سامان جديدي را براي مديريت آب كشور برقرار كرديم.

وي يادآوري كرد: هفته گذشته موفق شديم با مشاركت سازمان امور اداري، استخدامي كشور ساختار جديد مديريت آب كشور را نهايي و ابلاغ كنيم؛ به اين معنا كه معاونت آب وزارت نيرو و شركت مديريت منابع آب، يكي شدند و ساختار اين شركت، ساختار حوضه آبريز خواهد بود.

اردكانيان خاطرنشان كرد: با مديريت حوضه آبريز كه يك مديريت مشاركتي بين وزارتخانه‌هاي نيرو، جهاد كشاورزي، كشور و صمت، سازمان حفاظت محيط زيست و همه دستگاه‌هاي مرتبط با آب و نيز مجموعه‌هاي مردم نهاد و ظرفيت‌هاي دانشگاهي خواهد بود، براي استان‌هاي مستقر در هر حوضه آبريز اين نويد را خواهد داد كه در آينده از سد برخي تنازعات استاني در موضوع آب فاصله جدي مي‌گيريم و تمركززدايي قابل ملاحظه‌اي در اجراي امور و طرح‌ها خواهيم داشت.

وي همچنين اظهار داشت: امروز در قالب پويش #هرهفته_الف_ب_ايران در استان‌هاي خراسان شمالي و كردستان، دو استان مهم مرزي كشور طرح‌هايي با ارزش 4776 ميليارد تومان به بهره‌برداري‌ مي‌رسد.  

وزير نيرو از جمله اين طرح‌ها به سد مخزني رمشت در استان كردستان اشاره كرد و گفت: اين سد چهل و نهمين سد مخزني است كه در دولت تدبير و اميد به بهره‌‌برداري مي‌رسد و تعداد اين سدها تا پايان دولت دوازدهم به 57 سد افزايش خواهد يافت.

وي افزود: اين بدان معنا خواهد بود كه در طول هشت سال هر 50 روز به طور متوسط يك سد مخزني ملي در مدار بهره‌برداري قرار گرفته است.

اردكانيان خاطرنشان كرد: همچنين تصفيه‌خانه آب در سقز، آب شيرين و گوارا را از سد «چراغ ويس» براي مردم اين منطقه با جمعيت 140 هزار نفر در افق طرح تامين خواهد كرد.
وي گفت: اين تصفيه‌خانه، چهل و سومين تصفيه‌خانه آب است كه در دولت تدبير و اميد به بهره‌برداري‌ رسیده و تا پايان دولت دوازدهم به 56 واحد مي‌رسد.

به گفته اردكانيان، در دولت دوازدهم به طور متوسط هر دو ماه يك بار يك تصفيه‌خانه آب در مدار بهره‌برداري قرار گرفته است.

وزیر نیرو ادامه داد: تصفيه‌خانه فاضلاب در كامياران نيز براي جمعيت 87 هزار نفر امروز افتتاح مي‌شود كه هفتاد و هفتمين تصفيه‌خانه فاضلابي است كه تاكنون در دولت تدبير و اميد به مدار بهره‌برداري آمده و تعداد اين تصفيه‌خانه‌ها تا 101 واحد تا پايان دولت افزايش خواهد يافت.

اردكانيان افزود: در اين دولت به طور متوسط هر ماه يك تصفيه‌خانه فاضلاب وارد مدار بهره‌برداري شده و اين در حالي است كه در ابتداي انقلاب تعداد تصفيه‌خانه فاضلاب به عدد انگشتان يك دست هم نمي‌رسيد و مجموع اين تصفيه‌خانه‌ها تنها 4 واحد بود.

وي گفت: همچنين واحد سوم نيروگاه بخار «شيروان» به مدار بهره‌برداري مي‌آيد كه با افتتاح آن تاكنون در اين دولت 17 هزار و 600 مگاوات به ظرفيت نيروگاهي كشور اضافه شده و اين ميزان تا پايان دولت به 20 هزار مگاوات خواهد رسيد.

وزير نيرو افزود: همانگونه كه وعده شده به طور متوسط هر سال دو هزار و 500 مگاوات ظرفيت نيروگاهي كشور افزايش يافته است.

اردكانيان در عين حال اظهار داشت: علاوه بر پروژه‌هاي ساخت و سازي، پروژه‌هاي ساز و كاري نيز در بخش‌هاي آب و فاضلاب در دستور كار قرار دارد كه هر چند اين پروژه‌ها به طور مستقيم به ساخت سد يا نيروگاه ختم نمي‌شود، اما تسهيل كننده اجراي پروژه‌ها، سرعت دهنده خدمت‌رساني به مردم، افزايش راندمان و كاهش بروكراسي اداري است.




نام:
ایمیل:
* نظر: