اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۲۸ دی ۱۳۹۵ - 17 January 2017
واکنش آلمانی‌ها به ترامپ
گفتگوی ترامپ با نشریه تایمز لندن و بیلد آلمان، برای خیلی‌ها شوک‌آور بود. هرچند حرف‌های ترامپ در راستای همان شعارهای انتخاباتی‌اش بود اما این بار از زبان کسی ادا شده بود که تا چند روز دیگر وارد کاخ سفید می‌شود. حرف‌هایی که زودتر از همه گریبان آلمانی‌ها را گرفت.
ماشین‌هایتان را بهتر کنید تا بخریم

عصرپرس: مصاحبه دونالد ترامپ با نشریه تایمز انگلیس و بیلد آلمان هنوز در صدر اخبار و گزارش‌های جهان قرار دارد. 

به گزارش عصرپرس، ترامپ در این مصاحبه به ناتو و اتحادیه اروپا تاخت و آنها را نهادی منسوخ برشمرد. او همچنین انگلستان را برای خروج از اتحادیه اروپا ستود و از سیاست درهای باز مرکل و پذیرش پناهجویان انتقاد کرد. 

ترامپ در این مصاحبه در مجموع سه بار آلمانی‌ها را مخاطب قرار داد. نخست اتحادیه اروپا را "مرکبی برای سواری آلمان‌ها" برآورد کرد، دوم مرکل را به خاطر پذیرش یک میلیون پناهجویی که "معلوم نیست از کجا آمده‌اند و چه در سر دارند" ملامت کرد و در پایان شرکت‌های اتومبیل‌سازی آلمان مانند بی‌ام‌دبلیو و مرسدس بنز را تهدید کرد که کارخانه‌هایشان را از مکزیک به ایالات متحده منتقل کنند و گرنه مالیات ورود اتومبیل‌های آلمانی را افزایش می‌دهد.

هرچند او پیشتر ژاپنی‌ها را با همین روش ترسانده بود و پس از سفر "شینرو آبه" به آمریکا و ملاقات با ترامپ در برج معروفش در نیویورک شرکت تویوتا اعلام کرد که سرمایه‌گذاری‌اش را در مکزیک به دلایل صرفا تجاری! متوقف می‌کند، اما آلمانی‌ها گویا گول این ترفند را نخوردند و به حرف‌های ترامپ واکنش نشان دادند.

ترامپ با همان لحن بازاری و کاسب‌منشانه گفته بود که چرا خیابان‌های نیویورک و شهرهای بزرگ آمریکا پر از بی‌ام‌دبلیو و در برابر هر خانه‌ای در آمریکا یک بنز پارک شده است اما در شهرهای آلمان شورلت آمریکایی کم دیده می‌شود.

آلمانی‌ها ظاهرا با این تصور که در اینجا نیز منطق و فلسفه‌ی مشهورشان به کار می‌آید گفته بودند که شما هم اتومبیل‌های خوب بسازید تا مردم آلمان بخرند. به همین سادگی!

وزیر اقتصاد و تجارت آلمان گفته بود: «صنعت ماشین‌سازی آمریکا بد، ضعیف و پرهزینه است.»

با این وجود حرف‌های ترامپ تاثیر خودش را گذاشت و شاخص سهام بی‌ام‌دبلیو افت کرد و دو شرکت آمریکایی فورد و جنرال موتورز اعلام کردند که از سرمایه‌گذاری برای ساخت ماشین در مکزیک منصرف شده‌اند. تصمیمی که پیشتر در مورد ژاپنی‌ها با واکنش تند دولت مکزیک روبرو شده بود.

دونالد ترامپ تا سه روز دیگر رسما رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود و هنوز معلوم نیست تصمیم دارد از قالب آمریکایی معروفش بیرون بیاید و به قول "جو بایدن" بزرگ شود یا نه.

ارنست همینگوی در کتاب "پاریس جشن بیکران" به گفتگوی طنزآمیز خودش با "ازرا پوند" اشاره می‌کند و می‌گوید وقتی زیاد پاپیچ وی می‌شدم خیلی جدی می‌گفت: برای چند لحظه فراموش کن که آمریکایی هستی و یک کم فکر کن!

*1199*
    
ماشین‌هایتان را بهتر کنید تا بخریم
نام:
ایمیل:
* نظر: