اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۵ - 07 January 2017
تجلیل از «خسرو آواز ایران»
پیشنهاد جمعی از نمایندگان مجلس برای تجلیل از استاد محمدرضا شجریان در جشنواره موسیقی فجر خبر مسرت‌بخشی است. به ویژه در این روزها که خبرهای خون و خشونت و جنگ و ترور و دعواهای لفظی روسای قوا و حتی مربیان فوتبال تمام سطوح جامعه را درنوردیده است.

وقت آن آمد که دستی بر زنید

سرویس فرهنگی عصرپرس: وقتی روزنامه گاردین برای فهم خوانندگانش خواست تا اهمیت محمدرضا شجریان و جایگاه وی در فرهنگ توده مردم ایران را نشان دهد نوشت: «نزد ایرانیان ماه رمضان بدون ربنای محمدرضا شجریان مانند کریسمس بدون آهنگ کارول است.»

کریسمس کارولز همان موسیقی سحرآمیز برخاسته از ژرفای جان هزاران انسانی است که در روزهای کریسمس به پیشگاه مسیح و خداوند نثار می‌کنند. معروف‌ترین آن شاید «Ave Maria» باشد. بدون شک جادوی صدای استاد محمدرضا شجریان نزد توده مردم و اقشار مذهبی ایران نوعی الهام تلقی می‌شود. بسیاری از ایرانیان تا پیش از ممنوعیت این آواز‌ شورانگیز در رسانه ملی حتی نمی‌دانستند رمضان و ربنای شجریان دو واقعیت جدا از هم هستند. افطار پس از ربنا یک فرهنگ بود.

محمدرضا شجریان، خواه ناخواه با فرهنگ ایران پیوند خورده است. اینجا سخن از سازهای ابداعی وی، هنر اعلای خوشنویسی او و شاگردان بسیاری که پرورش داده نیست بلکه دقیقا سخن بر سر آواز اوست. آوازی که مدت‌هاست اجازه طنین افکندن در زادگاهش را ندارد.

اخیرا پس از خبرهای بیماری ایشان موج همراهی با خسرو آواز ایران به راه افتاده است. موجی که پیر و جوان و هنرمند و توده و زن و مرد و مذهبی و جز آن نمی‌شناسد. در یک کلام همه نگرانند. نگرانند مبادا سازنده‌ی خاطرات ژرف یک ملت به ناگاه .....

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصمیمی بسیار با اهمیت برآن شده‌اند که پیشنهاد تجلیل از استاد محمدرضا شجریان را به مسئولان جشنواره موسیقی فجر ارائه کنند. به گزارش ایلنا، حجت الاسلام احمد مازنی، نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در دیدار با اعضای برگزارکننده سی و دومین جشنواره موسیقی فجر گفت: بنده و نمایندگان حاضر در جلسه؛ پیشنهاد تجلیل از استاد شجریان را در جشنواره فجر داریم و همچنین باید خدمت ایشان برسیم و جویای احوال ایشان باشیم.

این خبر، خبری مسرت‌بخش است. به ویژه در این روزگار پر خون و خشونت و جنگ. در این روزهایی که موج خشونت کلامی از سران قوای کشور تا زیردستان و نمایندگان گذر کرده و به دنیای فوتبال و دو مربی خارجی هم کشیده شده است. گویی ساختار اجتماعی ایران محیطی مناسب برای پروردن این خشونت کلامی است. خشونتی که بخشی از آن را قطعا هنر و هنرمند می‌تواند بکاهد. هنر و هنرمندی از جنس آواز استاد محمدرضا شجریان.

************

در همین زمینه به گزارش ایلنا، رییس سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر درباره تجلیل از استاد شجریان در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر گفت: استاد شجریان چهره شاخص موسیقی ما و فرهنگ و هنر این سرزمین هستند و جا دارد هر ساله از ایشان تجلیل کنیم.
 
حمیدرضا نوربخش با تاکید بر اینکه موسیقی ایران وامدار استاد شجریان است، افزود: استاد شجریان به فرهنگ این کشور خدمت فراوانی کرده است اما در برگزاری بزرگداشت یک اصل بسیار مهم است و آن هم رضایت آقای شجریان است.

نوربخش ادامه داد: ما در این‌باره رایزنی‌هایمان را انجام می‌دهیم و چنانچه استاد رضایت داشته باشند قطعا مراسم تجلیلی برایشان برگزار خواهیم کرد. این وظیفه ماست که از ایشان قدردانی کنیم و اگر تاکنون این امر صورت نگرفته به دلیل این است که هنوز نتوانستیم جواب مشخصی در این باره از استاد بگیریم.

*تحریریه عصرپرس/ 1199*


نام:
ایمیل:
* نظر: