اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۸۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۰۱ تير ۱۳۹۹ - 21 June 2020
معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو خبرداد:
معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با تاکید بر اینكه در حال حاضر مطالعه روی ۵۰ سد در کشور برای توسعه گردشگری آغاز شده، گفت: با فراخوانی که داده شده امیدواریم تادو ماه آینده فراخوان 30 سد در جهت توسعه گردشگری صادر شود.

تا پایان سال ۳۰ سد برای توسعه گردشگری در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، قاسم تقی‌زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو صبح امروز در یک نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف اب و برق ، گفت: میزان بارندگی در 52 ساله گذشته در کشور همواره به صورت نامتوازن و دچار خشکسالی بوده که ده سال گذشته بدترین سال های آبی را داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه 45 درصد جمعیت کشور در جاهايی زندگی می کنند که یا دسترسی به آب ندارند و یا محدود است، گفت: نامتوازن بودن بارندگی، استقرار جمعیت و تغییر اقلیم موانع موجود در وزارت نیرو است.

وی در ادامه گفت: سال گذشته افزایش میزان بارندگی دو برابر مخازن ورودی سدها بود كه مجبور به رهاسازی  40 میلیارد مترمکعب شدیم در صورتی که سدهای نرماب گلستان، معشوره لرستان و بختیاری خوزستان به اتمام می رسید بخش قابل توجهی از این آب ذخیره می شد.

کاهش مصرف آب در بحران کرونا

وی در پاسخ به سوال عصرپرس مبنی بر همکاری وزارت بهداشت و وزارت نیرو در جهت کاهش مصرف آب، گفت: ما همواره از طرح های صرف جویی استقبال کرده و در صورتی که وزارت بهداشت راهکار ویژه ای برای کاهش مصرف آب در بحران کرونا داشته باشد همراهی خواهیم کرد.

افزایش 20 درصدی مصرف آب در تهران

معاون وزیر نیرو در ادامه با اشاره به افزایش 20 درصدی مصرف آب در تهران، تصریح کرد: شرایط حال حاضر کشور و همزمانی کرونا با گرمای تابستان باعث شده تا مصرف آب افزایش یابد و انتظار ما از مردم همراهی بیشتر در جهت کاهش مصرف آب در کشور است.

تقی‌زاده خامسی در پاسخ به دیگر سوال عصرپرس مبنی براینکه تا پایان سال چند سد برای گردشگری در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد؟ گفت: ایران به لحاظ آب و هوا و اقلیم در شرایطی قرار دارد که در تمام فصول می‌توان از سدهای آن استفاده کرد و در تمام استان‌ها سدهایی وجود دارد که قابلیت گردشگری را دارند.

معاون وزير نيرو سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري سدها را اقتصادي دانست و گفت: تا پايان مرداد به صورت عموم و احتمالا در صورت كاهش شرايط اضطراري كرونا، نمايشگاهي برگزار و در آن از سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه دعوت مي‌كنيم.

توسعه گردشگری در سدهای کشور 

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با تاکید بر این که در حال حاضر مطالعه روی 50سد را آغاز کرده‌ایم، گفت: با فراخوانی که داده شده امیدواریم تادو ماه آینده فراخوان 30 سد در جهت توسعه گردشگری صادر شود.

وی در ادامه گفت: از بخش خصوصی که تمایل به شرکت در فراخوان گردشگری را دارند تقاضا داریم که در این فراخوان شرکت کنند.

تقی زاده خامسی  در ادامه با اشاره به افزایش تعرفه های پر مصرفان، گفت: افزایش این تعرفه در کنار تشویق‌هایی که صورت می‌گیرد برای رعایت مصرف بهینه ضروری است.

وی اعمال این تعرفه را برای جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی را موثر دانست و گفت: اکنون سفره‌های زیر زمین با کاهش 5 میلیارد و 700 میلیون متر مکعبی درگیر هستند که با اقدام‌های انجام شده در دولت تدبیر و امید یک میلیارد متر مکعب بهبود یافته است.

معاون وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد که امسال با اقدام‌های در دست انجام وضعیت سفره‌ها بهتر شود.

وی درباره امکان استفاده از دو نوع آب‌رسانی در کشور برای شرب و غیر شرب گفت: کار ضروری است اما با وضعیت فعلی کار بسیار سختی است.

تقی زاده خامسی از مسدودسازی 10 هزار چاه غیرمجاز خبر داد و گفت: اکنون حدود 230 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد.

تامین آب پایدار برای 10میلیون جمعیت روستایی تا پایان سال

معاون وزیر نیرو در ادامه با اشاره به تامین پایدار آب روستایی ، گفت: بر اساس برنامه‌ای که در دست داریم قرار است تا پایان امسال 20774 روستا با جمعیت 10میلیون و 900هزار نفر را به آب پایدار برسانیم

وی افزود:در سال ۹۸ حدود هزارو 650 روستا به آب پایدار دست یافتند که بخش عمده از اعتبار  این طرح از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه کمال همکاری را با وزارت نیرو داشته و تا 80 درصد از تخصیص های مالی این طرح ها را محقق کرده است.

تقي‌زاده خامسي در ادامه با بیان اینکه فرهنگ استفاده از پساب در كشور هنوز جا نيفتاده است، گفت: براي جايگزيني پساب به جاي آب هنوز مقاومت‌هايي وجود دارد كه اميد است هماهنگي‌هاي لازم صورت گرفته و بتوانيم پساب را دست‌كم براي استفاده صنعت جا بياندازيم.

وي با اشاره به اینکه انتقال آب دريا براي شهرها و روستاهاي ساحلي جزو واجبات است، تاکید کرد: براي شهرها و روستاهاي ساحلي حداقل در فاصله 100 كيلومتر نبايد آب را از جاهاي ديگر منتقل كنيم و بهتر است از آب شيرين كن استفاده و آب دريا را شيرين كرده  و در اختيار اين مناطق قرار دهيم.

تقی زاده خامسی افزود: در همین راستا تخصيص‌هايي به عنوان نمونه به استان‌هاي خراسان‌ رضوي، شمالي و جنوبي، سيستان و بلوچستان،  كرمان و فارس داده شده است.

مشكل اساسي آب كشور در بخش كشاورزي است
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه در كشوري كه گاهي سرانه متوسط مصرف آب به زير 150 ميلي‌متر مي‌رسد معني ندارد كه در 17 استان كشور برنج كاري شود، گفت: حتی در برخي مناطق با توجه به اینکه آب آشاميدني كافي ندارند اما برنج‌كاري صورت می گیرد.

وي تصريح كرد: مشكل اساسي آب كشور در بخش كشاورزي است كه بيشترين ميزان مصرف را دارد. وقتي آبياري را در سيستم‌هاي كشاورزي تغيير مي‌دهيم نبايد اجازه دهيم توسعه پيدا كند.

تقی زاده خامسی در ادامه با بيان اين كه كشور راهي جز صرفه‌جويي و افزايش بهره‌وري ندارد،  گفت: در حال حاضر، 80 درصد از مخازن سدهاي كشور به ميزان حدود 40 ميليارد متر مكعب پر است و تقريبا تفاوت معناداري با سال گذشته در مخازن نداريم.  حدود سه چهار درصد كاهش يافته و اين در حالي است كه بارندگي سال گذشته دو برابر امسال بود و پيش‌بيني مي‌شود با اين ذخاير امكان تامين آب كشاورزي را تا حدود 20 در صد بالاتر از سنوات گذشته داشته باشيم.

افزايش 15 درصدی ظرفیت نیروگاه های برق آبی  
وي با اشاره به اینکه در حال حاضر از 150 پهنه تالابي كشور، حدود 40 تا 100 درصد تالاب ها آبگيري شده، اظهار داشت: ظرفيت نيروگاه‌هاي برق‌آبي ما امسال 15 درصد افزايش پيدا خواهد كرد و در تابستان امسال حداقل 9 هزار مگاوات – ساعت توليد خواهيم داشت كه ركوردي در اين حوزه است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به ظرفيت 52 ميليارد متر مكعبي 188 سد بزرگ در كشور، گفت: 119 سد ديگر در حال ساخت است، در اين دولت تا امروز 42 سد ساخته شده و اميد است تا پايان دولت اين تعداد را به 50 سد افزايش دهيم.

تقي‌زاده خامسي، تعداد تصفيه‌خانه‌هاي آب در دست بهره‌برداري را 155 واحد عنوان كرد و گفت: 15 موراد آنها در سال گذشته ساخته شده است، همچنین، تعداد تصفيه‌هاي فاضلاب هم 237 واحد است كه 18 واحد از اين‌ها در سال 98 احداث شد.

وی گفت: در بخش آب و فاضلاب حدود 10 هزار ميليارد تومان توسط بخش خصوصي به روش‌هاي مختلف اعم از B.O.T سرمايه گذاري شده كه بخشي به نتيجه رسيده و بخشي هم تا پايان دولت به نتيجه مي‌رسد.

قیمت تمام شده آب دوبرابر قبوض صادره است
تقي‌زاده خامسي با اشاره به اینکه اقتصاد آب مساله‌اي بسيار جدي در حوزه آب و آبفا است، گفت:‌ در كشور قيمت تمام شده آب به طور متوسط دو برابر قبوضي است كه صادر مي كنيم.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: اگر قرار است يارانه‌اي هم پرداخت شود بهتر است قيمت تمام شده را به مردم اطلاع رساني كنيم كه اين كار در صرفه جويي اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: قيمت آب در بخش كشاورزي تقريبا رايگان است و يكي از دلايلي كه در اين بخش آب با راندمان پايين استفاده مي شود ابعاد اقتصادي آب است.

85 روستا غیزانیه تا شهریور آبرسانی می شوند
تقي‌زاده خامسي درباره آبرساني به غيزانيه، گفت: اين بخش 85 روستا دارد كه براي اين روستاها، از دو سال پيش مجتمع آبرساني تعريف شده است. اينها قبلا شبكه آبرساني داشتند اما چون قديمي بود كيفيت خود را از دست داده و در جاهايي پرت آب آن بالا بود.

معاون وزير نيرو با اشاره به اعتبار 190 میلیاردتومانی مجتمع آبرسانی غیزانیه ، افزود: بخش اول این طرح در  خرداد ماه براي 37 روستا انجام شد، در ماه‌هاي تير، مرداد و نيمه شهريور هم عمليات آبرساني به تمامي 85 روستا و دسترسي آنها به آب پايدار انجام مي شود.





خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: