اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - 13 October 2020
وزیر نیرو خبر داد:
وزير نيرو با اشاره به اینکه تا کنون 119 پروژه در چارچوب پويش #هرهفته_الف_ب_ايران به بهره برداری رسیده گفت: از اين تعداد، 112 پروژه ساخت و سازي و 7 پروژه ساز و كاري با اعتباری بالغ بر 28 هزار میلیارد در سطح کشور به بهره برداری رسیده است.

بهره‌برداري از 119 پروژه صنعت آب و برق در سطح کشوربه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردكانيان وزیر نیرو در آيين بهره‌برداري از دو پروژه ساز و كاري صنعت برق كشور در بيست و چهارمين هفته از پويش #هرهفته_الف_ب_ايران از بهره برداري 119 پروژه از ابتداي امسال تاكنون در چارچوب پويش #هرهفته_الف_ب_ايران خبر داد و گفت: از اين تعداد، 112 پروژه ساخت و سازي و 7 پروژه ساز و كاري است.

اردکانیان با بیان اینکه  براي اين پروژه‌ها بيش از  28 هزار ميليارد تومان در شرايط تحريم هاي اقتصادي هزينه شده است، افزود:‌ منتي بر سر مردم بابت كارهای انجام شده نداریم بلکه قدردان مردم هستیم كه فرصتي به ما دادند كه بتوانيم توسعه پيداكنيم.

تحول عظیم در صنعت برق کشور

وزير نيرو گفت: تحول بزرگي در صنعت برق كشور بويژه در سال‌هاي اخير رخ داده و آن، اين كه همكاران بنده به درستي متوجه اهميت و تاثير اين وجه كيفيت خدمت شده‌اند و كار خود را خلاصه در صرف توليد و عرضه نمي‌دانند، بلكه در مديريت مصرف، مديريت تقاضا و كيفيت عرضه خدمت می‌دانند. كارهاي نهادينه شده و زيربنايي خوبي انجام گرفته و پروژه‌هاي متعددي نیز در حال انجام است.

اجرای طرح هوشمند سازی مرکز اتفاقات ( طرح هما)

اردكانيان اظهار داشت: طرحي كه امروز افتتاح شد و هموطنان ما در تهران بزرگ به‌زودي آثار آن را در سهل‌تر شدن ارتباط‌‌ ها و رسيدگي به اتفاق‌هاي مربوط به برق مي‌بينند، پيشتر در استان سيستان و بلوچستان اجرا شده و مردم اين استان، اولين بار از آن بهره‌مند شدند؛ اكنون نیز این طرح در 6 شركت توزيع برق در حال اجراست که اكنون نوبت تهران بزرگ است.

وي با بيان اينكه طبق برنامه، به‌زودي تمامي كشور از مزاياي اين طرح بهره‌مند مي‌شود، گفت: در صدد هوشمند كردن فعاليت‌هاي خود در صنعت برق هستيم و شركت‌هاي ما شركت‌هاي هوشمندي خواهند شد. به اين معنا كه با راندمان بالا و بهره‌وري قابل ملاحظه‌اي خدمت‌رساني خواهند كرد، اما هدف نهايي ما اين است كه در خدمات آب و برق وظايف خود را به نحوي انجام دهيم كه مردم و مشتركان ما هوشمند شوند. در اين صورت است كه جامعه و كشوري توسعه يافته به تمام معنا هستيم.

مالیات پنهان در ارائه برخی خدمات دستگاه‌ها

وزير نيرو گفت:‌ هر وقت در جايي كه بايد خدمت دستگاه‌ها،‌ توليد و عرضه و خدمت‌رساني ما با صرف وقت، زحمت و پول كمتري عرضه شود اما نمي‌شود در اينجا ما ماليات پنهان پرداخت مي‌كنيم.

وي همچنين با اشاره به پيامدهاي تحريم‌ها عليه كشورمان، گفت: با وجود اين فشارها، مردم از اين تحريم‌ها به عنوان فرصت استفاده مي‌كنند و برخي مشكلات و تنگناهاي ساختاري، رفتاري و كرداري خود را در توليد، عرضه خدمات و كيفيت خدمت‌رساني برطرف مي‌كنند.

اردكانيان با بیان اینکه ترديدي ندارم كه اين روزها را با سربلندي سپري خواهيم كرد، گفت: در وزارت نيرو و در مجموع خانواده دولت بويژه دراين روزها مسئوليت بزرگي بر عهده داريم كه اميد است همه قدردان اين فرصت بوده و به وظايف خود و تعهدي كه به مردم و به مقام معظم رهبري و مسئولان ارشد كشور داديم در اين كه در حركت چرخ‌هاي توسعه بويژه در سال جهش توليد كه نيازمند آب و برق به ميزان كافي در همه نقاط بويژه در شرايط مبارزه با كوويد 19 اختلالي پيش نيايد، عمل كنيم.

وي با اشاره به تابستان امسال، از تلاش‌هاي صورت گرفته و گروه‌هاي تخصصي و بويژه چند هزار نفر كارگران زحمت‌كش و دلسوز تقدير کرد و افزود: اگر از محل صرفه‌جويي‌ها امكان و فرصتي هست با توجه به اين كه در طليعه ورود ماه ربيع الاول هستيم به صورت نمادين از تلاش كارگران زحمتكش شركت توزيع نيروي برق در اين روزها تقدير شود.

هدف طرح برق امید، اصلاح مصرف مشترکان است

وزیر نیرو در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح برق امید از ابتدای آبان‌ماه سال‌جاری اظهار کرد: این طرح مانند طرح‌های دیگر در ابتدای راه خودش طبیعتا می‌تواند با برداشت‌ها و اهداف متفاوتی برای دیگران همراه باشد، اما قطعا در طول مسیر ابعاد و مسیر اصلی خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: هدف اصلی طرف برق امید، اصلاح مصرف است یعنی وزارت نیرو بنا دارد که در ابعاد مختلف وضعیت مصرف انرژی را به سمت بهتر شدن سوق دهد و برای بهتر شدن مصرف انرژی باید به تمام بخش‌ها اعم از خانگی، صنعتی و غیره توجه کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: یکی از این بخش‌هایی که باید به سمت اصلاح حرکت کند، بخش خانگی است و از آنجایی که عمدتا تمام بخش‌ها روز خود را از خانه شروع می‌کنند، هر اصلاحی در مصرف آب و برق از واحد خانواده می‌تواند موجب تاثیر سایر بخش‌ها از این اصلاح شود.

مشترکان پر‌مصرف 6 برابر مشترکان کم‌مصرف انرژی مصرف ‌می‌کنند

وی با اشاره به مصرف بالای پر مصرف‌ها یادآور شد: در واحد خانواده ما مشترکانی با عنوان پر مصرف داریم که شاید نصف مشترکان کم‌مصرف باشند، اما مصرف انرژی آنها 6 برابر مصرف مشترکان کم‌مصرف است.

اردکانیان تاکید کرد: ما با اجرای این طرح می‌خواهیم قشر پر‌مصرف‌ها را به حضور در جمع خوش‌مصرف‌ها تشویق کنیم و با تشویق کم‌مصرف‌ها به ماندن در همین سطح مصرفی نیز پذیرای گروه‌های جدید باشند.

وی با بیان اینکه طرح برق امید از ابتدای آبان‌ماه اعمال خواهد شد، گفت: بر‌آوردی که همکاران من از عملکرد مشترکان داشتند، از حدود 29 میلیون مشترک خانگی 8.4 دهم میلیون مشترک در مناطق مختلف کشور جزو دسته کم‌مصرف‌ها هستند و تا زمانی که به حد مشخص و تعریف شده پایبند باشند، قبض صادر شده برای آن‌ها صفر خواهد بود.

با اصلاح مصرف در جامعه، صنعت برق از سرمایه گذاری سنگین بی نیاز می شود

وزیر نیرو با اشاره به اثر این طرح در صنایع ،گفت: وقتی مردم مصرف خود را به سمت اصلاح پیش ببرند، صنعت برق را از سرمایه گذاری سنگین بی‌نیاز می‌کنند و این صنعت را در عبور از قله‌ای که هر ساله با عنوان اوج بار یا پیک تابستان مرتفع می‌شد، یاری می‌کنند.

وی ادامه داد: رقمی را که صنعت برق توانسته با اجرای این طرح صرفه‌جویی کند، می‌توان در سایر پروژها، نوسازی و بهبود استفاده کرد.

اردکانیان با اشاره به یادداشت تفاهم سه بخشی ایران و عراق در صنعت برق، یادآور شد: بخش نخست این یادداشت تفاهم که مربوط به سنکرون شبکه برق ایران و عراق بود در موعد مقرر (یکم نوامبر ۲۰۱۹) انجام شد.

وی افزود: دو بخش دیگر که شامل بخش نیروگاهی و نوسازی تجهیزات و کاهش تلفات شبکه برق عراق می‌شود نیز از سمت ما آماده انجام است و منتظر طرف عراقی هستیم.

وزیر نیرو "مالیات پنهان" را واژه‌ای در مقابل "یارانه پنهان" دانست و اظهار کرد: ما یارانه پنهان را می‌دهیم و هر جا که بتوانیم کاری را با بهره‌وری بیشتر، کالایی را با هزینه کمتر و خدمتی را در زمان کوتاه‌تر به مردم عرضه کنیم و اگر این اتفاقات با تاخیر انجام شود، گویا مالیات گرفتن به این معناست که بابت آن دیرکرد، هزینه‌ای را برای مردم تحمیل می‌کنیم.

وی افزود: می‌بایست هدف ما این باشد که از اصلی‌ترین، کمیاب‌ترین و تجدید‌ناپذیر‌ترین سرمایه‌ (وقت و زمان) در هر صنفی بهترین بهره‌وری را داشته باشیم.





خبرنگار: پروین مرادی 
نام:
ایمیل:
* نظر: