اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۳ دی ۱۳۹۵ - 02 January 2017
یک شبکه خبری افغان مدعی شد
مدت‌ها پس از آنکه اسپانیایی‌ها از معروفیت زعفران ایرانی سود بردند و آن را با بسته‌بندی خود و به نام خود به جهان عرضه کردند، این بار افغان‌ها مدعی همان روش از سوی ایران هستند. ایرانی که پرچمدار زعفران مرغوب در جهان است.
ایران زعفران افغانستان را به نام خود صادر می‌کند

عصرپرس: زعفران ایران، در کنار همه نام‌هایی که ایران را در جهان به آن می‌شناسند معروف است. این محصول که تقریبا همه آن در جنوب خراسان و در منطقه قائنات و به ویژه در محدوده زیرکوه قائنات (آبیز، حاجی‌آباد، اردکول، شاهرخت، زهان) کشت می‌شود مرغوب‌ترین گونه گیاهی جهان است. 

زعفران ایران از دیرباز در دنیا مشهور بوده است. این محصول خوش عطر و بو به دلیل شرایط آب و هوایی خاص قائنات و شیوه‌ی بسیار خاص کشت و نگهداری و برداشت آن که سینه به سینه به دهقانان این منطقه منتقل شده است از اهمیت خاصی در فرهنگ عام و غذایی ایران برخوردار است. 

از آنجا که این روزها بازار مصرف حرف آخر را در همه زمینه‌های تولیدی می‌زند، کشت زعفران چه در ایران و چه در کشورهای مجاور ایران مانند افغانستان تجریه شد. پس از زیر کشت رفتن زمین‌های تربت‌حیدریه و نیشابور و گناباد و حتی بجستان در خراسان، زمین‌های هرات در افغانستان نیز زیر کشت این محصول رفت. هرچند با مشکلاتی مواجه شد و آفات گیاهی و تجربه کاری و زمین مرغوب و ویژه مانع از رسیدن آن به حد مطلوب شد.

آن روزها با دانشی که مهاجران افغان که از دست طالبان فرار کرده و در مرزهای قائنات ایران سکنی گزیده بودند از بومیان این منطقه آموختند، پیاز زعفران را به هرات بردند و کشت آن آغاز شد. اکنون پس از چندسال گویا توفیق‌هایی هم به دست آورده‌اند. به گونه‌ای که از فروش زعفران هراتی به بازرگانان ایران خبر می‌دهند.

اما این همه ماجرا نیست. طلوع‌نیوز در گزارشی مدعی شد زعفرانی که توسط بازرگانان ایران از شرکت‌های افغان خریداری می‌شود، در ایران و به نام ایران بسته‌بندی می‌شود و به اروپا صادر می‌شود. این دقیقا همان مسئله‌ای است که مدتها در بازار زعفران ایران درباره فروش زعفران ایرانی به نام اسپانیا به گوش می‌خورد.  
 
به گزارش این رسانه‌ی افغان؛ «شماری‌ از بازرگانان و صاحبان شرکت‌های تولید زعفران در هرات، می‌گویند که برخی‌از بازرگانان، تولیدات زعفران‌شان را به‌گونۀ عمده و با بهای کمتر به بازارهای ترکیه و ایران می‌فرستند و بازرگانان این کشورها پس‌از خریداری زعفران هرات، این گیاه را به‌گونۀ معیاری بسته‌بندی می‌کنند و به نام کشورشان به بازارهای امریکا و اروپا می‌فرستند.»

اگرچه این گزارش یادآور می‌شود که: «ایران بیشترین زعفران جهان را تولید می‌کند و یگانه رقیب زعفران ایران در بازارهای جهانی زعفران هرات است» اما اشاره‌‌ای به فرایند این بازار پرسود نمی‌کند. امری که مسئولان جهاد کشاورزی باید در مورد آن توضیح بدهند.

*سرویس اقتصادی عصرپرس/ 1199*




نام:
ایمیل:
* نظر: