اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۱۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۹ - 21 June 2020
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خبر داد:
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: تاکنون برای ۵۸ هزار کیلومتر از رودخانه‌های تعیین حد بستر و حریم انجام شده است.

تعیین حد بستر و حریم ۵۸ هزار کیلومتر از رودخانه‌های کشور

به‌گزارش عصرپرس به نقل ازوزارت نیرو، "محمد حاج‌رسولی‌ها" روز شنبه در نشست مدیران ارشد وزارت نیرو با معاون اول رئیس جمهوری اظهار داشت: این رقم، ۷۷ درصد اولویت‌های کاری است که ۲۲ هزار کیلومتر آن یعنی ۳۸ درصد آن فقط در همین دولت انجام شده است.

وی اظهار داشت: شرایطی که در یکی دو سال اخیر در کشور اتفاق افتاد، بعد از ۱۱ سال خشکسالی پیاپی رخ داد.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به برنامه مدیریت سیلاب و شرایطی که کشور در سال ۹۸ با آن مواجه بود، افزود: حدود ۱۴۶ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که ۷۶ هزار هکتار آن رودخانه دائمی و مابقی آن رودخانه فصلی است.

 مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ۷۵ هزار کیلومتر از این رودخانه‌ها اولویت اصلی وزارت نیرو در تعیین حد و بستر حریم رودخانه‌ها هستند.

حاج‌رسولی‌ها گفت: تصمیم بر این داریم که باقی‌مانده ۱۷ هزار کیلومتر را تا پایان برنامه چهارم به اتمام برسانیم. هر چند عملکرد در سال‌های گذشته سه هزار کیلومتر و در سال گذشته حدود ۵ هزار کیلومتر بود، امسال و سال آینده این ۱۷ هزار کیلومتر را با اعتبارات مناسبی که دیده شده قطعا به اتمام خواهیم رساند.

وی درباره نقشه بستر و حریم تالاب‌ها گفت: ۸۵ درصد کار تقریبا انجام شده که ۸۲ درصد آن در این دولت صورت گرفته است.

حاج‌رسولی‌ها افزود: یکی از کارهای بسیار مهم که تمام عملیات آن در این دولت انجام شد، بحث جانمایی حدود و بستر رودخانه‌ها و تالاب‌ها در سامانه کاداستر ملی کشور بود که تقریبا ۳۳ هزار کیلومتر را از آن میزانی که حریم و بستر رودخانه‌ها را رعایت کردیم در این سامانه ثبت شده است.

وی گفت: دو هزار و ۱۷ کیلومتر عملیات ساماندهی انجام دادیم که ۴۸ درصد آن در این دولت انجام شده است. سال گذشته ۲۰۰ کیلومتر ساماندهی صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: یکی از اقدام‌های شاخص سال گذشته این بود که ۲ هزار کیلومتر لایروبی رودخانه‌ها انجام شد که تقریبا معادل متوسط ۵ برابر عملکرد سال‌های گذشته بوده و این کار، کاری مستمر است که باید هر سال ادامه پیدا کند.

وی اظهار داشت: ۲۵ هزار هکتار آزادسازی تصرفات داشتیم که ۱۴ هزار هکتار آن در این دولت انجام شده است و این هم ناشی از تغییر رویکردی بود که در قوه قضائیه در هماهنگی با دولت انجام شد.

حاج‌رسولی‌ها همچنین با اشاره به شناسایی ۲ هزار و ۳۰۰ نقطه از نقاط حادثه‌خیز و فاقد آب‌گذری در ابتدای دولت یازدهم گفت: سال گذشته، تمام ۳ هزار و ۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز و فاقد آب‌گذری اعم از پل‌ها و تاسیسات روی آنها شناسایی و به مراجع ذی‌ربط منعکس شد.

وی همچنین با اشاره به مطالعه و راه‌اندازی فاز ابتدایی سامانه اطلاعات مکانی رودخانه‌ها (سامیر) گفت: صد درصد آن را تا پایان امسال راه‌اندازی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره زمین‌خواری و رودخانه‌خواری هم گفت: دستگاه‌ها از خروجی سامانه مزبور می‌توانند به طور مستقیم استفاده کنند و تا سال ۱۴۰۰ که تمام موارد حریم و بستر رووخانه‌ها را در سامانه پیاده سازی می‌کنیم این کار در کشور عملیاتی خواهد شد. فاز توسعه‌ای برای استفاده افراد از این سامانه هم دیده شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: