اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۵ دی ۱۳۹۵ - 14 January 2017
برای اولین بار در کشور موتورسیکلت هیبریدی در پارک علم و فناوری خراسان، با حمایت شرکت برق منطقه‌ای خراسان، طراحی و ساخته شد.
ساخت اولین موتورسیکلت هیبریدی در پارک علم و فناوری خراسان
سرویس اقتصادی عصرپرس: رئیس پژوهشگاه نیرو در بازدید از طرح موتورسیکلت هیبریدی، گفت: رویکرد وزارت نیرو در خصوص اجرای چنین طرح‌هایی، رویکرد حمایتی بوده و شرکت برق منطقه ای خراسان حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بخش انرژی الکتریکی و کاهش آلودگی هوا داشته است و توانسته در این زمینه قدم‌های مهمی در کشور بردارد.

به‌گزارش پاون، محمد قاضی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه وزارت نیرو می‌تواند از تولید باطری و یا ابرخازن مورد استفاده در این موتور سیکلت ها به منظور تولید انبوه حمایت کند، خاطرنشان ساخت: باید در تولید انبوه این موتور سیکلت به خریداران اطمینان داد که این محصول تا ارتقای کامل مورد حمایت و پشتیبانی است.

وی بازاریابی و خدمات پس از فروش را در تولید موتور سیکلت هیبریدی مهم دانست و تصریح کرد: دست اندرکاران تولید این محصول باید نقشه راه مشخصی در توسعه آن داشته باشند و در صورت وجود مشکلات در تأمین منابع، صندوق پژوهش و فن آوری وزارت نیرو در این زمینه حمایت‌های لازم را بعمل خواهد آورد.

در ادامه محمدحسن متولی‌زاده مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان، اظهار داشت: طراحی وساخت موتور سیکلت هیبریدی اقدام بسیار مهمی در زمینه کاهش آلودگی محیط زیست به ویژه در کلان شهرها محسوب می‌شود و شرکت برق منطقه ای خراسان از اینگونه طرح‌ها حمایت می‌کند.

مشاور مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان درخصوص این طرح اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر 10 میلیون موتور سیکلت بنزینی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صورت نیاز به جایگزینی با ارزان‌ترین موتور سیکلت های الکتریکی، هزینه بسیار سنگینی را برای کشور در بر دارد.

غلامرضا دیده ور افزود: با توجه به اینکه در شرایط کنونی این کار عملاً امکان پذیر نمی‌باشد، معقول‌ترین و ممکن‌ترین راه برای حذف آلایندگی موتورسیکلت‌های موجود و جایگزینی برق به جای بنزین، مجهز نمودن موتورسیکلت‌ها به پیشرانه الکتریکی و استفاده از این پیشرانه در مراکز کلان شهرها است.

وی در ادامه بیان داشت: شرکت برق منطقه ای خراسان با هدف قراردادن این استراتژی، پشتیبانی از این طرح را بر عهده گرفته و خوشبختانه با همکاری مشترک محققان و فن‌آوران در قالب کنسرسیومی با نام مرکب‌های سبز در پارک علم و فن آوری خراسان در سایه پشتیبانی‌های شرکت برق منطقه ای خراسان، به دست آورد ارزشمند طراحی و ساخت اولین نمونه‌ها از این نوع موتور سیکلت انجامید.

مشاور مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان حل تمامی موانع و مشکلات موجود بر سر راه توسعه و استفاده از نیروی برق به جای بنزین در موتور سیکلت، از جمله مشکل محدودیت پیمایش، قیمت بالا و ضرورت اسقاط موتورهای موجود را که در استفاده از موتور برقی وجود داشت، جزو مزایای این نوع موتور سیکلت ها عنوان کرد و اظهار داشت: در این طرح علاوه بر پیش بینی پوشش تمامی نیاز انرژی موتور در مرکز شهر و محدوده‌های LEZ، در خارج محدوده مذکور نیز در صورت تخلیه باطری راکب موتور می‌تواند کماکان از بنزین برای ادامه مسیر استفاده کند.

دیده‌ور در خصوص تولید انبوه این نوع موتور سیکلت ها اظهار داشت: با شرکت توزیع نیروی برق مشهد برای ساخت 100 دستگاه قرارداد منعقد شده و با شهرداری مشهد نیز برای تبدیل 10 هزار موتور سیکلت تفاهم اولیه انجام شده است.

وی هزینه تبدیل موتور سیکلت بنزینی به هیبریدی را بسیار کمتر از موتور سیکلت های تمام برقی بیان نمود و پشتیبانی مؤثر شرکت برق منطقه ای خراسان، تلاش پارک علم و فن آوری در قالب کنسرسیوم مرکب‌های سبز، حمایت‌های استانداری خراسان رضوی، شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد، سازمان محیط زیست استان خراسان رضوی و سایر دست اندرکاران را در اجرای موفق این پروژه بسیار مهم ارزیابی کرد.

وی همچنین بیان داشت: در صورت حمایت دولت، امکان تسری این فن آوری به عنوان راهکار ارزان قیمت و کوتاه مدت برای خودروهای سبک بنزینی از سوی کنسرسیوم مذکور در دست بررسی و اجرا می‌باشد.

در ادامه رئیس پارک علم و فن آوری خراسان گفت: بخش عمده آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرها از طریق موتور سیکلت های بنزینی ایجاد می‌شود.

سید حسن علم‌الهدایی افزود: کنسرسیوم مرکب‌های سبز که در پارک علم و فن آوری خراسان با حمایت شرکت برق منطقه ای خراسان تشکیل شده، توانسته است برای اولین بار درکشور به فن آوری موتورهای الکتریکی دست یابد که می‌تواند گام مهمی در کاهش آلودگی هوا باشد.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: این موتور سیکلت ها با همکاری شهرداری مشهد، در آینده برخوردار از ایستگاه‌های شارژ خواهند بود که برای بومی سازی این پروژه، حمایت وزارت نیرو در این زمینه بسیار مؤثر است.

شایان ذکر است محمد صادق‌زاده مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران طی سفر به مشهد، از این طرح بازدید کرد و راهکارهای توسعه این پروژه مهم را بر شمرد.



پایان پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: