اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۰۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - 15 September 2020
رئیس سازمان شیلات ایران اعلام کرد:
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس پروژه اقتصاد مقاومتی وزارت کشاورزی و سازمان شیلات ایران است، گفت: براساس برنامه تا سال 1400 باید به 200 هزار تن تولید دست یابیم که با تلاش شرکت های داخلی و بوسازی این تکنولوژی امیدواریم بتوانیم مطابق با برنامه پیش برویم.

تولید 200 هزار تن ماهی در قفس تا سال 1400به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی عصرپرس، خون میرزایی رئیس سازمان شیلات ایران در مراسم امضای تفاهم نامه  این سازمان با سازمان شیلات ایران گفت: با امضای این تفاهم نامه نقطه کور ارتباط و توسعه فرهنگ آبزی مصرفی در کشور را پوشش داده و با همکاری انستیتو تغذیه بتوانیم  به اهداف مشترک دست یابیم .

وی با تاکید براینکه در گذشته سازمان شیلات و وزارت کشاورزی بیشتر خود را مسئول تولید می دانستند، گفت:  امروز به عنوان ضلع سوم همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه و بخش علمی آموزشی  وزارت خانه حضور یافته تا بتوانیم همکاری خود را توسعه دهیم .

خون میرزایی ادامه داد: سازمان شیلات در ادامه راه ،افزایش تقاضا و بهبود بازار را در دستور کار خود قرار داده و به فکر افزایش صادرات هستیم.

تولید آبزیان در کشور به یک میلیون 370هزار تن رسید

خون میرزایی با اشاره به اینکه میزان تولید آبزیان در ایران اوایل انقلاب حدود 32هزار تن بود که سه هزار تن آن پرورشی و 29هزار تن صید آزاد بود، گفت: سال گذشته میزان تولید آبزیان در ایران از یک میلیون و 280هزار تن فراتر رفت که حدود 525هزار تن آن ماهی پرورشی است، امسال میزان تولید آبزیان در ایران به یک میلیون و 370هزار تن می رسد و سال 1400از مرز یک میلیون و 500هزار تن عبور می کند.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: تولید انواع ماهی و آبزیان در سالهای اخیر افزایش قابل قبولی داشته به طوری که اکنون ایران در تولید میگو تقریبا در رتبه دهم دنیا، در صید از اقیانوس هند رتبه دوم دنیا و رتبه اول کشورهای منطقه را دارد.

فاصله 50 درصدی کشور با سرانه مصرف جهانی آبزیان

خون میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر مصرف سرانه آبزیان در کشور درحال افزایش است، گفت: براساس برنامه سازمان شیلات مصرف سرانه امسال به 13کیلوگرم برسد، که خوشبختانه  این میزان محقق شد و در عملکرد واقعی از سرانه 13.3کیلو به ازای هر نفر عبور کردیم،

وی تاکید کرد:  البته از میانگین جهانی که حدود 22کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است، هنوز فاصله داریم و حدود 50درصد سرانه جهانی است.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: لازم است با همکاری موسسات تحقیقات امور دام در وزارت جهاد کشاورزی و موسسات تحقیقاتی وزارت بهداشت و همکاری بخش خصوصی سرانه مصرف لبنیات را در کشور افزایش دهیم و به مردم درباره کیفیت و سلامت مواد غذایی آبزی و ارزش غذایی این مواد اطلاعات بیشتری بدهیم.

افزایش تولید قزل آلای پرورشی در کشور

خون میرزایی گفت: افزایش تولید قزل آلای پرورشی در کشور در حالی اتفاق افتاده است که استانهایی مانند کهگیلویه و بویر احمد و لرستان که قبلا نقشی در تولید این ماهی نداشتند، رتبه اول تولید این ماهی را در کشور دارند و سرانه مصرف ماهی قزل آلا در این استان نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

خون میرزایی افزود: افزایش تولید فقط در حوزه آبزیان نبوده با فعالیت بخش های مختلف وزارت جهاد کشاورزی، در سال 98، تولید گوشت مرغ به دو میلیون و 700هزار تن و سرانه 31کیلو به ازای هر نفر رسید،تولید گوشت قرمز نیز از 870هزار تن فراتر رفت و سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران از 11.5 کیلو فراتر رفت. میزان تولید لبنیات نیز از 11میلیون تن فراتر رفت و  مصرف سرانه لبنیات در کشور به بیش از 125 کیلوگرم در سال رسید.

هیچ داروی برای پرورش ماهیان استفاده نمی شود

وی درباره میزان آلودگی ماهی و آبزیان ایران به فلزات سنگین گفت: در ماهیان گرم آبی پرورشی حتی یک گرم آنتی بیوتیک یا دارو استفاده نمی شود و البته از مواد مفید پروبیوتیک در تولید این آبزیان استفاده می شود.

 وی افزود: در تولید ماهی های خاویاری نیز هیچ دارویی استفاده نمی شود، در مورد این ماهی ها از زمانی که پرورش آنها شروع می شود تا زمانی که به  بازار می آیند بین سه تا چهار سال طول می کشد اما هیچ دارویی در فرآیند پرورش آنها استفاده نمی شود.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در مورد ماهی های سردآبی در برخی موارد بیماری های باکتریایی یا ویروسی دیده شده است اما با مدیریت سازمان دامپزشکی با طول عمر ۶ ماه در تولید آنها، در صورت بروز بیماری با مداخلات و درمان به موقع، بیماری درمان می شود.

وی افزود: در پرورش میگو نیز فقط شاهد یک نوع بیماری به نام لک سفید هستیم که اقدامات لازم برای پیشگیری از این بیماری روش های بیوتکنولوژی در دستور کار است و از آنتی بیوتیک استفاده نمی شود.

خون میرزایی تاکید کرد: در مورد ماهی های آبهای آزاد نیز با همکاری سازمان محیط زیست در جاهایی که میزان آلودگی بالای آب اعلام می شود با مدیریت و کاهش صید در این مناطق تلاش می کنیم، ماهی هایی به بازار وارد شود که از این نظر مشکلی نداشته باشند بنابراین مردم در مصرف انواع ماهی های موجود در بازار نگرانی نداشته باشند و میزان آلودگی ماهی ها در ایران ناچیز و در حد صفر است. همکاران سازمان دامپزشکی نیز بر کیفیت همه مواد غذایی خام از جمله ماهی و آبزیان نظارت دارند.

رئیس سازمان شیلات ایران، گفت: برای افزایش سرانه مصرف آبزیان در گروه های کم درآمد نیز افزایش تولید ماهی های ارزان که با پلانگتون تغذیه می کنند و کیفیت پروتئین بالایی هم دارند، در دستور کار است و با همکاری صنایع تبدیلی، محصولات با کیفیتی از این ماهی ها به بازار عرضه می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان شیلات ایران از افزایش رستورانهای عرضه کننده غذاهای دریایی حمایت می کنند: گفت: با بهبود کیفیت و خونگیری ماهی در هنگام صید، به سمت صادرات بیشتر آبزیان حرکت خواهیم کرد.

تولید 200 هزار تن ماهی در قفس تا سال 1400 

خون میرزایی در حاشیه مراسم در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی براینکه وضعیت پرورش ماهی در قفس به کجا رسید؟ گفت: پرورش ماهی در قفس پروژه اقتصاد مقاومتی وزارت کشاورزی و شیلات ایران است که طبق برنامه تا سال 1400 به 200 هزار تن تولید دست یابیم و با توجه به اینکه این صنعت صنعتی نو در کشور است طبیعتا وابسته به تکنولوژی خارجی است.

وی با اشاره به پرورش ماهی در قفس در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، افزود: در سال های اول به خاطر وابستگی به کشور های خارجی دراین زمینه با مشکلات ارزی مواجه بودیم  به طبع آن از تولید جا ماندیم ، اما با تلاش شرکت های داخلی در حال بومی سازی و تکیه به توان داخلی این صنعت هستیم و امیدواریم بتوانیم مطابق با برنامه پیش برویم.

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه در خصوص تولید ماهی در سدهای غیر شرب، گفت: با همکاری وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست تولید ماهی در این سدها در حال انجام است و سال گذشته 12هزار و 400 تن تولید در این زمینه داشته ایم.

خون میرزایی در پاسخ به سوال دیگر عصرپرس در خصوص آسیب بیماری کرونابه صادرات آبزیان در کشور، گفت: ویروس کرونا به صورت مستقیم در ماهی تاثیری نداشته اما این ویروس باعث آسیب به کانون های مصرف مانند: هتل ها، رستوران ها و اماکن گردشگری در کشور شده و همچنین موجب کاهش صادرات و ارزآوری شده است.

 در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری مشترک انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با سازمان شیلات ایران امضاء شد.

 تولید 200 هزار تن ماهی در قفس تا سال 1400



خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: