اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۲۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 29 October 2020
روحانی:
رئیس جمهور یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید را سرمایه گذاری ویژه و گسترده در بخش آب برشمرد و تاکید کرد که دشمنان بدانند تحریم نتوانسته ما را تسلیم و طرحهای پرشتاب توسعه ایران اسلامی را متوقف کند.
تحریم نتوانست که طرح های توسعه ای درکشور مغفول بماند
به گزارش عصرپرس،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آئین آغاز بهره‌برداری از ۳ پروژه زیربنایی وزارت نیرو اظهارداشت: امروز بالاترین خیانت به مردم ایران در وسط میدان جنگ در برابر آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه سخنانی است که بخواهد مردم را ناامید، مایوس و روحیه آنان را تخریب کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در جنگ اقتصادی کنونی دشمنان علیه ایران اسلامی، همه باید همدیگر را یاری و کمک کنیم، گفت: دولت در خط مقدم میدان مبارزه است و آنهایی که نسبت به دولت ایراد و نقد دارند، حتما خدمات دولت را هم مدنظر قرار دهند چرا که فراموش کردن خدمات، با انصاف و اخلاق سازگاری ندارد.

روحانی احیای دریاچه ارومیه و بهره برداری از خط انتقال آب از خلیج فارس به فلات قاره ایران را دو طرح افتخارآمیز، بزرگ و ماندگار از دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: احتمالا طی هفته های آتی بهره برداری از طرح شیرین سازی آب خلیج فارس و  انتقال آن به فلات قاره ایران آغاز می شود که در کنار طرح احیای دریاچه ارومیه از طرحهای بزرگ در دولت تدبیر و امید است.

رئیس جمهور به طرحهای تصفیه خانه ششم آب تهران با ظرفیت ۷۵ هزار لیتر در ثانیه، ۳ سامانه اصلی و بزرگ طرح رینگ شبکه انتقال آب شرب شهر تهران  و واحد دوم بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت تولید ۱۷۵ مگاوات اشاره کرد و گفت که برای بهره برداری از این 3 طرح بزرگ ، 3 هزار و 340 میلیارد تومان هزینه شده  است.

روحانی به مساله تامین آب شرب با کیفیت برای تهران بزرگ اشاره کرد و با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید بیش از 19 هزار میلیارد تومان در بخش آب و برق در تهران سرمایه گذاری شده است، افزود: 9 هزار کیلومتر لوله کشی آب در تهران در کنار تصفیه خانه های بزرگ زمینه تامین مصرف سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب آب با کیفیت مورد نیاز مردم تهران را فراهم کرده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت ویژه فرهنگ مصرف بهینه آب،گفت : این حرکت فرهنگی می تواند زحمات مهندسان ایرانی فعال در عرصه انتقال آب به تهران را تکمیل کند.

متن کامل سخنان روحانی به این شرح است:

بسیار خوشحالم که به طور منظم طی هفته‌های سال 1399 علیرغم همه فشارها و مشکلاتی که بود، این هفته هم به عنوان سی‌امین هفته، افتتاح بسیار مهم و بزرگی برای مردم تهران و مردم هرمزگان داشتیم. مجموعه هزینه‌ای که برای طرح‌های این هفته مصرف شده 3 هزار و 340 میلیارد تومان است.

مسأله آب اهمیت زیادی دارد و مردم عزیز تهران بدانند برای اینکه این آب در اختیار آنها قرار بگیرد، 9 هزار کیلومتر لوله‌کشی آب انجام شده است.

تصفیه‌خانه‌های عظیم و بزرگی در این شهر به پا شده که تصفیه‌خانه ششم امروز و تصفیه‌خانه هفتم هم سال گذشته افتتاح شد تا مردم عزیز تهران در طول سال یک میلیارد متر مکعب آب مصرف کنند. البته آقای مهندس تقی‌زاده گفتند بعضی وقت‌ها از یک میلیارد هم عبور می‌کند. یک میلیارد و صد و دویست که البته رقم بسیار بزرگی است.

بیش از 70 درصد این آب، از آب‌های سطحی است. یعنی بهترین کیفیت آب را دارد. در شهرهای بزرگ دنیا کمتر سراغ داریم که مردم بتوانند آبی با این کیفیت مصرف کنند و کیفیت آب، همان کیفیت آب بطری‌هایی است که از فروشگاه‌ها می‌خریم و یا حتی بهتر از آن است. بنابراین خیلی مهم است که بهترین آب در اختیار مردم تهران قرار می‌گیرد.

تهران از امتیازات تاریخی و فرهنگی و مردم بسیار خوبی برخوردار است . این شهر بزرگ مرکزی و پایتخت کشور شاید  درچند چیز در دنیا کم‌نظیر باشد که یکی از آنها، آب تهران است. آب در تهران یکی از با کیفیت‌ترین آب‌ها در سطح دنیا است. معمولاً آب را با این کیفیت و به این صورت در اختیار نمی‌گذارند که هم مصرف آشامیدنی و هم مصرف‌های بهداشتی داشته باشد لذا باید قدردان این نعمت باشیم و برای مصرف آب حتماً برنامه‌ریزی کنیم و فرهنگ خوب مصرف کردن یا کم‌مصرف کردن آب باید مدنظرمان باشد. این حرکت فرهنگی می‌تواند زحمات را تکمیل کند.

سدهای مختلف در اطراف تهران احداث شده که این سدها آب را جمع می‌کند و منتقل می‌شود به تصفیه‌خانه‌ها و بعد با پمپاژها مختلف به سطح شهر انتقال می یابد تا در اختیار مردم قرار بگیرد.

شهرهایی در دنیا هستند که گاهی وقت‌ها در طول روز قطعی آب دارند. گاهی فقط چند ساعت آب در طول 24 ساعت دارند. الحمدالله این آب با کیفیت خوب در اختیار مردم است و ان‌شاء الله مردم قدردان خواهند بود و با فرهنگ بلندی که مردم تهران دارند، ان‌شاء الله بهترین مصرف  را نسبت به آب مد نظر قرار می‌دهند.

یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه‌گذاری ویژه روی آب است. می توان در جلسه‌ای همه توانمندی‌هایی که بخش دولتی و خصوصی  در حوزه های مختلف  آب آشامیدن، صنعت و کشاورزی بکار گرفته اند را  توضیح داده و بگوییم در این دولت چه کارهای عظیم و بزرگی چه برای آشامیدن و چه برای امنیت غذایی مردم که آب کشاورزی است و چه برای حرکت صنعتی کشور و چه برای محیط زیست انجام گرفته است.

دو افتخار بزرگ داریم که در هفته‌های آینده و ان‌شاء الله تا پایان سال به افتتاح خواهیم رساند. یکی از آن شاید به این زودی‌ها باشد و آن انتقال آب از خلیج فارس به فلات قاره ایران است که احتمالاً هفته آینده یا هفته‌های آینده، افتتاح  می شود و این طرح یکی از کارهای بسیار عظیم و بزرگی است که آب شیرین می‌شود و به فلات‌ قاره، سیرجان، کرمان و بعد یزد منتقل می‌شود این یکی از برنامه‌ریزی‌های بسیار مهمی بوده که این دولت انجام داده و به بخش خصوصی کمک کرده است.

البته این طرح شیرین کردن آب و انتقال آن به عهده بخش خصوصی است. دولت و صندوق در این زمینه‌ها کمک کرده است و ان‌شاء الله به افتتاح می‌رسد.

همچنین مسأله احیاء دریاچه ارومیه که همین امسال آن هم به افتتاح می‌رسد و از یک تونل بسیار عظیمی آب به این دریاچه وارد می‌شود و می‌توانیم به مردم قول دهیم که این دریاچه در ماه‌ها و سال‌های آینده به نقطه مطلوب خودش می‌رسد.

در زمینه آب،کار بسیار عظیم و بزرگی بحمدالله انجام گرفته است. دیروز وزیر کشاورزی به من اطلاع داد که 25 هزار هکتار از 50 هزار هکتار زمینی که در غرب کشور برای کانال کشی تصمیم گیری شده، برای افتتاح آماده است و این کار عظیم و بزرگی است که انجام می‌گیرد. همانطور که در این روزها سختی‌هایی بخاطر فشار تحریم بر زندگی مردم داریم اما در عین حال کارهای بزرگی هم انجام می‌گیرد.

تحریم نتوانسته ما را بشکند تحریم مردم را اذیت کرده و در فشار قرار داده است اما می‌توانیم بگوییم که در کشاورزی، آب و برق تقریباً تحریم بی‌تأثیر بوده است. نمی‌توانیم بگوییم به طور کامل بی‌تأثیر بوده، ولی در طول این 7 سال طرح‌های مهمی که مد نظر بوده با کمی سختی و فشار و تأخیر به افتتاح رسانیدم و این افتخار بزرگی برای صنعت آب و برق کشور است.

در صنایع معدنی ، طبق برنامه‌ریزی ها پیش آمدیم و در تحول راه‌آهن و جاده و بندر و مسکن طبق چارچوب‌هایی که مدنظر بوده با سختی‌ها پیش آمدیم.

یعنی مردم بدانند که تحریم نتوانسته ما را تسلیم کند. تحریم نتوانسته ما را وادار کند به اینکه طرح توسعه را زمین بگذاریم. این طرح‌ها را با سختی ادامه دادیم و مطمئنم مردم عزیز از این مشکلات عبور خواهند کرد.

امروز بالاترین خیانت به مردم ایران در وسط میدان جنگ در برابر آمریکا و صهیونیسم و ارتجاع منطقه، سخنانی است که بخواهد مردم را نا امید و مأیوس کند یا روحیه مردم را تخریب کند امروز این بالاترین خیانت است همه باید همدیگر را یاری و کمک کنیم.

دولت در خط مقدم و وسط میدان است و این کار عظیم و بزرگ را انجام می‌دهد و آنهایی که نسبت به دولت ایراد و نقدی دارند، حتماً خدمات دولت را هم مد نظر قرار دهند. ممکن است دولت اشکال و ایرادی داشته باشد اما فراموش کردن خدمات نمی‌تواند با انصاف و اخلاق سازگاری داشته باشد، بحمدالله امروز شاهد بودیم که در طول این چند سال، بیش از 19 هزار میلیارد تومان برای بخش آب و برق در تهران سرمایه‌گذاری شده است.

کاری های بزرگی برای احداث تصفیه‌خانه‌ها و شبکه فاضلاب در کشور و تهران انجام می‌گیرد تا این آب را حفظ کنیم. آب نعمتی است که در اختیار ما است و باید به دلیل خشکسالی کشورمان، قدردان این نعمت باشیم. یکی از راه‌‌ها در این زمینه این است که از پسآب‌ها به درستی استفاده شود.

تصفیه‌خانه‌هایی که برای فاضلاب ایجاد می‌شود بسیار اهمیت دارد. در همین تهران اگر همه پسآب‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد و طرح‌های فاضلاب را تکمیل کنیم 250 میلیون متر مکعب آب در اختیار کشاورزی قرار می‌گیرد و این بسیار مهم است.

بنابراین این طرح‌ها به خوبی انجام می‌گیرد از وزارت نیرو تشکر می‌کنم بخاطر اینکه هفته به هفته افتتاح‌های مهمی در سراسر کشور دارد و امروز 3 افتتاح بسیار مهم و بزرگ داشتیم که 2 طرح مربوط به شهر تهران بود و ان‌شاء الله این روند و تلاش را ادامه خواهیم داد.

خدمت مردم عزیز ایران عرض می‌کنم که دولت با همان روحیه روز اول با اینکه شرایط ما در روزهای 94 و 95 با امروز متفاوت است اما با همان روحیه و بی اعتنا به حاشیه‌سازی‌ها، همه به کمک مردم و بخش خصوصی باید دست به دست هم دهیم و بتوانیم طرح‌های توسعه کشور و طرح جهش تولیدی که امسال مد نظر است را اجرایی و عملیاتی کنیم.

در اینجا باز هم تأکید می‌کنم و از وزارت نیرو و همه وزارتخانه‌ها می خواهم که باید بخش خصوصی را برای کار و تلاش و فعالیت دعوت کنند. همانطوری که امروز بسیاری از بخش‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد.

امروز بحمدالله صادرکننده برق و خدمات در زمینه سدسازی و نیروگاهی هستیم و این یکی از افتخارات بزرگ ما است و ان‌شاء الله با کمک مردم مسیر توسعه ایران تا پایان این دولت و دولت‌های بعد ادامه خواهد یافت.

نام:
ایمیل:
* نظر: