اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۲۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - 30 November 2020
اعضای ارشد شورای روابط خارجی اروپایی روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ مشترکی از دولت‌های اروپایی خواستند تا با همکاری یکدیگر زمینه بازگشت دولت جو بایدن به برجام را فراهم کنند.
بیانیه شورای روابط خارجی اروپایی درباره بازگشت دولت بایدن به برجام
به گزارش عصرپرس، در این بیانیه‌ که یک نسخه آن در تارنمای اندیشکده شورای روابط خارجی منتشر شده آمده است: پیروزی جو بایدن زمینه  تقویت روابط فرا آتلانتیک را در خصوص مسائل حیاتی امنیتی، از جمله ایران فراهم می‌کند.

 با توجه به تلاش‌های سختی که در رابطه با حفظ توافق هسته‌ای ایران در چهار سال گذشته صورت گرفته، دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا باید از دولت بایدن و ایران بخواهند تا بدون فوت وقت به اجرای کامل این توافق بازگردند. همچنین بازیگران اروپایی باید به صورت فعالانه و هماهنگ نقشه راه معتبری را برای حمایت از این تلاش‌ها ترسیم کنند.

سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ شکست خورده است

این بیانیه خاطر نشان می‌کند: سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران شکست خورده و تحریم‌های بی‌سابقه بر زندگی مردم عادی تاثیر منفی گذاشته است. ایران در واکنش به اعمال مجدد تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸، فعالیت‌های هسته ای خود را افزایش داده و گام‌هایی را خارج از توافق برجام برداشته است. این در حالیست که احتمالا دوره باقی‌مانده ترامپ بر مسند قدرت، با اقداماتی که کار را برای بازگشت بایدن به برجام دشوار می‌کند، پر فراز و نشیب خواهد بود. گزارش‌های اخیر بیانگر افزایش خطر تنش‌های نظامی میان ایران و ایالات متحده است و دولت بایدن ممکن است درحالی سکان قدرت به دست بگیرد که با تنش‌های تازه‌ای روبرو باشد.

کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا برای ثبات منطقه حیاتی است

بیانیه یاد شده می افزاید: کاهش فوری تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده برای ثبات خاورمیانه و احیای تعاملات دیپلماتیک در خصوص طیف گسترده‌ای از مسائل حیاتی است. از این رو، نقطه آغاز باید احیای برجام باشد که در زمینه پیمان جهانی منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، توافقی حیاتی محسوب می‌شود. دولت بایدن با حمایت اروپایی‌ها می‌تواند از سیگنال‌های مثبت دولت حسن روحانی استفاده کند. طرف‌های اروپایی نیز باید از اعلام بایدن برای بازگشت به برجام استقبال کرده و آماده باشند تا با ایران در مسیر دیپلماسی گام بردارد.

  • اولویت‌ها

دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا اینک باید گام‌های زیر را در اولویت قرار دهند.

۱. در هفته‌های پیش رو، فرانسه، آلمان و انگلیس (تروئیکای اروپایی) باید با صدور بیانیه‌ای مشترک از دولت بایدن بخواهند تا پس از مراسم تحلیف رسما تمایل خود را برای بازگشت به برجام اعلام کند. همچنین از ایالات متحده و ایران بخواهد تا برای پایبندی متقابل توافق کنند. دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا به طور هم زمان باید رایزنی‌های خود را با کنگره‌ آمریکا برای بازگشت بایدن به برجام سرعت بخشند.

۲. سه کشور اروپایی همچنین باید برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام پیش از ۲۰ ژانویه پافشاری کنند. جوسپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان مسئول هماهنگ کننده برجام باید اعضای باقی‌مانده در این توافق را تشویق کند تا از ایالات متحده بخواهند که به برجام بازگشته و از قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد حمایت کند.

۳. از اکنون تا ۲۰ ژانویه تروئیکای اروپایی و اتحادیه اروپا باید نشست مشترک برجام را با حضور ایران در سطح مدیران سیاسی تشکیل داده تا مسیر روشنی را برای عقب برگرداندن فعالیت‌های هسته‌ای ایران ترسیم کنند. اروپایی‌ها باید به ایران تاکید کنند که این اقدامات عنصر مهمی برای بازگشت ایالات متحده به برجام در دولت بایدن است. آن‌ها همچنین باید از کانال‌های دیپلماتیک با ایران نسبت به هرگونه تشدید اوضاع با ایالات متحده هشدار دهند. چرا که هرگونه تنش پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در امریکا تلاش‌های دیپلماتیک را به شدت دشوار می‌کند.

۴. به موازات، کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا باید نقشه راهی را در زمینه همکاری‌های فراآتلانتیک و کاهش تنش‌ها در خاورمیانه برای دولت بایدن و سیاست‌های گسترده‌تر آمریکا در منطقه مد نظر قرار دهند. به این ترتیب، پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در آمریکا، دولت‌های اروپایی باید روابط خود را با سایر بازیگران منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات و [رژیم] اسرائیل با هدف جلوگیری از تشدید تنش‌ها و زمینه سازی برای پیگیری فرآیندهای مطابق با تلاش‌های دبیر کل سازمان ملل متحد در خصوص امنیت منطقه افزایش دهند. این اقدام همچنین برای اطمینان بخشی و تسکین مخالفت‌ها با احیای تعاملات با ایران از سوی برخی شرکای اروپا در منطقه لازم است.

به گزارش ایرنا،این بیانیه از سوی نخست وزیر پیشین سوئد، معاون اسبق وزیر امور خارجه انگلیس، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، سفیر پیشین فرانسه در ایالات متحده، وزیر امور خارجه پیشین لهستان و مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا به امضاء رسیده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: