اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۹۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - 24 August 2020
وزیر نیرو گفت:در مصوبه‌ای که روز گذشته در هیئت وزیران به تصویب رسید، به مشترکین کم‌مصرف‌ برق تخفیف 100 درصدی در پرداخت قبض برق تعلق می‌گیرد.

اردکانیان: تشویق مشترکین کم مصرف در طرح برق امید

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست خبری به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با اشاره به فرمايشات رهبر معظم انقلاب ، اظهار داشت: آنچه كه نحوه برخورد ما را با اين منبع تجديدناپذير يعني فرصت بيش از پيش با اهمیت مي‌كند اين است كه كار و فعاليت ما نه فقط انجام وظيفه براي خدمت به مردم كه سرافرازي كشور و كمك به عبور سالم و ايمن از اين گردنه حساس است.

وي افزود: آنچه كه معظم له ديروز فرمودند و نصب‌العين ما و همه همكاران ما در دولت است، اين كه حاصل كار ما علاوه بر پاسخگويي به اين اهميت، در شكل دادن به يك الگوي جديد براي حكمراني است؛ الگويي كه با وجود همه كاستي‌هايي كه به واسطه عمل ما مي‌تواند داشته باشد و رفع خواهد شد الگوي متفاوت و متمايزي از الگوهاي برگرفته از مكاتب موجود و امتحان پس داده در دنيا است.

در سال جاری،صنایع بزرگ 11 درصد انرژی بیشتری از وزارت نیرو خریداری کرده اند

وی در ادامه با بیان اینکه بخش صنایع بزرگ نسبت به سال گذشته بیش از 11 درصد انرژی بیشتری از وزارت نیرو خریداری کردند، گفت: علاوه بر آن در بخش کشاورزی این رقم تا 4 درصد افزایش یافت و با قراردادهایی که بسته شده بود، در ساعات اوج بار مصرف کاهش یافته و در ساعات دیگر انرژی بیشتری دریافت شد

اردکانیان ادامه داد: توانستیم به تعهدات‌مان در زمینه صادرات انرژی بیش از سال قبل پاسخگو باشیم. صادرات 3 درصدی انرژی، منجر به پاسخگویی به 30 درصد از نیازهای ارزی صنعت برق می‌شود

وی افزود: برای تولید این 3 درصد انرژی، چیزی کمتر از یک درصد گاز تولیدی در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

اردکانیان با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی مصرف در بخش سرمایشی ، گفت: از ۵۷ هزار مگاوات برق مصرفی در تابستان امسال ۲۳ هزار مگاوات آن صرف وسایل سرمایشی شده که با اجرای طرح برق امید می توان ۱۰ درصد این مصرف را کاهش دهیم و در بخش های بهینه سازی و نوسازی شبکه مصرف کنیم.

اردكانيان گفت: براي مشتركان پر مصرف هم دو برنامه مهم داريم كه با انتخاب يكي و يا هر دو اينها مي‌توانند عنوان پر مصرفي را از خود دور كرده و به جرگه خوش‌مصرف‌ها بپيوندند.

کاهش و مدیریت مصرف برق از طریق آموزش 

وزیر نیرو اظهار کرد: يكي از اين برنامه‌ها كاهش مصرف از طريق آموزش به مردم توسط شركت‌هاي مديريت مصرف و استارتاپ‌هاست كه با چه كارهاي ساده و كوچكي مي‌توانند در بخش خانگي مصرف برق خود را مديريت كرده و كاهش دهند.

اردكانيان اضافه كرد: يك راه حل ديگر هم كه تدارك ديده شده استفاده از پنل‌هاي خورشيدي كوچك و نصب آنها توسط مشتركان پرمصرف روي پشت بام‌ها و يا كولرهاي آبي است. كساني كه نياز مالي دارند مي‌توانند از طريق سيستم بانكي از اين نظر وام كم بهره‌اي را دريافت كنند تا شركت‌هاي مختلفي كه از اين طريق در توسعه نيروگاه‌هاي كوچك خورشيدي فعال مي‌شوند اين پنل‌ها را نصب كنند.

وي گفت: ميزان برقي كه از اين طريق توليد مي‌شود به راحتي به شبكه برق مشتركان وصل و مي‌تواند مصرف آنها را از شبكه سراسري كاهش داده و اينها هم از گروه پر مصرف‌ها خارج شوند.

وزير نيرو خاطرنشان كرد: به همين خاطر برنامه‌ريزي شده كه در ماه‌هاي باقي مانده از سال تدارك لازم برای این موضوع ديده شده و اجراي عملي كار هم حداكثر براي اول سال آينده گذاشته شود.

وي افزود: مصوبه هيئت وزيران دو ماه فرصت داده كه تدارك را براي مدیریت پرمصرف‌ها ببينيم و اين فرصت و امكان فراهم شود كه مصرف خود را كاهش دهند.

اردكانيان گفت: 900 هزار كيلومتر شبكه انتقال و توزيع موجود در كشور در حال فرسودگي است. حتي ممكن است كمبود توليد نداشته باشيم ولي به دليل فرسودگي شبكه در جاهايي اتفاق‌هايي رخ داده و قطع برق داشته باشيم. اين، مورد تاكيد رهبري هم در زمان ارائه گزارش اولين‌هاي صنعت برق بود.

وي همچنين با يادآوري 227 طرح بهره‌برداري شده در قالب فاز نخست پويش هرهفته الف _ب_ايران در سال گذشته با 33 هزار و 500 ميليارد تومان گفت: از اين ميزان، حدود 29 هزار ميليارد تومان مربوط به صنعت برق بود و از اين رقم 24 هزار ميليارد تومان(70 درصد) مربوط به توليد برق بود.

وزير نيرو ادامه داد: در هفت سال گذشته و يك سال پيش رو، سال آينده اين مواقع يا كمي زودتر موفق خواهيم بود گزارش دهيم كه در دولت تدبير و اميد، مجموعا 20 هزار و 200 مگاوات نيروگاه جديد به مدار بهره‌برداري آمده است كه سالي متوسط 2500 مگاوات در مقابل متوسط 1800  مگاوات در سال هاي قبل از اين دوره مي‌شود.

بهره برداری از 250 طرح در قالب پویش هرهفته الف_ب_ ایران 

اردكانيان گفت: امسال هم پويش را با اعتماد به نفس بيشتري شروع  و 250 طرح با سرمايه گذاري حدود 50 هزار ميليارد تومان هدفگذاري شده است.  

وي با اشاره به توصيه رهبري بر تداوم اين پويش و عملي شدن وعده‌ها در راستاي آن در نشست ديروز با هيات دولت گفت: بيش از 200 شركت بزرگ پيمانكاري و حدود 150 شركت مهندسان مشاور فعال هستند تا به همراه خانواده بزرگ چند 10 هزار نفره صنعت آب و برق امسال هم اين طرح ها به ثمر برسد.

اردكانيان افزود: تا ديروز و با احتساب طرح‌هاي صنعت برق در استان مركزي، 60 طرح از اين مجموع با سرمايه‌گذاري بيش از 16 هزار ميليارد تومان بهره‌برداري شده كه از اين ميزان حدود 10 هزار ميليارد تومان مربوط به صنعت برق و از اين رقم بيش از 8600 ميليارد تومان(80 درصد) در بخش توليد است.

سرمایه گذاری بیش از 60 درصد در صنعت برق توسط بخش خصوصی

وي اضافه كرد: در دولت تدبير و اميد، هر سال متوسط 40 هزار ميليارد تومان در صنعت برق سرمايه‌گذاري شده و بيش از 60 درصد سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش از سوي بخش خصوصي بوده است.

وي همچنين خاطرنشان كرد: با اجازات مقام معظم رهبري، 132 ميليون يورو از صندوق توسعه ملي در سال هاي اخير براي آب روستايي دريافت شد كه منجر به اين شد كه تا امروز بيش از 10 هزار و 800 روستاي ما در اين دولت با جمعيت 7 ميليون و 700 هزار نفر به شبكه آب سالم و پايدار وصل شدند كه قبل از دولت تدبير و اميد كمتر از يك ميليون نفر روستايي به اين شبكه متصل بوده اند.

وي افزود: اين رقم تا پايان دولت به 10 ميليون نفر خواهد رسيد و گزارش خواهيم داد كه بيش از 84 درصد جمعيت روستايي ما به شبكه آب دسترسي پايدار دارند. البته در برخي مناطق محدوديت داريم و در مواقعي با تانكر آبرساني مي شود .

افزایش 60 برابری تصفیه خانه های کشور 

اردكانيان تعداد تصفيه‌خانه‌هاي در مدار كشور را بيش از 60 برابر سال‌هاي قبل از انقلاب عنوان كرد و گفت: ‌تا پايان دولت تدبير و اميد، تعداد تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب كه اين دولت احداث كرده به 96 واحد خواهد رسيد.

وي افزود: هر دو ماه يكبار هم يك واحد تصفيه‌خانه آب شهري وارد مدار شده كه تعداد اين تصفيه‌خانه‌ها كه در دولت تدبير و اميد افتتاح شده تاكنون 39 واحد بوده كه تا پايان دولت به 53 واحد خواهد رسيد.

افتتاح 43 سد در دولت تدبیر و امید

اردكانيان گفت: در بخش زيست محيطي، كشاورزي، صنعت و ساير مصارف هم عمده نياز از طريق آب‌هاي سطحي و منابع آب زيرزميني تامين مي شود كه براي مصارف ديگر نيازمند احداث سدهاي مخزني بر اساس مطالعات فني،‌ ملاحضات زيست  محيطي و توجيه‌هاي اقتصادي هستيم كه از اين حيث هم دولت موفقيت‌هاي شاياني داشت و هر 50 روز يك سد در اين دولت وارد مدار شده ست . تاكنون 43 سد در كشور افتتاح شده كه اين تعداد به 53 سد خواهد رسيد.

وي ادامه داد: ما در احداث سدها و شبكه‌هاي آبياري و زهكشي توفيق‌هاي بزرگي داشتيم كه در نتيجه آن محصولات غذايي كشور 30 درصد افزايش يافته است و اكنون پنجمين كشور دنيا پس از چين، هند، ژاپن و آمريكا در كشت آبي در جهان هستيم.

اردكانيان گفت: 80 درصد انرژي غذايي مورد نياز در كشور از داخل تامين مي شود و در دنيايي كه انتظار دارد تا 2030 ميلادي نيازش به محصولات غذايي به نسبت 10 سال پيش 35 درصد بيشتر باشد، كشور ما بايد كارهاي زيادي در برنامه داشته باشد كه در زير چتر مديريت توامان عرضه و تقاضا انجام دهد.

وي همچنين از انتخاب 107 نفر از مديران ارشد در سطح وزارت نيرو  شركت‌هاي تابعه از طريق فراخوان عمومي خبر داد و گفت: در دولت دوازدهم نزديك سه هزار مدير ارشد، مياني و پايه از اين طريق بازنشسته شدند و فرصت براي جوان‌ترها است كه به ميدان بيايند.

یکچارچه سازی شرکتهای آبفای شهری و روستایی 

وزیر نیرو افزود: يكي از زيرساخت‌هاي لازم كه در اين ارتباط انجام شده يكپارچه‌سازي شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي و ديگري يكپارچگي معاونت آب و آبفا وزارت نيرو و شركت مديريت منابع آب ايران با مصوبه هيات وزيران است كه به تاييد شوراي نگهبان هم رسيد و در جلسه چهارشنبه گذشته عدم مغايرت آن با شرع و قانون اساسي ابلاغ شد.

اردكانيان گفت: در روزهاي آتي اين يكپارچگي هم عملياتي خواهد شد و ما يك ستاد آب چابك تر و متمركز در مجموعه وسيع فعاليت ها خواهيم داشت كه يكي از اصلي ترين فعاليت ها شكل دادن به مديريت حوضه‌هاي آبريز است كه مسائل استان ها سامان بهتر و مناسب تري داشته باشد و كار مهم ديگر آن تدوين لايحه قانون جامع آب با همكاري ساير ديستگاه ها و مركز پژوهش‌هاي مجلس و همه ظرفيت هاي فعال در اين عرصه است كه تا آخر پاييز در اين دولت بتوانيم اين قانون را به مجلس تقديم كنيم.

ادامه دارد...

 

 

خبرنگار: پروین مرادی 

دبیر : وجیهه مرادی

 


نام:
ایمیل:
* نظر: