اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۱۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - 10 December 2020
در سی و ششمین هفته از افتتاح طرح‌های ملی و زیربنایی کشور با شعار تدبیر و امید برای جهش تولید قطعات یک، دو و سه راه‌آهن خواف – هرات با دستور روسای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

راه آهن خواف- هرات به بهره‌برداری رسید

به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، در سی و ششمین برنامه افتتاح جهش تولید راه آهن خواف – هرات تا ایستگاه روزنک به طول ۱۴۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد تومان که ارزش روز آن ۱۸۰۰ میلیارد تومان است،صبح امروز(پنجشنبه بیست آذر) به طور رسمی با دستور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و اشرف غنی روسای جمهوری ایران و افغانستان به بهره برداری رسید.

عملیات احداث راه آهن خواف – هرات بطول  ۲۲۵ کیلومتر شامل چهار قطعه است که قطعات ۱ و ۲ واقع در ایران بطول ۷۸ کیلومتر - از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی - قطعه سوم نیز از شمتیغ تا ایستگاه روزنک در کشور افغانستان بطول ۶۲ کیلومتر به همراه ساختمان ایستگاه روزنک به هزینه ایران و با هدف کمک به توسعه کشور افغانستان احداث شده است.  

سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به افتتاح راه‌آهن خواف – هرات درخصوص ارزش اقتصادی این خط و میزان ترانزیتی که در آن انجام خواهد گرفت، اظهار داشت: افتتاح راه آهن خواف – هرات یک خبر مسرت بخشی است که در واقع دو کشور فارسی زبان و همسایه ایران و افغانستان از طریق شبکه ریلی به هم متصل می شوند و با دستور روسای جمهور این دو کشور به طور رسمی اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: در این زمینه هفته گذشته قطار آزمایشی باری و مسافری را در این مسیر سیر دادیم و همه شرایط برای شروع عملیات رسمی مبادله ریلی مهیاست. این پروژه که تا ایستگاه روزنک ۶۲ کیلومتر در خاک افغانستان است خط ریلی آن ساخته شده است. از خواف تا این منطقه ۷۸ کیلومتر در خاک ایران و ۶۸ کیلومتر در خاک افغانستان است.

وی افزود: ادامه این خط ۸۰ کیلومتر است که تا فرودگاه شهر می رسد که این قطعه هنوز ساخته نشده است. این ششمین مرز ریلی کشورمان خواهد بود که این خط یک فرصت خوب برای افغانستان فراهم می کند که از این طریق به آب های آزاد دسترسی پیدا کرده و در مروادات با کشورهای ترکیه و کشورهای CIS بارهای صادراتی خودش را از طریق ایران ترانزیت کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی ارزشمند ایران می تواند فرصتی برای کشورهای محصور در خشکی مثل افغانستان برای مبادله با دیگر کشورها باشد، گفت: در این خط ظرفیت ۱.۷ میلیون تن ترانزیت از ترکیه به افغانستان و از کشورهای CIS و کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

وی افزود: بخش خصوصی و شرکت های حمل و نقل ریلی و همچنین بخش بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران مذاکرات مفصلی را در این خصوص شروع کرده اند که سهم بیشتری از این مسیر ترانزیتی را به کشورمان اختصاص دهیم. در بحث صادرات و واردات بین دو کشور برآورد ۳ میلیون تن بار در شرایط موجود وجود دارد که البته این خط ظرفیت ۶ میلیون تن دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد اینکه ۸۰ کیلومتر باقی مانده تا فرودگاه هرات چه موقع تمام می شود، گفت: این پروژه در این تفاهم نیست و خود افغانستان مسئولیت ساخت آن را دارد و ایران بخش خودش را کامل کرده است. ظرفیت کنونی ساخته شده ۶ میلیون تن است که امکان توسعه دارد. این مساله در طرح توسعه افغانستان در ادامه مسیر به مزار شریف وجود دارد و می تواند یک کریدور بسیار خوبی برای ارتباط چین با ایران و ترانزیت به اروپا را از این مسیر نزدیک فراهم کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص استفاده از ظرفیت های داخلی در حمل و نقل ریلی تصریح کرد: از ابتدای امسال هرماه مراسم افتتاح و آغاز بهره برداری از ناوگان تولید داخل را داشته ایم. در این زمینه از سال گذشته هیچ ناوگان خارجی وارد کشور نشده است و در سال ۹۸ که به سال رونق تولید نامگذاری شده بود تولید ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی باری، مسافری و لکوموتیو ساخته و به شبکه ریلی اضافه شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: