اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۲۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۶ دی ۱۳۹۵ - 15 January 2017
اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه که شغل خود را از دست می‌دهند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.
عصرپرس: با تصویب نمایندگان مجلس و در چارچوب برنامه ششم توسعه، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه که شغل خود را از دست می‌دهند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با الحاق بندی به ماده 107 این لایحه با 141 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الحاقی به ماده 107 لایحه برنامه ششم توسعه آمده است:  

اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه که شغل خود را از دست می دهند تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می گیرند، دولت در چارچوب لوایح بودجه سنواتی کمک های اعتباری در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار می دهد.

تبصره- آئین نامه اجرایی این ماده را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان  های تبلیغات و سازمان صدا و سیما  تهیه و به تصویب هیات وزیران پس از 6 ماه از لازم الاجراء شدن این قانون می رسانند.

مجلس همچنین، دولت و بانک مرکزی را موظف کرد، حداقل 10 درصد منابع قرض الحسنه تمامی بانک‌ها و موسسات پولی و اعتباری دولتی را به اشتغال ایثارگران اختصاص دهند.

وکلای مردم در چهل و هشتمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درخصوص مواد ارجاعی لایحه ششم توسعه به این کمیسیون ماده 104 این لایحه را به تصویب رساندند.
 
براین اساس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در طول برنامه سالیانه نسبت به ارایه تسهیلات مسکن با سود حداکثر 4 درصد به تعداد 50 هزار نفر به رزمندگان دارای حداقل شش ماه سابقه جبهه و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت که فاقد مسکن ملی هستند و تاکنون مسکن، زمین و یا تسهیلات مسکن دریافت ننموده اند، از طریق بانک های عامل اقدام نمایند. 
 
ما به التفاوت سود مذکور تا سقف نرخ مصوب شورای پول و اعتبار مطابق بودجه سنواتی توسط دولت تامین و به بانک های عامل پرداخت می شود (تعیین اولویت در نحوه معرفی افراد واجد شرایط به موجب دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح خواهد بود).
 
همچنین تبصره ذیل به ماده 3 مکرر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران الحاق می گردد: 
تبصره - ایثارگران در پرداخت هزینه های حق الثبت و حقوق دولتی مربوط به خرید و فروش، ترهین اسناد مالکیت تسهیلات وام خرید یا ساخت مسکن از 70 درصد معافیت برخوردار می باشند.
 
همچنین دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است همه ساله حداقل ده درصد منابع قرض الحسنه تمامی بانک ها و موسسات پولی و اعتباری دولتی را در چارچوب بودجه سنواتی جهت اشتغال ایثارگران از طریق صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران اختصاص دهد.
 
دولت موظف است در اجرای مواد 3 و 3 مکرر فصل دوم قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن حداکثر تا پایان خردادماه هر سال آیین نامه شرایط پرداخت تسهیلات مسکن ارزان قیمت به ایثارگران را مطابق بودجه سنواتی ابلاغ نماید.
 
* دانشگاهها مکلف به استخدام حداقل 20 درصد هیات علمی خود از جامعه ایثارگران شدند

با رای موافق نمایندگان مجلس، کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز علمی مکلفند حداقل 20 درصد از اعضای علمی خود را از بین جامعه ایثارگران که دارای شرایط علمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند ، استخدام کنند.
 
وکلای ملت در جلسه علنی نوبت صبح امروز و در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه ، ماده 105 این لایحه را به تصویب رساندند.
 
بر این اساس کلیه دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز علمی که از وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخذ مجوز نموده اند و دانشگاه آزاد اسلامی مکلف اند که حداقل 20 درصد اعضای هیات علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان 15 درصد و بالاتر ، آزادگان و همسران و فرزندان آنان ، همسران و فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر، رزمندگان با حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی دکتری مورد تایید وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی می باشند و شرایط علمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشند حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال از دیگر دستگاه ها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیات علمی چنانچه شرایط علمی لازم را داشته باشند تامین و از ابتدا آنان را به صورت عضو هیات علمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی و پژوهشی و اجرایی و تاثیر در پایه علمی بدون الزام به رعایت شرایط سنی و مصاحبه استخدام کنند.
 
مسئولیت اجرای احکام این ماده بطور مستقیم بر عهده وزیر و رئیس دستگاه‌های مذکور است.
 
در اجرای این حکم مقامات یادشده مکلف به اتخاذ تصمیم می‌باشند.
 
احکام و امتیازات این بند شامل اعضای هیئت علمی فعلی دارای سوابق ایثارگری فوق نیز می‌شود.
 
تبصره 1- مشمولین این بند با 35 سال خدمت و حداقل 65 سال سن می‌توانند بازنشسته شوند.
 
تبصره 2- در صورت تمایل فرد به بازنشستگی پس از اتمام 30 سال خدمت و حداکثر 60 سال سن می‌تواند درخواست بازنشستگی دهند.
 
* سهمیه ورود ایثارگران به دانشگاه به 30 درصد افزایش یافت

نمایندگان مجلس با افزایش سهمیه ورود ایثارگران به دانشگاهها به 30 درصد با شرط اختصاص 5 درصد سهمیه به همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه موافقت کردند.
 
مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با ماده 105 این لایحه با 125 رأی موافق،  76 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر موافقت کرد.

در ماده  105 آمده است: در ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحی بعدی آن و در ماده 47 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی 2  اصلاح ذیل صورت می گیرد:

سهمیه ورود با 5 درصد سهمیه اختصاصی برای همسران و فرزندان رزمندگان، با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه تعلق می گیرد به نحوی که عدد سهمیه ایثارگران به 30% افزایش یابد.

تبصره- در صورتی که سهمیه 25% ایثارگران(مشمولین ماده70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن) تکمیل نگردد و 5% سهمیه اختصاصی فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه پاسخگوی متقاضیان واجد الشرایط نباشد دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی 25% ایثارگران را مازاد بر 5% مذکور به فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد.

2- هزینه شهریه مشمولین ماده (66) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در دانشگاه‌های پردیس بین‌الملل داخل و خارج دانشگاههای دولتی یا غیر دولتی حداکثر در سقف شهریه های دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور پرداخت می‌شود.

3- کلیه دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز علمی که از وزارتین علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ مجوز نموده اند و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند حداقل 20% اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان 15 درصد و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی دکتری مورد تایید وزارتخانه‌های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشند و شرایط علمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاهها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیئت علمی چنانچه شرایط علمی لازم را داشته تامین و از ابتدا آنان را به صورت عضو هیئت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی پژوهشی و اجرایی مرتبط و تاثیر آن در پایه و مرتبه علمی بدون الزام به رعایت شرط سنی و مصاحبه استخدام کنند. مستنکف از اجرای این ماده به انفصال موقت از خدمات دولتی از یک ماه تا یکسال محکوم می گردد.

مسؤولیت اجرای احکام این ماده بطور مستقیم بر عهده وزیر و رئیس دستگاه های مذکور است در اجرای این حکم مقامات یادشده مکلف به اتخاذ تصمیم می باشند.

احکام و امتیازات این بند شامل اعضای هیئت علمی فعلی دارای شرایط فوق نیز می‌شود.

تبصره 1- مشمولین این بند با سی و پنج سال خدمت و حداقل 65 سال سن می‌توانند بازنشسته شوند.

تبصره 2- در صورت تمایل فرد به بازنشستگی پس از اتمام سی سال خدمت و حداقل 60 سال سن می‌تواند درخواست بازنشستگی نمایند.
 
* اختصاص هفت دهم درصد از بودجه عمومی به بودجه سازمان صدا و سیما

مجلس شورای اسلامی امروز در بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه با تخصیص هفت دهم درصد بودجه عمومی دولت به بودجه سازمان صدا و سیما موافقت کرد.
 
 براساس این مصوبه ، دولت مکلف است از ابتدای اجرای برنامه ششم توسعه ، سهم خود در تامین بودجه سازمان صدا و سیما را حداقل به میزان هفت دهم درصد بودجه عمومی دولت لحاظ و تخصیص دهد.
 
افزایش اعتبار سازمان صدا و سیما از محل این ماده جهت پوشش صد درصدی توسعه کمی و کیفی برنامه های تولیدی (ملی، استانی و برون مرزی) ، پویا نمایی(انیمیشن)، مستند و فیلم ها و سریال های فاخر هزینه می شود و پرداخت هرگونه حقوق و مزایا جز تناسب بخش های کشور که در بودجه سنواتی مشخص می شود از این افزایش سهم ممنوع است.
 
* اختصاص مشوق های مالی و مالیاتی به تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی
نمایندگان مجلس ، دولت را مکلف به اختصاص یارانه و تسهیلات مالی همراه با معافیت های مالیاتی به تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی کردند.
 
مجلس شورای اسلامی در بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با ماده 115 این لایحه با 125 رأی موافق، 26 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده 115 این لایحه آمده است:
در بخش 2- تطبیق و اصلاح برنامه توسعه استان های کشور با سند راهبردی توسعه گردشگری تا پایان شش ماه اول سال دوم اجرای برنامه.

در بخش 3 بند (الف) ماده 115 آمده است: اختصاص یارانه و تسهیلات مالی در چارچوب بودجه سنواتی و معافیت های مالیاتی و عوارضی به تأسیسات ایرنگردی و جهانگردی در چارچوب قوانین مربوطه.

تبصره- آیین‌نامه اجرایی این تسهیلات توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با همکاری وزارتخانه‌های کشور، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط‌ زیست تنظیم و به تصویب هیئت وزیران می رسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بخش 2 بند (الف) ماده 115 ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کشور را قابل طرح ندانست.
 
* بررسی لایحه بودجه 96 در کمیسیون تلفیق از شنبه آینده

نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 96 گفت: از شنبه آینده اعضای این کمیسیون در سه نوبت این لایحه را بررسی خواهند کرد.
 
رحیم زارع ، افزود: کمیسیون تلفیق از روز شنبه مواد درآمدی بودجه 96 را به بحث و بررسی خواهد گذاشت.
 
وی گفت: مواد درآمدی مربوط به مالیات ها و همچنین درآمدهای نفتی پیش از این در کمیسیون تلفیق بودجه بررسی شده است.
 
* تصویب مرخصی دوهفته ای اجباری برای مردان شاغل دستگاههای دولتی که پدر می‌شوند
براساس مصوبه امروز مجلس کلیه مردان شاغل در قوای سه گانه و بخش های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند می شوند از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می شوند.
 
نمایندگان مردم در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درخصوص مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه به این کمیسیون ماده 118 این لایحه را به تصویب رساندند.
 
براین اساس از تاریخ تصویب این قانون کلیه مردان شاغل در قوای سه گانه، بخش های دولتی و عمومی غیردولتی که صاحب فرزند می شوند از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می شوند.
 
همچنین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است در راستای سیاست های تحکیم خانواده ظرف شش ماه بررسی و طرح لازم برای ایجاد بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار حداقل دارای سه فرزند را برای تصمیم گیری قانونی ارایه نماید.
 
دولت مکلف است بخشی از اعتبارات عمرانی خود را در قالب بودجه سنواتی به تامین خوابگاه های مناسب برای دانشجویان متاهل اختصاص دهد.
 
اولویت استفاده از این خوابگاه ها با زوج دارای فرزند است.

نام:
ایمیل:
* نظر: