اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - 19 December 2020
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تائید قانون لغو تحریم‌ها تاکید کرد: وقتی که قانونی به تایید شورای نگهبان می‌رسد، انتظار این است که همه قانون را به شکل واحد اجرا کنند که امیدواریم دولت محترم نیز این قانون را اجرا کند.
 کدخدایی:امیدواریم دولت قانون لغو تحریم‌ها را اجرا کندبه گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تشریح مصوبات تائید شده از سوی این شورا و تبریک به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار، از این مجاهدان عرصه سلامت به ویژه در ایام مبارزه با کرونا تشکر و قدردانی کرد.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره برخی اقداماتی که شائبه تبلیغات زودرس از سوی برخی چهره‌های را مطرح کرده، اظهار داشت: حوزه تبلیغات و اعلام آمادگی دو مقوله متفاوتی است که باید مرز‌های آن توسط قانون روشن شود.

کدخدایی افزود: فعلا این مسئله روشن نیست و ما نیز نمی‌توانیم اظهار نظر درستی در این خصوص داشته باشیم، اما اگر جایی مصداق تبلیغات مطرح شود، شورای نگهبان ورود می‌کند که تاکنون چنین چیزی گزارش نشده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که نظر او را درباره ورود شورای نگهبان به بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات شورای شهر جویا شد، گفت: در اداوار مختلف که قوانینی برای واگذاری نظارت بر انتخابات شورا‌ها به شورای نگهبان از سوی مجلس مطرح شده، بار‌ها اعلام کرده‌ایم که این کار از نظر اجرایی برای شورای نگهبان سخت است؛ چرا که ما امکانات و نیرویی برای بررسی صلاحیت نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر را نداریم و از سویی از حیث قانونی این ماموریت به شورا واگذار نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره اصلاح قانون انتخابات و نظر این شورا در این خصوص تصریح کرد: تا زمانی که مصوبه به دست ما نرسیده نمی‌شود اظهارنظر مشخصی در این رابطه انجام داد و هر نظری که اعلام شود، نظر شخصی است البته اصل اصلاح قانون اقدام خوبی است که مجلس شروع کرده، اما باید در ارتباط با مفاد طرح، ابتدا به دست ما برسد تا بتوانیم نظر کارشناسی خود را ارائه کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه دولت اعلام کرده قانون مجلس درخصوص لغو تحریم‌ها را بر اساس تفسیر خود اجرا می‌کند، آیا سازوکاری برای نظارت بر اجرای درست این قانون وجود دارد، خاطرنشان کرد: تفسیر قوانین عادی با مجلس و قانون اساسی با شورای نگهبان است. وقتی که قانونی به تایید شورای نگهبان می‌رسد، این انتظار است که همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی قانون را به شکل واحد به اجرا در بیاورند که امیدواریم دولت محترم نیز این قانون را اجرا کند.

کدخدایی درخصوص امکان برگزاری انتخابات آینده با توجه به شرایط کرونا به صورت رای مکاتبه‌ای و پستی گفت: ما همان طور که ضامن سلامت انتخابات هستیم، سلامتی مردم نیز برایمان اهمیت دارد. رای پستی یا مکاتبه‌ای و پستی نیازمند قانون است، اما ما گزینه‌های دیگری از جمله افزایش تعداد شعب سیار و ... را برای انتخابات آینده پیش بینی کرده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه بودجه و اشکالات آن نیز گفت: قانون بودجه از سالیان گذشته ایرادات متعددی داشته است. ما ایرادات قانون بودجه را بار‌ها و بار‌ها در سال‌های گذشته به دولت و مجلس اعلام کردیم که امیداوریم ایرادات آن اصلاح شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: