اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 09 May 2020
رئیس سازمان ثبت اسناد مطرح کرد:
رئیس سازمان ثبت اسناد گفت: با توجه به این که اراضی ملی و طبیعی مورد طمع افراد سودجو قرار می‌گیرد، تهیه نقشه‌های کاداستر از جعل اسناد و اختلافات جلوگیری می‌کند.

کاهش دعاوی با اجرای طرح کاداستر اراضی ملی

به گزارش عصرپرس، ذبیح الله خداییان در مراسم امضای تفاهم نامه با رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) افزود: بیش از ۸۰ درصد مساحت کشور به اراضی ملی و منابع طبیعی اختصاص دارد و مستند کردن این اراضی از جهات مختلف اهمیت دارد.

وی گفت: از آنجا که اراضی ملی و منابع طبیعی بیشتر از سایر منابع مورد طمع افراد سودجو قرار می‌گیرد و ما از این بابت شاهد تشکیل پرونده‌های متعددی در سطح کشور علیه متجاوزان هستیم و برخی برای تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی به جعل اسناد روی می‌آورند، نیازمند مستند کردن این اراضی هستیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، افزود: با مستند کردن این اراضی و کاداستری شدن آن تصرفات عدوانی و تغییرکاربری‌های غیرمجاز نیز از بین می‌رود.

خداییان گفت: معمولا دولت برای سرمایه گذاری، اراضی را به افراد سرمایه گذار واگذار می‌کند که بیشتر این اراضی جزو اراضی ملی و منابع طبیعی است که مستندکردن این اراضی موجب گشایش کار می‌شود.

وی افزود: در خیلی از نقاط کشور میان اراضی ملی و منابع طبیعی و مستثنیات مردم تداخلاتی وجود دارد که اگر این اراضی مستند و کاداستری نشود پرونده‌های قضایی کاهش نمی‌یابد و همچنان مردم و سازمان جنگل‌ها با دردسر مواجه خواهند بود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در سال‌های گذشته بسیاری از این اراضی، مستند و سند مالکیت صادر شده است، اما اسناد صادر شده، کاداستری نیست و حدود اراضی دقیقا مشخص نیست و هنوز تداخلات رفع نشده و لازم است کاداستری شود تا از این طریق مالکیت دولت نیز به نحو صحیح تثبیت شود.

فداییان افزود: این تفاهم نامه زمینه کاداستری کردن اسناد را فراهم می‌کند تا در فرصتی کوتاه بتوانیم همه اسناد دفترچه‌ای را به کاداستری تبدیل کنیم.

وی گفت: با آسیب شناسی که در هر دو سازمان صورت گرفته است آسیب‌ها مشخص و در این تفاهم نامه تلاش شد مواردی که روند انجام امور را کند می‌کند برطرف شود و بتوانیم ظرف یکی دو سال همه اراضی ملی و منابع طبیعی را در ضمن این که مستند می‌کنیم اسنادش را کاداستری کنیم تا از بسیاری از دعاوی و اختلافات جلوگیری شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: مقرر شد کارگروهی از طرف هر دو سازمان بر حسن اجرای این تفاهم نامه نظارت کنند.

 تهیه نقشه‌های کاداستر برای ۳۰ میلیون هکتار از اراضی ملی

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: امسال هدف گذاری کرده ایم تا حداقل ۳۰ میلیون هکتار از اراضی ملی کاداستر شود.

مسعود منصور در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، افزود: ما هم اکنون در سازمان جنگل‌ها حاکمیت بیش از ۸۳ درصد مساحت کشور را در اختیار داریم و منابع چهارگانه حوزه مدیریت خود را ابتدا باید شناسایی و پس از آن تثبیت کنیم و این فرآیند در تعامل با سازمان ثبت اسناد صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما با همکاری میان این دو سازمان مرحله تثبیت را در بیش از ۹۵ درصد اعمال کرده ایم و با تثبیت قانون حدنگار (​کاداستر) این وظیفه مضاعف شد.

منصور گفت: باقی مانده تشخیص و شناسایی اراضی را براساس قانون جدید انجام می‌دهیم و اقدامات غیر کاداستر قبلی را نیز کاداستر خواهیم کرد و اسناد تک برگی صادر خواهد شد.

رئیس سازمان جنگل‌ها با اشاره به نام گذاری امسال به عنوان جهش تولید، گفت: ما سازمان حاکمیتی هستیم و شاید مستقیم در امر تولید نقش نداشته باشیم، اما می‌توانیم در بسیاری جهات بستر و حمایت کننده از فعالیت‌های تولیدی باشیم.

وی افزود: گاهی اوقات در جریان سیلاب‌ها به بسیاری از اراضی کشور و زیرساخت‌های صنعتی آسیب می‌رسد که اگر ما اسناد کاداستر این مجموعه‌ها را نداشته باشیم به روند تولید آن‌ها ضربه می‌خورد و فعالیت ما در حوزه آبخیزداری می‌تواند موجب کاهش خسارت سیل و به طور غیر مستقیم به حفظ تولید منجر شود.

وی افزود: همه این اقدامات مستلزم این است که اراضی تثبیت شده‌ای داشته باشیم و بر همین اساس در هماهنگی باسازمان ثبت اسناد و املاک کشور بنا داریم در عملکرد کاداستر جهشی ایجاد کنیم و در همین ارتباط هدف گذاری شد که امسال حداقل ۳۰ میلیون هکتار اراضی ملی را کاداستر کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: امسال همچنین بنا داریم کار اسناد تک برگی باقی مانده جنگل‌ها را نیز نهایی کنیم که تا پایان سال ۹۹ همه جنگل‌های کشور براساس اسناد کاداستر دارای سند تک برگی شوند و درباره اراضی ساحلی هم این تلاش را خواهیم داشت.

 تفاهم نامه سازمان‌های ثبت اسناد و جنگل‌ها

به گزارش صداوسیما،تفاهم نامه همکاری میان روسای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور امضا شد.

موضوع این تفاهم نامه که میان آقای ذبیح الله خداییان و مسعود منصور امضا شد تسریع و تسهیل در اصلاح نقشه‌های روقومی انفال و صدور اسناد کاداستری (حدنگار) است.

این تفاهم نامه در هشت ماده تنظیم شده است و براساس یکی از مواد آن برای پیگیری موضوع و نظارت بر نحوه اجرای آن مقرر شد کارگروهی تحت نظارت معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ دستورالعمل تشکیل و با تدوین برنامه عملیاتی لازم درباره اجرای آن دستورالعمل اقدام شود.

در ماده دیگری از این تفاهم نامه در خصوص اراضی واگذاری مواد دو و ۲۱ دستورالعمل واگذاری اراضی و تفکیک در اجرای ماده چهار قانون ساماندهی و همچنین ماده ۶۹ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، قطعات واگذاری پس از تفکیک و انتقال به مجریان طرح و تثبیت مجدد پلاک مورد عمل، به عنوان لایه واگذاری اراضی ملی تعیین و تثبیت خواهد شد.

براساس این ماده تغییرات در درون این قطعات نیازمند حذف تثبیت پلاک مورد عمل در سامانه کاداستر نیست و نقشه محدوده کلی اراضی ملی با مجزا شدن قطعات مزبور، تثبیت و کسری آن در آمار مربوطه لحاظ می‌شود.

براساس ماده دیگری از این تفاهم نامه واحد‌های ثبتی و ادارات منابع طبیعی در فرآیند اصلاح، پس از روقومی و زمین مرجع کردن نقشه‌ها بازدید از محل، مطابق دستورالعمل حدنگار پلاک‌های ثبتی و احراز موضوع اقدام و از اسکن کردن، صرف نقشه‌های اولیه و مبنا قراردادن آن‌ها به منظور صدور سند مالکیت کاداستری جدا خودداری کنند


نام:
ایمیل:
* نظر: