اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۲۰۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 29 October 2020
وزیر نیرو دربیست و ششمین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران
وزير نيرو از بهره‌برداري 124 پروژه در قالب پويش #هرهفته_الف_ب_ايران از ابتداي امسال تاكنون خبر داد و گفت: تاكنون در دولت تدبير و اميد 19 هزار و 500 ميليارد تومان در بخش‌هاي آب و برق تهران سرمايه‌گذاري شده است.
بهره‌برداري از 124 پروژه امسال پويش #هرهفته_الف_ب_ايران تاكنون
به‌گزارش عصرپرس، رضا اردكانيان روز پنج‌شنبه در بيست و ششمين هفته از پويش #هرهفته_الف_ب_ايران در آيين افتتاح 3 پروژه صنعت آب و برق استان‌های تهران و هرمزگان با اعتبار 3340 میلیارد تومان که با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئوکنفرانس انجام شد، اظهار داشت: امروز در بيست و ششمين هفته پويش، يكصد و بيست و چهارمين پروژه اين پويش را در سال 99 با دستور و حضور رييس جمهوري افتتاح مي‌كنيم، از اين تعداد 7 پروژه ساز و كاري و 117 پروژه ساخت و سازي در مجموع با سرمايه‌گذاري 31 هزار و 780 ميليارد تومان است. آنچه مي‌ماند 126 پروژه ديگر با سرمايه‌گذاري 18 هزار ميليارد تومان تا پايان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وي با بیان اینکه امروز 4 پروژه در تهران در زمینه آبرساني و يك پروژه مهم در هرمزگان در زمينه توليد برق افتتاح مي‌شود، افزود: تامين آب شرب شهرهاي بزرگ همواره دغدغه دولت‌ها و سازمان‌هاي مسئول بوده است و تهران بزرگ به عنوان یک ابر شهر از شهرهاي پرجمعيت دنياست.

وزير نيرو گفت: امروز در حالي كه از جمعيت حدود 7.5 ميليارد نفري كره زمين اعلام مي‌شود كه در شهرها 96 درصد پوشش دسترسي به آب وجود دارد، حدود 4 برابر كل جمعيت ايران در جهان هنوز در شهرها به آب دسترسي ندارند، اما به بركت جمهوري اسلامي با فعاليت‌هايي كه توسط خود مردم صورت گرفته در تهران و ساير شهرها دسترسي 100 درصدي داريم.

اردكانيان افزود: تامين آب باكيفيت تهران براي جمعيت وسيع اين ابرشهر توفيق بسيار بزرگي است كه حاصل شده است. در تهران،‌ دولت تدبير و اميد افتخار اين را داشته كه در 7 سال گذشته در صنعت آب و برق حدود 19 هزار و 500 ميليارد تومان سرمايه گذاري كند. 11 هزار ميليارد تومان از اين مجموع در صنعت آب و مابقي در صنعت برق است.

​وي ادامه داد: در تهران، از دهه‌هاي قبل دسترسي خوب اگر نه كامل به آب شرب داشتيم؛ سد امير كبير در سال 1340، سد لتيان در سال 1347، سد لار در سال 1359، سد طالقان در سال‌هاي 84 و 85 و سد ماملو در سال 1389 به بهره برداري رسيدند.

اردكانيان گفت: منابع آب سطحي آب‌هاي بسيار باكيفيتي هستند؛ امروز، سالانه در تهران بزرگ بيش از یک ميليارد متر مكعب مصرف آب شرب و بهداشت داريم كه 75 درصد آن از آب‌هاي سطحي و بقيه از منابع زيرزميني است.

وي افزود: تلاش بر اين بوده كه سهم آب زيرزميني را كاهش دهيم، به لحاظ اين كه آب‌هاي سطحي آب باكيفيتي است و برداشت آب زيرزميني موجب نشست زمين خواهد شد، همچنين مسئله نشست فاضلاب هم در برخي نقاط مي‌تواند موجب بروز مشكل شود كه موضوع كنترل شده‌اي است.

وزير نيرو گفت: تصفيه‌خانه بزرگ ششم تهران از جمله طرح‌هاي امروز است كه قرار گرفتن در بالاترين نقطه شهر ويژگي آن بوده و با استفاده از اين تصفيه‌خانه حدود 30 درصد انرژي برق را كه براي پمپاژ آب از ساير تصفيه‌خانه‌ها براي شمال غرب و غرب تهران استفاده مي كرديم صرفه جويي مي‌كنيم. 

وي افزود: امروز 5 منطقه تهران از اين امكان برخوردار مي‌شوند و با سه سامانه آبرساني در مناطق 5، 9، 18، 21 و 22 تهران و همچنين شهر پرند اين دسترسي فراهم مي‌شود. 

وي افزود: در استان هرمزگان هم واحد دوم نيروگاه سيكل تركيبي قشم به ظرفيت 175 مگاوات به بهره برداري مي‌رسد و جمعا پروژه هاي امروز با 3 هزار و 340 ميليارد تومان افتتاح مي‌شود.

اردكانيان همچنين در پاسخ به سئوال رئيس جمهوري گفت: ما 7 تصفيه‌خانه بزرگ در تهران و مناطق مختلف اعم از شرق، شمال شرق، جنوب شرق، مركز و تصفيه‌خانه ششم كه حدود 300 متر از تصفيه‌خانه «جلاليه» و 210 متر از تصفيه‌خانه «كن» بالاتر است، در شمال غرب داريم كه پارسال با حضور رئيس جمهوري تصفيه‌خانه هفتم افتتاح شد. 

وي افزود: اصل موضوع، داشتن منابع تامین آب است، اما وقتي آب كافي داريم آنچه كنترل مي‌كند كه چه جمعيتي را تحت پوشش قرار دهيم سامانه‌هاي انتقال و ظرفيت تصفيه‌خانه‌هاي ماست و به همين دليل در اين زمينه سرمايه‌گذاري خوبي شده است.

اردكانيان اظهار داشت: عمليات تصفيه‌خانه ششم از سال 86 آغاز شد؛ قرار بود با فاينانس خارجي اجرا شود، اما اين مسير بعد از مدتي به نتيجه نرسيد، دوباره برنامه‌ريزي‌ها تغيير كرد و به سمت منابع و بودجه عمومي رو آورديم و كار شروع شد، اما طبيعتا آهنگ سريعي نداشت.

وي گفت: خوشبختانه در دو سال اخير با حمايت و همراهي نمايندگان مردم در شوراي اسلامي شهر تهران و ساز و كارهاي ما در وزارت نيرو بين شركت آب منطقه‌اي كه مسئوليت تامين را دارد و شركت آب و فاضلاب استان تهران كه مسئول توزيع است، منابع قابل ملاحظه و مورد نيازي از محل قبوض كه مردم مشاركت مي‌كنند فراهم شد و امروز در نقطه افتتاح اين تصفيه‌خانه هستيم.
نام:
ایمیل:
* نظر: