اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - 21 January 2017
رئیس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ارتقای فرهنگ عمومی منابع طبیعی و محیط زیست سبب شده است که ما شاهد کاهش تخریب و تصرف 38 درصدی منابع طبیعی در سال جاری نسبت به سال گذشته باشیم.
ارتقای فرهنگ عمومی، کاهش تخریب منابع طبیعی
سرویس اقتصادی عصرپرس: خداکرم جلالی در ششمین نشست فصلی سازمان های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور در همدان افزود: بررسی ها نشان داده تخریب جنگل به روش کت زنی (کندن پوست تنه درخت با هدف خشک شدن و بریدن آن) 49 درصد و آمار بوته کنی 19 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که این بیانگر سیر نزولی تخریب به علت افزایش مشارکت مردمی و فعالیت سازمان های مردم نهاد است.
 
 به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، خداکرم جلالی تصریح  کرد: طبق آمار فائو هر ساله 230 میلیون هکتار از جنگل های جهان کم می شود این در حالی است که تنها 80 میلیون هکتار جنگل کاری در سال صورت می گیرد. بنابراین و بر اساس این آمار سالانه به میزان 150 میلیون هکتار از سطح جنگل های جهان کاسته می شود.

جلالی، جامع نگری در حوزه های آبخیز و مشارکت مردم در کنار فرهنگ سازی و مهار عوامل ناپایداری را دو سیاست رهبردی و  مهم سازمان جنگل ها دانست و گفت: امروز مسئولیت اجتماعی ما بسیار مهم و اساسی است و اگر یک درخت در دور ترین نواحی کشور قطع شود پیامد منفی آن دامنگیر همگان خواهد شد و اینگونه نیست که بگوییم تنها می توانیم گلیم خود را از آب بیرون بکشیم.

جلالی با اشاره به اینکه معیشت مردم با منابع طبیعی گره خورده است خاطر نشان کرد: اگر به مردم حاشیه جنگل ها و مراتع سوخت رسانی نشود و موضوع فقر و بیکاری برطرف نگردد کماکان شاهد تخریب منابع طبیعی خواهیم بود.

ارتقای فرهنگ عمومی، کاهش تخریب منابع طبیعی

وی اشتغال و فقرزدایی را اولین گام در توسعه پایدار منابع طبیعی دانست و یادآور شد: قبل از هدفمندی یارانه ها 5 میلیون مترمکعب چوب و هیزم صرف سوخت خانه های مردم می شد و اما پس از هدفمندی یارانه ها این رقم به دلیل افزایش قیمت نفت و گاز با 30 درصد افزایش به 8 میلیون متر مکعب رسیده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با یادآوری این موضوع  که کشورهای مختلف جهان تدابیری برای پیشگیری از نابودی جنگل ها اندیشیده اند، خاطر نشان ساخت: در کشورهای پیشرفته برای احداث اتوبان و بزرگراه یا عبور لوله های گاز و آب  در منطقه جنگلی، پایه و پل احداث می کنند تا علاوه بر اجرای طرح عمرانی، جنگل ها آسیب نبینند.

رییس سازمان جنگل ها و مراتع با بیان اینکه از سال 80 تاکنون یک میلیون هکتار از تالاب های کشور خشک و به محل برداشت گردو غبار تبدیل شده، علت آن را عدم مدیریت جامع حوزه های آبخیز و رعایت نکردن مدیریت بر منابع آب دانست.

جلالی گفت: در برنامه ششم توسعه دولت توجه ویژه ای به منابع طبیعی داشته بطوری که مقرر شد 815 هزار هکتار جنگل کاری و توسعه جنگل، 10 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری، یک میلیون و 200 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی، 10 میلیون هکتار اجرای طرح های مرتعداری و 100 هزار هکتارکشت گیاهان دارویی انجام می شود.

خداکرم جلالی در ادامه به طرح توقف بهره برداری از جنگل های شمال اشاره کرد و گفت:  قرار داد 15 شرکت بهره برداری از جنگل های شمال فسخ می شود و در گام نخست بهره برداری از 145 هزار هکتار از جنگل ها تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه سازمان جنگل ها مصمم به اجرای این طرح است، اظهار داشت: طی سه سال همه قرار دادهای بهره برداری جنگل ها ساماندهی می شود.
 



ارتقای فرهنگ عمومی، کاهش تخریب منابع طبیعی
نام:
ایمیل:
* نظر: