اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 20 April 2020
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت خبر داد:
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به تسهیلات ۶ هزار میلیارد تومانی به بخش معدن به خصوص معادن کوچک مقیاس، گفت: هدف ما در سال جدید تخصیص اعتبار به بخش اکتشاف و افزایش سرمایه صندوق حمایت از فعالیتهای معدنی است.

اعطای تسهیلات 6 هزار میلیارد تومانی به بخش معدنبه گزارش سرویس  اقتصادی عصرپرس، داریوش اسماعیلی در نشست خبری  که به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، بخش معدن و صنابع معدنی یکی از مهمترین بخش های اقتصاد کشور است دانست و گفت: نقشه راه معادن بنا به  فرمایش مقام معظم رهبری بر جایگزینی معدنی به جای منابع و درآمدهای نفتی از اولویت ما در وزارت صمت است.

وی با اعلام اینکه تولیدات معدن از۳۸۵میلیون تن در سال ۹۷به ۴۱۵میلیون تن در سال ۹۸ ارتقا یافت، تصریح کرد: میزان تولید شمش از ۲۶ میلیون تن در سال ۹۷ به بیش از ۲۸ میلیون تن در سال ۹۸ افزایش یافت.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹ میلیارد دلار درآمد ارزی از بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۸ به دست آمد، گفت: از ۱۰ هزار و ۴۰۴ معدن کشور ۱۰ هزار و 39 معدن مربوط به گروه فلزی و مابقی غیرفلزی است.

اشتغالزایی بیش از 142 هزار نفر در بخش معادن فعال کشور

وی اضافه کرد: ۲۰۷۲ معدن سنگهای تزیینی و ۵۰۱۱ معدن سنگ های ساختمانی داریم. همچنین ۵ هزار و 652 معدن فعال و ۴ هزار و 495 معدن غیرفعال داریم که میزان اشتغال معادن فعال کشور بیش از 142 هزار نفر است و 257 معدن نیز در حال تجهیز هستند.

اسماعیلی با اعلام اینکه بالای ۴۱۰ میلیون تن استخراج معادن سال ۹۸ بوده است، افزود: یکی ازکارهای سال ۹۸ پهنه بندی معادن بوده است که از ۲۰۹ فقره پهنه بندی در ۹۷ فقره آزادسازی و کار اکتشافی انجام شده است.

وی در خصوص مناطق امیدبخش معدنی، یادآوری کرد: در سال ۹۸ حدود917 منطقه امیدبخش معدنی شناسایی شد و۴۰۰ مزایده برای واگذاری معادن گذاشته شد. همچنین ۵۱۷ فقره معدن در سال گذشته در اختیار مجری قرار گرفته است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در این نشست خبری که بصورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد، با اظهار گلایه از اینکه پاسخ به استعلامات برای توسعه معادن باید سریعتر داده شود، گفت: به دنبال بخشنامه های مشترک و استفاده از ظرفیت‌های قانونی آن هستیم.

هدفگذاری تولید ۵۵میلیون تنی فولاد تا افق ۱۴۰۴

اسماعیلی با یادآوری اینکه هدفگذاری تولید ۵۵میلیون تن فولاد تا افق ۱۴۰۴ انجام شده است، افزود: برای سال 99 برنامه ریزی کردیم تا در کالاهای منتخب معدنی افزایش صادرات داشته باشیم. به عنوان نمونه افزایش صادرات شیشه تخت ۱۵ درصد، فولاد خام ۲۰ درصد و شمش آلومینیوم ۱۵ درصد هدفگذاری شده و برای افزایش کتسانتره و سنگ آهن برنامه ریزی شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به برنامه های سال 1399، افزود: در سال ۹۹ تولید ( اکتشاف، بهره برداری و صنایع معدنی) را دنبال می کنیم و به فرموده مقام معظم رهبری مردم باید ثمرات افزایش تولید را لمس کنیم.

راه اندازی 25 واحد فرآوری مواد معدنی در سال جهش تولید

اسماعیلی در ادامه بیان کرد: در سال ۹۹ هدفگذاری کردیم تا ۲۰ درصد به ظرفیت ذخایر فلزی فعلی مانند مس، طلا، عناصر کمیاب و‌همچنین مصالح ساختمانی اضافه شود و افزایش ۲۵تا ۳۵ درصدی استخراج و افزایش بهره برداری معدنی را در دستور کار داریم.

وی با اعلام اینکه اجرای ۲۴سیاست و‌ اقدام در حوزه معدن و صنایع معدنی برای سال ۹۹ در دستور کار است، گفت: برای سال جهش تولید، جلوگیری از خام فروشی و راه اندازی 25 واحد فرآوری مواد معدنی هدفگذاری شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با تأکید بر اینکه تعیین تکلیف محدوده ها و پروانه های اکتشافی را در دستور کار داریم، گفت: داده های موجود و تولیدی سازمان زمین شناسی و ‌اکتشافات معدنی به صورت برخط و آنلاین باید ارایه شود که با تحقق این مهم بحث اکتشاف رشد چشمگیری خواهد دشت.

تسهیلات ۶ هزار میلیارد تومانی به بخش معدن

اسماعیلی با اشاره به اینکه تخصیص اعتبار به بخش اکتشاف و افزایش سرمایه صندوق حمایت از فعالیتهای معدنی را در سال جدید دنبال می کنیم، ادامه داد: مدنظر داریم که ۶ هزار میلیارد تومان به بخش معدن به خصوص معادن کوچک مقیاس تسهیلات داده شود.

وی توسعه اکتشافات را مهمترین مساله در بخش معدن برای تحقق اهداف و فرمایشات مقام مغظم رهبری دانست و اضافه کرد: در سال جهش تولید فعالسازی ۲۵درصد از معادن غیرفعال از مجموع ۴ هزار و ۴۰۴معدن غیرفعال را در دستور کار داریم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در ادامه این نشست خبری، گفت: بهره گیری از ظرفیتها و ‌حمایتهای شرکتهای بزرگ کشور ازجمله فولاد،مس و... برای فعالسازی معادن غیرفعال در دستور کار است.

اسماعیلی با بیان اینکه رفع معارضین محلی نیز در راستای احیا و فعالسازی معادن در دستور کار است، گفت: واگذاری گواهی های کشف در اختیار ایمیدرو و سازمان زمین شناسی به بخش خصوصی و‌نوسازی و‌تجهیز معادن را در سال ۹۹ در دستور کار داریم و پیشنهاد تصویب حقوق معدنی با اولویت تشویقی و عدم تغییر تا ۳ سال را داده ایم.

توجه به صادرات در حلقه ها و ‌محصولات نهایی معدنی

وی با بیان اینکه برای افزایش صادرات، توجه به صادرات در حلقه ها و ‌محصولات نهایی معدنی را دنبال می‌کنیم، گفت: برای حمایت از محصولات نهایی به عنوان نمونه در زنحیره فولاد ما اعتقاد به کار بیشتر در این حوزه داریم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: باید به تبع صنایع پایین دستی، صنایع فولادی را نیز مورد حمایت قرار دهیم که در این راستا توجه به بازار داخلی با اولویت دنبال می شود و استفاده از پتانسیل های دانشگاهی، استارت اپها و شرکتهای دانش بنیان را در دستور کار داریم.

اسماعیلی با بیان اینکه کاهش تعددد بخشنامه ها و تفویض اختیارات بیشتر به شورای عالی معادن و سازمانهای صمت استانها در برنامه است، افزود: پرونده های مطروحه در شورای عالی معادن بروز رسانی می شوند و سعی داریم تا اول خردادماه تمام پرونده های موجود تعیین تکلیف شود.

وی در خصوص سود حاصله از حلقه های صنعت فولاد، گفت: سود در حلقه های صنعت فولاد عادلانه توزیع نمیشود، درخواست های متعددی برای متعادل کردن این سود داریم و در این حوزه جلساتی داشتیم و برنامه هایی داریم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در خصوص اخذ مشورت و نظر تشکلها، اضافه کرد: اولویت لحاظ کردن تصمیمات انجمن‌ها و تشکلهای تخصصی، رعایت کردن ضوابط و ابراز نظر بر مبنای کار کارشناسی دقیق است. همچنین انجمنها و تشکلها در تصمیمات مرتبط با تدوین قیمت در زنجیره فولاد نقش مشورتی دارند، اما تصمیم نهایی در این خصوص با خود وزارت صمت است، البته نظرات کارشناسانه تشکلهای تخصصی در تصمیمات کاملا موثر است.

ارایه ۳ بسته آموزشی مرتبط با ویروس کرونا

اسماعیلی همچنین به برنامه‌های پساکرونا اشاره ای داشت و گفت: برای دوران پساکرونا ۳ بسته آموزشی مرتبط با ویروس کرونا تولید و به مجموعه های معدنی ارسال شد. همچنین در بخشنامه های صادره مدت سه ماهه برای تمدید مجوزها، پرداخت حقوق دولتی و تمدید فعالیت مسئولین فنی به خاطر مدیریت پساکرونا در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: از کارکنان و نیروهای معادن کشور به صورت مداوم و‌ مکرر تست کرونا گرفته می شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در در خصوص خام فروشی نیز گفت: زنحیره فولاد از سنگ آهن تا کنسانتره و هر حلقه بعدی، ماده حلقه قبلی به نوعی ماده خام محاسبه می شود و سرمایه گذاری روی واحدهای تولید گندله با نگاه به وجود واحدهای تولید کنسانتره بوده و قابل قبول نیست که بدون تامین واحدهای داخلی، صادرات کنسانتره انجام شود.

اسماعیلی در ادامه در خصوص عرضه ورق نیز، بیان کرد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار رضه ورق گرم به صورت ۶۰ درصد ازطریق مچینگ و ۴۰ درصد بورس کالا باشد. همچنین تصویب شده که ۸۰ درصد ورق سرد از طریق مچینگ و ۲۰ درصد ازطریق بورس عرضه شود.

وی تصریح کرد: نظارتهای دقیقی در روند عرضه ورق خواهیم داشت، همه واحدهای عرضه موظفند از این پروتکلها تبعیت کنند.

 




خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: