اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۱۸۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - 09 June 2020
امیری مطرح کرد:
مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبااعلام کرد: پنج درصد از نیاز برق کشور، از طریق نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان تامین می‌شود.
تامین ۵ درصد نیاز برق کشور توسط بنیاد مستضعفانبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از  صدا وسیما، محسن امیری در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران افزود: با به مدار آمدن واحد گازی نیروگاه خرم آباد، ظرفیت اسمی نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان به ۳ هزار و ۸۵۸ مگاوات رسید بنابراین ظرفیت تولید عملی برق ۶ نیروگاه در دست بنیاد، به حدود ۲ هزار و ۹۰۰ تا سه هزار مگاوات است.

وی گفت: با افزایش بهره وری، بنا داریم حدود ۲۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های بنیاد را افزایش دهیم.

امیری افزود: تا پایان امسال نیز ۴۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک در استان خوزستان احداث خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا گفت: تا پایان سال ۱۴۰۳، چهارده هزار میلیارد تومان برای احداث نیروگاه مقیاس کوچک؛ انرژی‌های تجدید پذیر و نیروگاه‌های حرارتی سرمایه گذاری خواهیم کرد که بیشترین ظرفیت ساخت نیروگاه در بخش نیروگاه‌های حرارتی خواهد بود.

وی ادامه داد: با این سرمایه گذاری، ۲ تا ۲/۵ درصد به تامین برق شبکه سراسر افزوده خواهد شد و ظرفیت نیروگاهی بنیاد مستضعفان از ۳ هزار و ۸۵۸ مگاوات کنونی تا پایان ۱۴۰۳ به حدود ۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات خواهد رسید به این ترتیب ۷/۵ درصد از برق مورد نیاز کشور را می‌توانیم تامین کنیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا احداث نیروگاه برای بنیاد مستضعفان اقتصادی است؟ گفت: وزارت نیرو اعلام کرده است تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت نیروگاهی کشور باید به ۱۰۰ هزار مگاوات برسد در حالی که هم اکنون این رقم ۸۳ هزار مگاوات است، اما ظرفیت عملی نیروگاه‌های کشور بین ۷۱ تا ۷۵ هزار مگاوات است.

امیری با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از نیروگاه‌های کشور مستهلک است، افزود: این موضوع باعث می‌شود بی قید و شرط در صنعت نیروگاهی سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: با مدیریت صادرات برق، می‌توانیم نیاز برق کشور‌های همسایه را برطرف و همچنین برخی از مشکلات امنیتی منطقه را از این طریق حل کنیم بنابراین به سرمایه گذار بخش خصوصی باید مجوز‌هایی لازم داده شود تا با کشور‌های همسایه تعامل کنند چنان که کشور‌های افغانستان، پاکستان و عراق به برق ما نیاز دارند.

مدیرعامل هلدینگ برق و انرژی صبا گفت: متوسط عمر نیروگاه‌ها ۴۰ سال است و هم اکنون ۶۰ درصد از نیروگاه‌های کشور به تعمیرات اساسی نیاز دارد به این دلیل در زمان غیر پیک، این نیروگاه‌ها برای تعمیرات به نوبت از مدار خارج می‌شوند.

امیری افزود: با افزایش نرخ برق در سال جدید، تولید برق و احداث نیروگاه کم کم توجیه پذیر می‌شود.

وی ادامه داد: نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان تا پایان امسال، وارد بورس خواهند شد و علاوه بر آن، شرکت‌های هلدینگ صبا نیز وارد بورس می‌شوند و از آنجا که صنعت نیروگاهی، صنعت زودبازده است سوداور خواهند بود یکی از دلایل ورود نیروگاه‌های بنیاد مستضعفان، شفافیت است.

 امیری همچنین درباره پرداخت مالیات بنیاد مستضعفان نیز گفت: تا الان همه مالیات تکلیفی و ارزش افزوده را پرداخت کردیم و بدهی به وزارت اقتصاد نداریم و بنیاد مستضعفان هیچ فرقی در زمینه پرداخت مالیات با مجموعه‌های دیگر ندارد.

وی افزود: بنیاد مستضعفان حدود هزار تا هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارد و از آنجا که تامین منابع مالی در صنعت نیروگاهی با روش‌های مختلفی امکان پذیر است و تهاتر یکی از آن روش‌ها است وزارت نیرو در این زمینه همکاری خوبی با بنیاد مستضعفان داشته است.
نام:
ایمیل:
* نظر: